پرهیزات غذایی برای کاهش درد ناشی از زخم معده

برخی رژیم های غذایی و تغییراتی در شیوه زندگی می تواند علایم را در برخی بیماران مبتلا به زخم معده و ناراحتی های دیگر معده افزایش دهد و باعث وخیم تر شدن اوضاع شود از جمله عوامل اصلی غذایی در بدتر شدن درد ناشی از زخم معده و بدتر شدن التهاب ناشی از آن عبارتند از : ( کافئین . الکل . دخانیات . استرس )

سایر عوامل رژیم غذایی در دردناک تر شدن و بدتر شدن زخم های پپتیکی عبارتند از : ( چربی رژیم غذایی . شکلات . قهوه .پیاز . نعناع . ادویه . مرکبات (پرتغال و لیموی بسیار ترش و گریپ فوروت ) . شراب (از هر نوع با هر درجه خلوص الکل ) . و نوشیدنی های گازدار ( لیمونات . و انواع پپسی ها )

اهداف رژیم های تغذیه ای در این بیماری :

1 . پیشگیری از ریفلاکس مری.

2. پیشگیری از درد.

موارد زیادی به کنترل ریفلاکس کمک می کنند اما شاید موثر ترین کار خودداری از صرف غذا چندین ساعت قبل از استراحت باشد . غذاهای حجیم و پرچرب فشار دریچه تحتانی ریه را کاهش می دهد و بروز ریفلاکس مری را بیشتر می کند .

در کل خطر ریفلاکس در صورت دراز کشیدن بعد از صرف غذا به شدت افزایش می یابد .

این کار برای کسانی که وعده ی غذایی بسیار سنگین در هنگام شام مصرف می کنند . شام خوردن یکی از تفریحات همیشگی آنهاست قدر سخت است ….. خیلی از بیماران قبول دارند که خودداری از صرف شبانه غذا علائم را کاهش می دهد ….

 پرهیزات غذایی بسیار ویژه در بیماران زخم معده :

وعده های غذایی حجیم و دسر های پر چرب یا با چگالی بالای کالری ترشحات معدی را به مقدار قابل ملاحظه ای تحریک و تخلیه معده را کند می کنند .fast-food

مطالعات صورت گرفته دربیماران با ضایعات دستگاه گوارشی الخصوص زخم های معده و دوازدهه استفاده از مواد غذایی پر ادویه فلفل دار مورد اتهام است . گزارش شده است که مواد غذایی به ویژه نعناع و قهوه باعث کم شدن فشار دریچه تحتانی مری می شود و می توانند باعث افزایش ریفلاکس و افزایش سوزش سر دل و بدتر شدن التهاب در بیمارانی که زخم معده دارند شوند .

روغن نعناع را بیماران زخم معده باید از برنامه غذایی خود حذف کنند .

نوشیدنی های تخمیر شده الکلی نظیر آبجو و شراب ترشح اسید معده را تحریک می کنند و همین ترشح زیاد از حد اسید معده یکی از عوامل تشدید کننده زخم معده و دردهای بسیار ناتوان کننده ناشی از آن می باشد .

در بین ادویه ها فلفل قرمز و فلفل سیاه بسیار تحریک کنننده و تشدید کننده درد و التهاب ناشی از زخم های معده می شوند لذا خودداری از مصرف این دو ادویه تند مزه از توصیه های همیشگی محسوب می شود . در بسیاری از موارد گزارش شده که مصرف زیاد فلفل سیاه و قرمز به همراه الکل در رژیم روزانه افراد سالم را نیز در معرض خطر زخم های استرسی معده و دوازدهه قرار می دهد .

به هیج عنوان قرص آسپرین مصرف نکنید مگر به دستور پزشک … زیرا که آسپرین برافروختگی و التهاب و درد را چند برابر افزایش می دهد ….

سیگار کشیدن یکی از محرک های بسیار قوی در افزایش ترشح اسید معده و  تشدید کننده ی التهاب و درد زخم های معده و دوازدهه می باشند …. ترک سیگار در بیماران که مبتلاء به اختلالات گوارشی اللخصوص زخم معده هستند توصیه می شود .

رژیم های غذایی مناسب در بهبود و کنترل درد زخم معده :

stomach_ulcerیک توصیه ی ساده تغذیه ای برای بیماران زخم معده و مری : تا می توانید آدامس بجوید خصوصا بعد از غذا و هنگامی که اسید معده بالامی آید و حالت ترش کردن به شما دست می دهد ( پرهیز جدی از آدامس هایی با طعم نعنا و اسانس نعنا ).

از مواد غذایی حاوی امگا 3 استفاده کنید مثل روغن ماهی و گردو و یا مکمل های تغذیه ای امگا 3 نیز بسیار مفیدند چون امگا 3 خاصیت ضد التهابی دارد بسیار مفید می باشد در التهاب های ناشی از زخم های دستگاه گوارشی…

در بین نوشیدنی ها مصرف آب زغال اخته را فراموش نکنید (cranberry) آب زغال اخته به عنوان یک آنتی اکسیدان فنلی در ریشه کنی باکتری هلیکو باکتر در زخم معده بسیار موثر است . پس باز هم تاکید می شود مصرف مرتب آب زغال اخته را در برنامه غذایی خود بگنجانید و از یاد نبرید

برخلاف فلفل های تند قرمز و سیاه که باید حذف شوند می توانید زردچوبه را به برنامه غذایی خود اضافه کرده و مرتب استفاده کنید چرا که زردچوبه در ریشه کن کردن باکتری های مثر در زخم معده بسیار مفید گزارش کردند

Home Remedies for Peptic Ulcer

 

 

 

 

 

 

[divider]

 

متخصص تغذیه    زهرا ویسی، مشاور تغذیه و رژیم درمانی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *