آماده کردن کودکان برای ورورد به مدرسه

ورود به مدرسه

آماده کردن کودکان برای ورود به مدرسه

هر بچه ای با رفتن به یک جای جدید و دیدن افرادی که تا به حال ندیده است ممکن است دچا استرس شود و شروع مدرسه یکی از آن زمان ها است که می تواند برای کودک دشوار باشد و والدین را با جمله مامان تو را خدا نرو روبرو کند. اگر اولین باری است که کودک شما به مدرسه می رود یا پس از گذراندن یک تابستان طولانی در کنار خانواده می خواهد به مدرسه برگردد به نکاتی که در ادامه می آید توجه کنید تا استرس کودک را کاهش دهید و ورود به مدرسه برای وی آسان تر شود:

1. جدایی را از قبل تمرین کنید. اگر اولین بار است که فرزندتان از شما دور می شود چند تمرین انجام دهید. زمانی را برای ماندن در خانه پدر بزرگ و مادر بزرگ یا خانه دوستان در نظر بگیرید و کم کم این زمان را افزایش دهید اجازه دهید بچه ها بدانند که شما بدون همدیگر هم می توانید حس خوبی داشته باشید.

2. کودک خود را بشناسید. اگر کودک شما هیچ نگرانی ندارد، بی جهت به او استرس ندهید گاهی اوقات خود والدین نمی توانند این دوری را تحمل کنند و نگرانی های خودشان را به بچه انتقال می دهند. از طرف دیگر هم اگر فکر می کنید برای او سخت است، از شادی ها و لذت های موجود در مدرسه مانند پیدا کردن دوستان جدید و بازی کردن در زنگ های تفریح برایش بگویید.

3. بازی کنید. برای اینکه کودکتان متوجه شود قرار است با چه چیزی روبرو شود، با همدیگر بازی کنید و کودکتان نقش مادر و شما نقش کودک را به عهده بگیرید و تمام مراحل روز اول مدرسه از قبیل از خواب بیدار کردن، لباس پوشیدن، صبحانه خوردن و رفتن و برگشتن از مدرسه را اجرا کنید.

4. تقویم روز شمار درست کنید. مثل زمانی که روزشماری می کنید که به عید نوروز چقدر مانده، برای روزهای باقیمانده تا شروع سال تحصیلی جدید هم یک جدول درست کنید. این عمل به عینی شدن زمان برای کودک کمک می کند تا معنی روز، هفته و ماه را بهتر بفهمد.

5. چند دوست پیدا کنید. تلاش کنید یکی دو نفر از همکلاسیهایش را پیدا کنید (مثلا همسایه یا افرادی که برای ثبت نام می آیند) و زمانی را برای بازی کردن با همدیگر هماهنگ کنید تا بچه ها پیش از مدرسه با هم آشنا شوند و اگر در روز اول  نخواستند وارد مدرسه شوند، به ان ها یادآوری کنید که اگر به مدرسه بروند دوستانشان هم آن جا خواهند بود.

6. با همدیگر به خرید مدرسه بروید. همه ما خاطرات جالبی از زمان خرید مدرسه داریم و یکی از لذت بخش ترین قسمت های مدرسه برای ما خرید دفترها و وسایل کارتونی شخصیت مورد علاقه مان بود. پس با کودکتان به خرید بروید و وسایل اولیه مانند لوازم تحریر، جامدادی و  دفتر را تهیه کنید و آن ها را تا شروع روز مدرسه در جای مخصوص قرار دهید و بگویید این وسایل تا اون روز بزرگ در این جای مخصوص می ماند.

7. خواب آن ها را تنظیم کنید. اکثر بچه ها در طی ماههای آفتابی و بلند تابستان عادت می کنند که دیرتر به رختخواب بروند. هر روز آنها را 15 الی 30 دقیقه  زودتر از خواب بیدار کنید تا به تدریج به برنامه قبلی خود برگردند و ساعت درونی بدنشان تنظیم شود.

8.کتاب بخوانید. شخصیت های کارتونی و افسانه ای روش موثری برای آسان کردن شرایط دشوار هستند چون معمولا همیشه پایان خوشی دارند. داستان ها همچنین شرایطی را فراهم می کنند که کودکان با ترس خود روبرو شده و با جمله های آرامبخش والدین آرام شوند.

9. با همدیگر در مدرسه گشت بزنید. اگر برای شما امکان پذیر بود قبل از شروع مدرسه به آن جا سر بزنید و محیط مدرسه، کلاس ها و حیاط را به کودکتان نشان دهید و اجازه دهید در آن جا قدم بزند تا محیط برایش آشنا شود.

10. شب قبل از شروع مدرسه آماده باشید. شب قبل از مدرسه لباسهای کودک را اماده کنید و همه چیز را دم دست قرار دهید تا فردا برای رفتن به مدرسه آماده باشید. برنامه های روتین قبل از خواب مانند مسواک زدن، کم کردن نور، خاموش کردن تلویزیون و آرام کردن محیط را اجرا کنید تا فرزندتان خواب آلود شود.

11. دیر نکنید. در روز اول مدرسه، زنگ ساعتتان را برای یک ساعت و نیم زودتر کوک کنید تا به موقع حاضر شوید. همچنین می توانید برای به موقع حاضر شدن فرزندتان پاداش در نظر بگیرید.

12. یک وسیله از خانه به او بدهید. اگر کودک شما وسیله ای دارد که به آن وابسته است مثل عروسک یا اساب بازی های دیگر یا چیزی دارید که او را یاد شما می اندازد در روزهای اول به او بدهید تا با خود به مدرسه ببرد تا با داشتن وسایل آشنا از استرس او کم شود.

13. یک بدرقه خاص ترتیب دهید. شما می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید تا خداحافظی را جذاب تر و به یاد ماندنی تر کنید مثلا عجیب غریب دست بدید یا جملات جالب بگویید و دوباره دیدن او را مورد تاکید قرار دهید که مثلا بعد از مدرسه می بینمت پروانه کوچولو یا قهرمان.

14. خداحافظی را کوتاه اما شیرین کنید. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که والدین انجام می دهند این است که خداحافظی را کش می دهند. در حالیکه تنها کاری که باید بکنید این است که آن ها را بغل کنید، یک نفس عمیق بکشید و به معلم ها اعتماد کنید و آن جا را ترک کنید. حتی اگر بچه شروع به گریه کرد، نایستید چون اینکار اوضاع را بدتر می کند و به نظر می آید که این کار برای والدین سخت است ولی امتحان کنید مطمئنا نتیجه بهتری می گیرید.

15. بعد از مدرسه جشن بگیرید. بعد از مدرسه برای برداشتن فرزندتان دیر نکنید. وقتی فرزندتان را دیدید، شروع به شادی و تشویق کنید و بگویید که چقدر بهش افتخار می کنید و خوشحالید که انقدر بزرگ شده است.

16. صبور باشید. حدود چند هفته طول می کشد تا فرزند شما با برنامه مدرسه سازگار شود. به طور دائم روتین های روزانه که در نکات قبلی اشاره شد اجرا کنید، خداحافظی های خود را کوتاه کنید و نهایتا کودک شما به مدرسه عادت می کند.

 

 

 

 

 

 

پانته آ فیروزی

روانشناس

برای مطالعه تربیت جنسی کودک اینجا کلیک کنید.

براي داشتن زندگي بهتر؛جزئيات مهم اند

جامعترين كلينيك كودك و خانواده بوجيكا آماده ارائه خدمات در زمينه هاي اختلالات يادگيري(رياضيات،خواندن، نوشتن) اختلالات رفتاري( سلوك، پرخاشگري،لجبازي، نافرماني)،بيش فعالي و عدم تمركز،اوتيسم، كم تواني ذهني، آزمونها رواني، تعامل والد-كودك، اختلالات اضطرابي، افسردگي، كار درمان حركتي و شناختي، بازي درماني، هنر درماني، گفتار درماني، روانپزشك كودك و نوجوان و مشاوره خانواده مي باشد، جهت نوبت دهي و گرفتن وقت با كلينيك كودك و خانواده بوجيكا با شماره ٠٢١٢٢٦٣٦٨٥٨ تماس حاصل فرماييد.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *