چگونه کودک خود را ترغیب کنیم که به مدرسه برود؟

بازگشت به مدرسه

برای بسیاری از کسانی که مدت طولانی به تعطیلات می روند، بازگرداندن مجدد فرزندشان به مدرسه یک کابوس محسوب می شود. چگونه می توان پس از یک سفر طولانی و تعطیلات کودک را به رفتن به مدرسه ترغیب کرد؟

تسکین اضطراب ناشی از رفتن به مدرسه

کودک قبل از رفتن به مدرسه به دلیل نا آشنایی با محیط جدید دچار اضطراب می شود. مهم ترین راه برای کم کردن اضطراب در کودک این است که موارد مرموز و نا آشنا را برای کودک به حداقل برسانیم و تمام ترس های مشکل ساز را در کودک بررسی کنیم. برخی از این موارد نا آشنا برای کودک عبارتند از:

  • من در چه کلاسی خواهم بود؟
  • آیا با دوستانم در یک کلاس هستم؟
  • معلم جدید من چه کسی است؟

استرس عاطفی یکی از مهم ترین عوامل اجتناب از رفتن به مدرسه و بروز رفتارهای پرخاشگرانه می باشد. هر چه کودک بیشتر احساس ناامنی کند، تنش و اضطراب در وی و همچنین دردسر والدین در تسکین دادنش بیشتر خواهد شد. در ادامه به 5 روش اشاره می کنیم که از طریق آنها می توان استرس کودک را از رفتن به مدرسه کاهش داد:

  1. خواب کافی و منظم را به کودک آموزش دهید.

آیا کودک تمام شب بیدار بوده و صبح خیلی زود بیدار شده است؟ سعی کنید برنامه خواب کودک خود را تنظیم کنید و این اقدام را حداقل دو هفته قبل از شروع مدارس انجام دهید. حتی بهتر است برخی کارها را از قبل در خانه تمرین کنید، به عنوان مثال خوردن صبحانه در خانه و صبح خیلی زود، آماده کردن کیف و لباس های مدرسه، کمی زودتر خانه را ترک کردن و اقداماتی از این قبیل.

به هرحال به یاد داشته باشید که کم خوابی یک مشکل بزرگ برای تمام کسانی محسوب می شود که به مدرسه می روند. هر کاری می توانید انجام دهید تا فرزندتان به اندازه کافی بخوابد و به این ترتیب در روز موعود، یعنی روز مدرسه، شما و خودش را کمتر آزار خواهد داد.

  1. با برنامه ریزی روزانه کار خود را آغاز کنید.

برای هفته اول یک چارچوب ایجاد کنید. یک تقویم در اتاق کودک آویزان کنید و رفتن به مدرسه را روزشماری کنید. روزهای قبل از مدرسه یک برنامه مسافرت تنظیم کنید، تا مدرسه پیاده بروید، قرار ملاقات با همکلاسی ها یا مشاور فرزندتان تنظیم کنید و یک روز به مدرسه بروید. ممکن است کودک در ابتدا پافشاری کند اما پس از مدتی از شما تشکر خواهد کرد. این فعالیت ها میزان اضطراب کودک را به طور قابل توجهی کاهش می دهد و حتی اشتیاق وی را به رفتن به مدرسه بیشتر می کند.

  1. آرامش خود را حفظ کنید.

روز اول مدرسه کودک کمی بدخلق و تحریک پذیر به نظر می رسد. آرامش خود را حفظ کنید و نسبت به رفتارهای کودک واکنش نشان ندهید و تا جایی که ممکن است به نگرانی های وی گوش دهید. از نصیحت کردن کودک اجتناب کنید. گوش دادن باعث بهبود کودک می شود و به کاهش اضطراب وی کمک می کند. اجازه ندهید ترس و اضطراب در کودک ریشه دار شود. مکالمه در مورد مدرسه را محدود کنید و زمانی را به خوش گذرانی و سرگرمی اختصاص دهید.

  1. کودک را به تحرک وادارید.

بارها و بارها این مسئله بیان شده و باز هم مطرح می شود: تمرینات قلبی و عروقی مهم ترین عامل برای کاهش اضطراب و تنش، تثبیت روحیات و افزایش اعتماد به نفس در افراد می باشد. در حقیقت بررسی ها نشان داده اند که 3 بار ورزش کردن در هفته به اندازه 70 درصد به کاهش اضطراب و افسردگی کمک می کند. 70 درصد میزان بالایی است. بنابراین راهی پیدا کنید تا قبل از شروع مدرسه بتوانید فعالیت های جسمی کودک خود را افزایش دهید. آغاز فعالیت های ورزشی، دوچرخه سواری، پیاده روی و فعالیت هایی از این قبیل موثر هستند.

  1. خود را آماده کنید.

زمانی که کودک خود را آماده کردید، زمان آن رسیده آمادگی های لازم را در خود نیز ایجاد کنید. به یاد داشته باشید که مراقبت از کودک و مراقبت از خود هر دو مهم هستند. بسیاری از والدین در انتهای تابستان مانند فرزندانشان دچار اضطراب می شوند. بهتر است به اندازه کافی بخوابید، ورزش کنید، فعایت های خلاقانه انجام دهید، زمانی را به تفریح اختصاص دهید و مراقب سلامت روحی و جسمی خود باشید. در این شرایط است که می توانید والدین و انسان خوبی باشید.

منبع:

https://www.psychologytoday.com/blog/when-kids-call-the-shots/201608/5-ways-parents-prevent-back-school-meltdowns

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *