چرا نمی توانم در روابطم موفق باشم؟

گسلش

پذیرش به وسیله ی فرآیندهای گسلش شناختی تسهیل می شود. اجازه دهید از نقطه ی مقابل گسلش شروع کنیم. نقطه ی مقابل گسلش شناختی، آمیختگی شناختگی است، و زمانی اتفاق می افتد که افراد، افکار را به صورت حقایق واقعی و چیزی که باید به آن پاسخ دهند تجربه می کنند. از دیدگاه RFT، آمیختگی به این معناست که افراد به جای اینکه به ماهیت واقعی محرک ها پاسخ دهند براساس محتویات ذهنی خود به آن ها پاسخ می دهند( به عبارتی به افکار خود می چسبند).

آمیختگی شناختی هم مثبت است و هم منفی

آمیختگی محصول سال ها غرق شدن در یک فرهنگ اجتماعی و کلامی است، که تا حد زیادی مشارکت و همکاری را در جامعه زیاد می کند و بنابراین اغلب می تواند چیز مثبتی باشد. برای مثال، وقتی کودکان به قوانینی که توسط والدین به آن ها داده شده می چسبند (برای مثال، “با غریبه ها صحبت نکن”) و براساس این قوانین پاسخ می دهند، به احتمال زیاد از تهدیدهای واقعی اجتناب خواهند کرد. اما آمیختگی می تواند یک پدیده ی منفی نیز باشد، برای مثال، در صورتی که شما در این خودارزیابی که “من به اندازه ی کافی خوب نیستم” درگیر شوید، ممکن است از تلاش برای رسیدن به چیزهایی که در زندگی برایتان اهمیت دارد دست بکشید، و در نتیجه شاید بسیاری از چیزهایی که زندگی می تواند به شما ارائه دهد از بین برود. این آمیختگی منفی است، که ما در ACT آن را دنبال می کنیم.

خطر آمیختگی شناختی در روابط

آمیختگی می تواند در روابط، رنج بسیاری را ایجاد کند. آمیختگی ممکن است در وهله ی اول مانع ایجاد یک رابطه شود. برای مثال، کسی که فکر می کند، من غیر قابل تحمل هستم، و به این فکر نه فقط به عنوان یک طرز تفکر شخصی بلکه به عنوان یک حقیقت واقعی پاسخ دهد، در این صورت به دلیل اینکه فکر می کند روابطش منجر به شکست می شوند، از روابط صمیمی اجتناب می کند.

آمیختگی می تواند برای کسانی که در رابطه هستند نیز رنج ایجاد کند. برای مثال، تصور کنید سارا عقیده ای در مورد عشق دارد و کسی که او دوستش دارد باید مطابق این عقیده عمل کند. این عقیده که سارا به عنوان یک “حقیقت” برای خود ساخته، هنگام تلاش برای ایجاد و حفظ روابط صمیمی به عنوان معیار استفاده خواهد شد. برای مثال، ممکن است او انتظار داشته باشد که همسرش عشق خود را به وسیله ی بیان مکرر اینکه چقدر دوستش دارد به او نشان دهد. اما، همسر او نظر متفاوتی در مورد عشق دارد. برای مثال، او عشق را به عنوان حرکات کوچک و ظریف محبت آمیز می بیند. در نتیجه وقتی او عشقش را با شیوه ی خودش به سارا نشان می دهد، این کار مطابق با نظر سارا در مورد عشق نیست. از آن جا که سارا تصویر خود از عشق را به عنوان یک حقیقت واقعی می بیند، این تصویر او را از رفتار عاشقانه ی واقعی که در این لحظه به سمت او هدایت شده دور می کند_ در واقع تصویر ذهنی او برایش حقیقی تر از چیزی است که در واقعیت در حال رخ دادن است_ و نتیجه می گیرد که همسرش او را دوست ندارد.

بعلاوه، آمیختگی ممکن است منجر به یک سبک زندگی شود که در آن نیاز مداوم برای کنترل تجربیات درونی وجود دارد. برای مثال، در مثالی که در بالا ذکر کردیم، وقتی همسر سارا به شیوه ای که او انتظار دارد رفتار نمی کند، احتمالا او در رابطه احساس عدم اطمینان می کند. در نتیجه به احساسات خود به گونه ای پاسخ می دهد که اطمینان را کسب کند. در این راستا رفتار آشکار خود را در جهت کاهش شکل و میزان این احساسات و افکار مرتبط با آن ها شکل می دهد. اما، در اینجا بیشتر نیروی او صرف تلاش برای مدیریت احساسات و افکارش می شود، رفتارش کمتر انعطاف پذیر خواهد شد و به احتمال کمتری مطابق ارزش هایش زندگی خواهد کرد.

رابطه ی آمیختگی شناختی و اجتناب از تجربه

آمیختگی شناختی و اجتناب از تجربه در هم تنیده هستند. هرچه بیشتر افراد تجربیات درونی خود را منفی ارزیابی کنند، و هرچه بیشتر با آن ها آمیخته شوند، کمتر تمایل دارند که آن ها را تجربه کنند. آمیختگی با ارزیابی های تجربیات درونی (برای مثال، “من بلاتکلیفی را دوست ندارم”) اضطراب بیشتری ایجاد می کند. افرادی که در یک رابطه احساس نا امنی می کنند به احتمال زیاد می گویند، “من نمی خواهم احساس نا امنی کنم”، و در جستجوی راهی برای خلاصی از این احساس هستند. از آن جا که این افکار به عنوان حقیقت شناخته می شوند، آن ها مدیریت پاسخ های خود در جهت فرار از موقعیت را ضروری می دانند. وقتی افراد در مقابل تجربیات درونی خود موضع می گیرند، الگوهای تجربیات درونی افزایش می یابند. برای مثال، ممکن است سارا معتقد باشد احساس نا امنی او در رابطه “ناشی از” رفتار همسرش است، و او ممکن است تلاش کند تا رفتار همسرش را کنترل کند. و به احتمال زیاد همسرش مانع این کار می شود، در نتیجه به نوبه ی خود، احساس نا امنی بیشتری در سارا ایجاد می کند. بنابراین یک چرخه ی باطل به وجود می آید.

 

محقق و مترجم: ندا مهفر_ کارشناس ارشد روانشناسی بالینی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *