کمک به کودکان بیش فعال برای منظم شدن

نظم و سازماندهی

 
اختلال بیش فعالی – نقص توجه (ADHD) یک اختلال مزمن است که در کودکی آغاز می شود و اغلب تا بزرگسالی باقی می ماند. نقص توجه می تواند مشکلاتی را در خصوص نظم و سازماندهی ایجاد کند و این مسئله ممکن است مشکلاتی را در دوران کودکی و نوجوانی به ویژه در مدرسه به وجود آورد.
مشکل در سازماندهی از مشکلات کارکردهای اجرایی (تعیین سطح جزئیات و زمان لازم برای کامل انجام دادن یک کار) در مغز نشات می گیرد. یادگیری مهارت های سازماندهی به کودک یا نوجوان کمک می کند بر این مشکلات فائق آید. هم چنین یادگیری این مهارت ها می تواند در کاهش دیگر علائم اختلال نقص توجه مثل مدیریت زمان نیز موثر واقع شود.

برخی از کودکان مشکلات جدی در زمینه منظم بودن دارند و این مسئله می تواند آسیب جدی بر عملکرد تحصیلی و حتی روابط با همسالان  وارد کند. در صورتی که این مشکلات در سنین اولیه  مورد توجه قرار بگیرد و برای برطرف کردن آنها برنامه ریزی صحیح به عمل آید تا حد زیادی می تواند در شکوفا شدن استعدادهای کودک بیش فعال و پیشرفت وی کمک کننده باشد. والدین با آموزش تکنیک های مختلف و نظارت بر پیشرفت کودک می توانند نقش موثری در این زمینه داشته باشند.

راهکارهایی برای والدین کودکان بیش فعال برای کمک به بهبود سازماندهی و نظم کودک:

سازماندهی اسباب بازی
بهتر است که قوانینی را به طور شفاف تعیین کنید و به وضوح برای کودک توضیح دهید. به یاد داشته باشید قوانین باید در حد توانایی کودک و متناسب با سن و سال او تعیین شود. این طرح را با کارهای کوچک و آسان شروع کنید.
یکی از مهم ترین مشکلاتی که کودکان بیش فعال و والدین  با آن مواجه هستند ناتوانی مدیریت کارها به خصوص تکالیف درسی است. بسیاری از والدین از این مسئله شکایت دارند که باید تا اواخر شب با کودک کلنجار بروند و مدام به او تذکر دهند تا تکالیفش را انجام دهد. برنامه ریزی روزانه برای انجام کارها به این صورت است که والدین ساعات را به زمانهای نسبتاً کوتاه (مثلاً نیم ساعت) تقسیم می کنند و در هر نیم ساعت یک تکلیف را قرار می دهند. لازم است که پس از هر نیم ساعت کار ؛ کودک 15 دقیقه استراحت داشته باشد. بهتر است والدین با توافق کودک برنامه را بنویسند .
کودک باید مکان ثابتی برای انجام تکالیفش داشته باشد. بهتر است مکانی که کودک در آن درس می خواند به دور از عوامل مزاحم و پرت کننده ی حواس مثل:  صدای تلویزیون یا موسیقی یا تصاویر مختلف روی دیوار باشد. زیرا کودک بیش فعال آستانه توجه و تمرکز پایینی دارد و با کوچکترین محرک تمرکزش را از دست میدهد.
شما می توانید از ابزارهای کودک برای منظم شدن کودکتان استفاده کنید . مثلا فضاهایی را در اتاقش برای کارهای مختلف تعیین کنید و روی آن برچسب هایی که با کمک کودک تهیه کرده اید بچسبانید. مثلا مکانی برای گذاشتن اسباب بازی ها، مکانی برای تکالیف و کتاب های هر درس به صورت جداگانه و مکانی برای گذاشتن لباس ها. هم چنین اگر قرار است فرزنداتان در یک روز به مدرسه یا کلاس آموزشی برود بهتر است او را تشویق کنید کیف و وسایل خود را از شب قبل آماده کند تا احتمال جاگذاشتن یک وسیله کاهش یابد. محققان دانشگاه ایلینویز به این نتیجه رسیدند که تمیز و مرتب کردن میز کار پس از پایان یافتن کارها یا وسایل پس از برگشت از باشگاه یا کلاس آموزشی تاثیر قابل ملاحظه ای در بهبود مهارت های سازماندهی کودکان بیش فعال دارد.

سازماندهی اتاق کودک
شما می توانید برای منظم شدن کودکتان از پاداش استفاده کنید به این صورت که جدولی تنظیم کنید و در یک ستون روزهای هفته را بنویسید و ستون جلوی آن را خالی بگذارید. سپس با کودک قرارداد ببندید که در ازای انجام دادن کاری که از او می خواهید یک برچسب (ستاره یا شخصیت های کارتونی مورد علاقه فرزندتان) در پایان روز به او بدهید.
به یاد داشته باشید که  فرایند تغییر رفتار کودک و نوجوان شما، ممکن است نیاز به صرف مدت زمان طولانی داشته باشد، نا امید نشوید و برای بهبود رفتار کودک و آرامش زندگی خود تلاش را ادامه بدهید تا به نتیجه برسید.
منبع:
http://psychcentral.com/lib/helping-your-kids-keep-organized-with-childhood-adhd


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *