آشنایی با انواع مشکلات روحی و روانی

انواع بیماری های روحی0

شرایط بسیاری وجود دارند که به عنوان بیماری های روحی و روانی شناخته شده اند. برخی از متداول ترین آنها عبارتند از:

  • اختلالات اضطراب: افراد مبتلا به اختلالات اضطراب در مقابل برخی موقعیت های خاص دچار ترس می شوند و علائم ظاهری اضطراب و هراس در آنها نمایان می شود، علائمی مانند تند شدن ضربان قلب و تعریق. اگر پاسخ فرد نامناسب با موقعیت ایجاد شده باشد، اگر فرد نتواند خود را کنترل کند یا اگر اضطراب باعث بروز اختلال در عملکردهای روزانه فرد شود، اختلال اضطراب در فرد تشخیص داده می شود. اختلالات اضطراب شامل اختلال هراس، اختلال اضطراب اجتماعی و ترس های خاص می باشد.
  • اختلالات خلقی: این اختلالات که اختلالات عاطفی نیز نامیده می شوند، شامل ناراحتی های مداوم یا دوره هایی از شادی بیش از حد و یا تغییر ناگهانی از شادی زیاد به ناراحتی زیاد می شود. رایج ترین اختلالات خلقی عبارتند از افسردگی، اختلال دو قطبی یا بایپولار و اختلال خلقی ادواری.
  • اختلالات روانی: اختلالات روانی شامل آگاهی و تفکر تحریف شده است. دو تا مهم ترین و رایج ترین علائم مربوط به اختلالات روانی هذیان –تجربه ای از تصاویر و صداهایی که واقعا وجود ندارند – و توهم – باورهای غلطی که شخص بیمار درست می پندارد – می باشد. اسکیزوفرنی یکی از مهم ترین اختلالات روانی است.
  • اختلالات خوردن: این اختلال ها شامل احساسات و نگرهایی مربوط به وزن و خوردن غذا می شود. شایع ترین آنها عبارتند از بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و اختلال پرخوری.
  • اختلال کنترل تکانه و اختلالات اعتیاد: افراد مبتلا به اختلالات کنترل تکانه قادر به مقاوت در برابر میل یا انگیزه های مضر نیستند. جنون ایجاد حریق، جنون سرقت و قمار بازی اجباری نمونه هایی از اختلال کنترل تکانه می باشند. الکل و مواد مخدر شایع ترین مواد اعتیاد آور هستند. اغلب افرادی که به این مواد اعتیاد پیدا می کنند روابط و مسئولیت های خود را نادیده می گیرند.
  • اختلالات شخصیت: افراد مبتلا به این نوع اختلال دارای صفات شخصیتی افراطی و غیرقابل انعطاف هستند که با مشکلات مدرسه، محل کار و روابط خود ناراحت می شوند. به علاوه الگوهای فکری و رفتاری فرد با انتظارات جامعه به طور قابل توجهی متفاوت است و باعث مختل شدن عملکردهای طبیعی فرد می شوند.
  • اختلال وسواس (OCD): افراد مبتلا به اختلال وسواس به طور مداوم دچار افکار یا ترس هایی می شوند که این افکار آنها را وادار به انجام مراسمات و عملکردهای خاص می کند. این افکار نگران کننده وسواس نامیده می شوند. به عنوان مثال فردی که به دائما و به طور غیر منطقی از میکروب ها می ترسد و به خاطر این ترس همیشه در حال شستن دست های خود می باشد.
  • اختلال استرس پس از سانحه: این اختلال پس از بروز یک حادثه ناگوار یا ترسناک رخ می دهد. رویدادهایی مانند مورد تجاوز جنسی یا جسمی قرار گرفتن، مرگ غیر منتظره یکی از عزیزان و یا یک فاجعه طبیعی. این افراد اغلب افکار و خاطرات پایدار و ترسناک از رویداد مورد نظر دارند.

برخی دیگر از اختلالات روحی و روانی رواج کمتری دارند که عبارتند از:

انواع بیماری های روحی

  • سندروم پاسخ به استرس: این بیماری قبلا اختلالات سازگاری نامیده می شد و زمانی رخ می دهد که فرد در پاسخ به یک رویداد استرس زا علائم احساسی و رفتاری از خود بروز می دهد. عوامل استرس زا بسیار زیاد هستند و شامل بلایای طبیعی، رویدادهای ناگوار مانند تصادف اتومبیل، یک بیماری جدی، مشکلات بین فردی مانند طلاق، مرگ یکی از عزیزان، از دست دادن شغل و سوء مصرف مواد می شود. سندروم پاسخ به استرس تا 3 ماه پس از رویداد شروع شده و تا 6 ماه پس از آن بهبود می یابد.
  • اختلالات تجزیه ای: افراد مبتلا به این بیماری از اختلالات شدید یا تغییر در حافظه، هویت و میزان آگاهی رنج می برند. این اختلالات معمولا به استرس هایی مربوط می شود که در نتیجه یک رویداد ناگوار، تصادف، بلایای طبیعی و یا شاهد یک رویداد بودن بروز می کنند. اختلال شخصیت هویت که اختلال شخصیت چندگانه نیز نامیده می شد و اختلال مسخ شخصیت نمونه هایی از اختلالات تجزیه ای می باشند.
  • اختلالات ساختگی: شرایطی که در آن فرد آگاهانه و عمدا علائم روحی و یا جسمی ایجاد می کند تا خود را بیمار یا فردی که به کمک نیاز دارد نشان دهد.
  • اختلالات جنسی: این اختلالات بر روی میل جنسی، عملکرد و رفتارهای جنسی تاثیر می گذارند. اختلال عملکرد جنسی، اخلال هویت جنسی و انحراف جنسی نمونه هایی از اختلالات جنسی می باشند.
  • اختلالات علائم جسمانی: این اختلال پیش از این اختلال روان تنی یا اختلال شبه جسمی نامیده می شد. فرد مبتلا به اختلال علائم جسمانی علائم بیماری یا درد را در خود مشاهده می کند، با وجود اینکه پزشک هیچگونه علائم بیماری در وی مشاهده نمی کند.
  • اختلالات تیک: افراد مبتلا به اختلالات تیک صداهایی ایجاد می کنند یا حرکاتی انجام می دهند که این حرکات و صداها تکراری، سریع، ناگهانی و غیرقابل کنترل هستند. سندروم تورت نمونه ای از اختلال تیک می باشد.

دیگر بیماری ها نیز مانند مشکلات و اختلالات مربوط به خواب و شکل هایی از زوال عقل مانند آلزایمر گاهی به عنوان بیماری های روانی در نظر گرفته می شوند.

منبع:

http://www.webmd.com/mental-health/mental-health-types-illness

نگارنده: سمیه محمدی

جهت کسب نوبت ویزیت در شعبه کرج اینجا را کلیک کنید

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «آشنایی با انواع مشکلات روحی و روانی»

  1. باسلام من دختری18ساله هستم که اززمانی که بلوغ شدم(حدودا4ساله)یه جور وسواس عجیب و مسخره ای دارم که اونم وسواس درزندگی کردن درس خوندن و…همش خودموبخاطراشتباهات گذشتم(نه اینکه فکر کنین اشتباهات خاصی داشتم نه ققط اشتباهات کوچیک)سرزنش میکنم و همش باخودم میگم امروز که ازخواب پامیشم میخوام همون ادمی بشم که میخوام توی رفتارم حرف زدنم اعمالم تغیرایجادکنم مثلا اروم بخندم اروم حرف بزنم طبق برنامه درس بخونم همش احساس میکنم زندگیم مثل یه فیلمه که ازم فیلمبرداری میشه و منم بازیگرشم!!!!میدونم مسخرست اماهرچی سعی میکنم که بیخیال باشم و راحت زندگیموکنم نمیشه همش میگم ازفردادوباره ازاول درسامومیخونم همین باعث شد کنکورنرسم کامل درساموبخونم و قبول نشم!میگم ازفردا اونجوری که میخوام زندگی میکنم یه ادم دیگه میشم.من ادم خیلی مرتبیم وانتظار دارم طریقه زندگیمم مرتب باشه مثلابرای درس خوندن که برنامه میریزم اگه5دیقه برناممودیرترانجام بدم اعصابم خراب میشه ومیگم ازفردا!دوستام دوران بلوغ اونام اینجوری بودن میگفتن حس میکنیم زندگیمون مثل یه فیلمه اماهمششون خوب شدن ولی من نه…من همش میگم ازفردا که انگارتازه متولدشدم شروع میکنم به زندگی کردن!میدونین میخام قدرتک تک لحظه هاموبدونم ازوقتم درست استفاده کنم اما این دیگه یه جورایی افراطی شده و مثل خوره همش یه چیزی توذهنم میگه ازوقتت درست استفاده نکردی منم تسلیم میشم میگم باشه ازفردا شروع میکنم…کمکم کنین

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      جهت بررسی های بیشتر بالینی و طبی برای جناب دکتر هرمز پور در شعبات شریعتی و یا رسالت نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *