کودک شما چه عادت هایی دارد؟

عادات بد فرزندان

کودک شما چه عادت هایی دارد؟

بسیاری از بچه ها عادت هایی دارند که می تواند آزار دهنده باشد.چهار مورد از آنها که والدین اغلب شکایت دارند عبارتند از:

ناخن جویدن

مکیدن شست

پیچاندن مو

دست تو دماغ کردن

اگر چه عادت های کودک شما ممکن است نگرانتان کند،اما آرام باشید،در اکثر موارد، این عادت ها فقط بخشی از فرایند رشد کودک هستند و زنگ خطر محسوب نمی شود.

عادت چیست؟

عادت، یک الگوی رفتاری تکرار شونده است، و حتی معمولاً فرد از آن آگاه نیست. اگرچه کودکان ممکن است از آن عادت لذت ببرند، اما والدین حس بدی نسبت به این عادت ها دارند.

اگر شما معمولاً یک دست خود را در دهان می گذارید و با دیگری موهای خود را می پیچانید،تعجب نکنید، عادت ها ممکن است با هم اتفاق بیافتند.

اینجا حقایقی راجع به بیشترین عادت های که بین کودکان و نوجوانان رخ می دهد، گفته می شود:

_  ناخن جویدن

یکی از رایج ترین عادت های دوران کودکی، ناخن جویدن و کندن آن است. برخی از مطالعات حاکی از این است که حدود 30% تا 60% کودکان و نوجوانان یک یا چند ناخن دست را می جوند.

وگاهی نیز ممکن است کودک ناخن پای خود را بجود.پسران و دختران به یک اندازه ممکن است این عادت را در سالهای اولیه کودکی نشان دهند، اما در سنین بالاتر پسران بیشتر این عادت را نشان می دهند.

بچه

_  پیچاندن مو

اگر یکی از بچه های خود را در حال پیچاندن مو دیدید،به احتمال زیاد دخترتان خواهد بود.اکثریت کودکانی که موهای خود را می کشند یا می پیچانندو می کنند،دختران هستند.پیچاندن مو ممکن است در اوایل کودکی به کشیدن همراه یا بدون کندن مو پیشروی کند. اما عادت پیچاندن مو بیشتر مواقع با بالا رفتن سن بچه ها متوقف می شود. برای کسانی که نمی توانند این عادت را ترک کنند، اصلاح رفتار می تواند به ترک این رفتار کمک کننده باشد.

با این حال برای کودکانی که عادت پیچاندن مو را در سنین بالا و نوجوانی شروع می کنند، سخت است که این عادت را ترک کنند و ممکن است نشانه ای از اختلالات اضطراب، افسردگی، اختلال وسواس (OCD) باشد.

_  دست تو دماغ کردن

به نظر می رسد دست تو دماغ کردن باوجود اینکه عادتی است که  در کودکی آغاز می شود در بزرگسالی نیز ادامه پیدا می کند.

ممکن است این یافته ها را سخت باور کنید اما در مطالعه ای که در سال 1995 بر روی بزرگسالان صورت گرفت،نتایج حاکی از این بود که  91% بزرگسالان به طور منظم دست به دماغ می برند. و حدود 8% از آنها چیزی را که از دماغ می کشند بیرون، می خورند.

_  مکیدن انگشت

عموماً مردم برای تست کردن مزه ها از انگشت اشاره استفاده می کنند،اما اینکه چرا برای مکیدن  اولویت با شست می باشد به نظر تصادفی است ، نتایج حاصل از تحقیقات نشان می دهد که این اولویت می تواند در حرکات تصادفی نوزاد که طی آن انگشت شست با دهان ارتباط می گیرد، ریشه داشته باشد.

بعضی از بچه ها به جای انگشت شست تمامی انگشتها یا تمام دست را داخل دهان می برند. مکیدن شست در بین بچه های کوچک، در واقع ،کودکان سنین 2 تا 4  سال بیشتر رایج است.

بسیاری از کودکان برای آرامش و آسایش خود انگشت شستشان را می مکند، اما مکیدن مکرر و شدید انگشت شست در سنین بالاتر از 4 تا 5  سال می توانند نشان دهنده ی مشکلاتی از قبیل: مشکلات دندانی ( مانند قبل و بعد از رویش دندان)، عفونت انگشت شست و سایر انگشتان و یا اینکه چیزی کودک را اذیت کرده است، باشد.

چه عاملی سبب بروز عادت می شود؟

چرا انگشت پسر شما در دهانش است ، و یا چرا معمولاً دست دختراتان توی موهایش است و آنها را می پیچاند؟ کارشناسان اذعان می کنند که مطمئن نیستند که چه چیزی دقیقاً سبب بروز یک عادت در کودک می شود. اما عادت یک رفتار آموخته شده می باشد که معمولاً یک نتیجه ی مثبت برای کودک فراهم می کند.

عادت ممکن است به عنوان یک سرگرمی برای کودک در مواقعی که بی حوصله است و یا، به عنوان مکانیسم مقابله ایی کودک برای تسکین اضطراب و استرس باشد.

اگر کودک خود را در حال ناخن جویدن یا مو پیچاندن دیدید، سعی کنید به یاد بیاورید که کودک شما جدیداً تجربه ی استرس زا یی داشته است یا نه.اگر چنین است باید بدانید که ممکن است او از اینکار برای از بین بردن تنش، (همانطور که شما از سالن ورزش برای مقابله با تنش ها استفاده می کنید) استفاده کند.

از سوی دیگر، بعضی  از بچه ها ممکن است از عادتها زمانی که آرام هستند استفاده کنند، مثل زمانی که به خواب می روند،یا زمانی که بی سرو صدا به موسیقی گوش می دهند.

در نوزادان، مکیدن انگشت شست، یک رفتار خود آرامی است که ارتباط لذت بخشی با غذا خوردن و رفع گرسنگی دارد. پس از آن ممکن است به دلیل این احساس مثبت در دوران کودکی نیز ادامه داشته باشد.

ناخن جویدن کودک شما، ممکن است آینه ایی باشد برای شما که اینکار را می کردید.آیا شما ناخن می جویدید؟ مطالعات نشان می دهد که ناخن جویدن ممکن است با وراثت خانوادگی و ژنتیک ارتباط قوی داشته باشد.

با این حال، دیگر کودکان ممکن است از این عادت ها برای جلب توجه والدین استفاده کنند.اگر کودکان احساس کنند که والدین آنها را نادیده می گیرند، ممکن است این رفتار آزاد دهنده را انجام دهند، زیرا می دانند که این کار آنها واکنش پدر و مادر و تحریک آنها برای اینکه کودک را ببینند به همراه خواهد داشت.

مقابله با عادات کودکان

خبر خوب اینکه بیشتر عادات بعد از مدتی معمولاً وقتی کودک به مدرسه می رود، ناپدید می شوند، برای اینکه کودک زمان مورد نیاز برای آن و رشد آن را ندارد.

اما اگر شما فکر می کنید،زمان آنست که به کودک برای متوقف کردن آن کمک کنید، به مراحل زیر توجه کنید:

● آرام باشید، اگر می خواهید درباره این رفتار و چرایی رفتاری که دوست ندارید، بدانید.

این رویکرد می تواند برای کودکان 3 یا 4 سال کمک کند تا در مورد این مشکل آگاهی خود را افزایش دهید. گاهی اوقات شما به کودک می گویید:« من دوست ندارم ناخن هایت را می جوی». به نظر نمی رسد این سبک برخورد مناسب باشد. آیا شما سعی دارید از این رفتار جلو گیری کنید؟مهمترین نکته این است که دفعه ی بعد که این رفتار را دیدید،سرزنش نکنید، سخنرانی نکنید.مجازات، تمسخر،انتقاد ممکن است احتمال تکرار این رفتار را افزایش دهد.

● کودکتان را در روند ترک عادت دخالت دهید.

اگر کودک 5 ساله ی شما با گریه از مهد کودک به خانه می آید برای اینکه کودکان دیگر او را به خاطر شست مکیدن مسخره کرده اند، درک کنید که او با این روش از شما کمک می خواهد. والدین می توانند از کودکان خود بپرسند که فکر میکنی برای جلوگیری از عادت چه کاری می توان کرد یا چرا می خواهی این عادت را ترک کنی؟پس بیا با کمک هم این عادت های نا خواسته را متوقف کنیم.

پیشنهاد رفتارهای جایگزین

برای مثال،اگر کودک شما ،ناخن هایش را می جود، به جای اینکه به او بگویید « ناخن هایت را نجو»سعی کنید بگویید« می توانی انگشت های ما را بچرخانی».اینکار آگاهی به یک عادت را افزایش می دهد و ممکن است مثل یک یادآوری عمل کند. یا حواس کودک خود را در این لحظه ها پرت کنید ،مثلاً به او بگویید به کمکش در آشپزخانه نیاز دارید یا یک هنر و کاری را به بسپارید تا انجام دهد.

● خود کنترلی را در او تقویت کنید و به او پاداش بدهید.

به عنوان مثال،اگر دختر شما ناخن هایش را نمی جود و می گذارد رشد کنند به او اجازه دهیدتا لاک بزند، یا اگر پسرتان  شست نمی مکد به او برچسب یا جایزه های دیگری بدهید.

● درتقویت رفتار خوب کودک ثابت قدم باشید.

اگر کودک شما عمل مثبتی انجام دهد اما شما آن رفتار را نبینید، بعد از مدتی آن رفتار به کل خاموش می شود، رفتار مثبت اگر تقویت نشود نمی تواند جای عادت ها ی قبلی را بگیرد.بهترین راه کمک به کودک این است که خود کودک نیز انگیزه داشته باشد.

وقتی عادت ها یک مدت طولانی تکرار می شوند، هنوز عادت هستند؟

در برخی موارد، عادت ممکن است نتیجه ی یک مشکل روانی یا جسمانی باشد.

به عنوان مثال، دست توی دماغ کردن ممکن است به این دلیل باشد که چیزی در دماغ کودک گیر کرده باشد.عادات ممکن است باعث برخی از عوارض پزشکی شود:

خون دماغ شدن

تغییر جهت رویش ناخن

مشکلات دندان( شکستن دندان،رویش دندان از لثه)

عفونت انگشت شست.

یک عادت ممکن است بعد از یک محدوده زمانی دیگر عادت محسوب نشود،اگر این عادت روی روابط اجتماعی کودک و یا عملکرد روزانه ی کودک اختلال ایجاد کند، نگران کننده است.

بچه هایی که در سنین بالاتر عادت مکیدن شست خود را ادامه می دهند ممکن است از اضطراب و یا استرس رنج ببرند، و بعدها این رفتار از یک عادت ساده به اختلال پیشرفت کرده باشد.کودکان و نوجوانانی که موهای خود را می کنند ممکن است تریکوتیلومانیا (بیماری که منجر به ریزش مو می شود) مبتلا شوند و این عادت ممکن است پاسخی به افکار وسواسی  باشد. اگر عادت کودکان نگران کننده هستند و احساس می کنید عملکرد روزانه ی آنها را مختل می کنند با پزشک مشورت کنید.

منبع

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

4 دیدگاه دربارهٔ «کودک شما چه عادت هایی دارد؟»

  1. سلام
    پسر من ۷ سالشه، مدت ۷ ماهه که ناخودآگاه دماغشو جمع میکنه بالا یا کج و راستش میکنه. تقریبا هر دو دیقه یه بار انجام میده. البته تو خواب خوبه. ولی وقتی سرگرم بازی هم هست انجام میده. مدرسه هم میره ولی باز اونجام انجام میده.
    راه حل چیست. ممنونم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      جهت بررسی دقیق و ارائه راهکار مناسب نیاز به بررسی و ارزیابی کودکتان می باشد.
      در صورت تمایل با مرکز تهران تماس بگیرید و از یکی از مشاورین و درمانگران این حوزه تایم مشاوره و ویزیت اخذ نمایید.
      درمانگر حوزه کودک، علت این عادت را چنانچه بیش از حالت نرمال باشد ریشه یابی می نماید و متناسب با علت، راهکار مناسب اتخاذ می گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *