چگونه استرس بر سلامت دهان و دندان شما اثر می گذارد؟

دندان

استرس بیش از حد ممکن است برسلامت دهان، دندان و لثه  تاثیر داشته باشد.

عواقب بالقوه ی استرس و اضطراب که می تواند بر سلامت دهان و دندان تاثیر گذارد شامل:

زخم های دهان ، از جمله زخم های شانکر و زخم های سرد

فشار دادن دندانها بر یکدیگر (دندان قروچه)

بهداشت ضعیف دهان و دندان و روال غذا خوردن ناسالم

بیماری پریودنتال  ( لثه )

چگونه می توان از مشکلات بهداشت دهان و دندان جلوگیری کرد ؟

زخم های دهان

زخم های کوچک با پایه سفید یا مایل به خاکستری و قرمز که در داخل دهان ظاهر می شود. اگرچه کارشناسان مطمئن نیستند که چه چیزی علت این زخم ها است اما مشکلات سیستم ایمنی بدن ، باکتری ها ، ویروس ها، استرس وهمچنین خستگی و حساسیت می تواند خطر ابتلا به آنها را افزایش دهد. اکثراین زخم ها یک هفته تا 10 روز ناپدید می شوند.

دندان قروچه

استرس وسخت کار کردن میتواند باعث شود که شما دندان های خود را در طول روز و یا در شب و اغلب ناخودآگاه بر روی یکدیگر فشار دهید و یا باعث سایش آنها بر یکدیگر شود که اغلب به عنوان دندان قروچه شناخته می شود و بیشتر در دندان های آسیاب شایع است. اگر شما در حال حاضر دندان قروچه دارید ، استرس می تواند این عادت را بدتر کند. به دکتر خود مراجعه و راه حلی برای این فشاردندانها بخواهید. دندانپزشک شما ممکن است یک محافظ شب، برای خواب و یا لوازم دیگر را برای کمک به توقف و یا به حداقل رساندن دندان قروچه توصیه کند.

بهداشت ضعیف دهان و دندان

استرس شدید ممکن است برخلق و خوی شما تاثیر گذارد و باعث شود شما دقت لازم برای عادات بهداشت دهان و دندان مانند : مسواک زدن، نخ دندان و شستشو را نداشته باشید. اگر شما مراقبت از دهان خود را جدی نگیرید، سلامت کلی خود را به خطر     می اندازید. اگر شما در حال حاضر بیماری لثه داشته باشید، بی توجهی به بهداشت روزانه ممکن است مشکل را بدتر کند.

هنگامی که تحت استرس هستید، ممکن است عادتهای بد غذایی، مثل: مصرف زیاد غذاهای شیرین واسنک ها ومصرف زیاد نوشیدنی های شیرین ،خطر ابتلا به پوسیدگی دندان و مشکلات دیگر را افزایش دهد. یادآوری اهمیت بهداشت و سالم غذا خوردن میتواند به شما کمک کند. بالا بردن و یا از سرگیری انجام ورزش می تواند به کاهش استرس شما کمک کند. ورزش همچنین سیستم ایمنی بدن شما را تقویت میکند و این برای سلامت دهان و دندان شما خوب است.

بیماری لثه

استرس می تواند باعث افزایش پلاک دندانی شود، حتی زمانی که بالا بودن سطح استرس کوتاه مدت باشد. بر اساس یک مطالعه  افرادی که پرستاری عزیزانشان که مبتلا به زوال عقل هستند را بر عهده داشتند، در دراز مدت، استرس این پرستاران باعث خونریزی لثه و یا التهاب لثه می شود که می تواند خطر پیشرفت بیماری های جدی لثه را افزایش دهد.

استرس می تواند به افسردگی منجر شود. کارشناسان می گویند که یادگیری استراتژی های مقابله سالم با استرس می تواند به کاهش خطر ابتلا به مشکلات لثه کمک کند. مقابله سالم “مسئله محور” با استراتژی های فعال و عملی برای مقابله با استرس و افسردگی است. کارشناسان می گویند: به یاد داشته باشید، داشتن یک رژیم غذایی متعادل، دیدن دندانپزشک خود به طور منظم و رعایت بهداشت دهان و دندان موجب کاهش خطر بیماری های پریودنتال میشود. مسواک زدن حداقل دو بار در روز و استفاده روزانه از   نخ دندان ودهان شویه ضد باکتری به کاهش باکتری های پلاک زا کمک میکند.

منبع:

www. webmd.com

123

طیبه گیلانی

کارشناس ارشد روانشناسی (مدیردپارتمان درمان های غیردارویی سردرد)


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *