نکته ی سلامت روز: کبدتان را پاکسازی کنید

پاکسازی کبد
پاکسازی کبد

کبدتان را پاکسازی کنید

آیا نیاز دارید پوست‎تان را تمیز کنید، عملکرد گوارش‎تان را بهبود ببخشید یا انرژی‎تان را افزایش دهید؟ سالم نگه داشتن کبدتان رمز دستیابی به همه این موارد است.

عملکرد طبیعی کبد در واقع سم زدایی بدن است. در واقع کبد ما یک تمیز کننده داخلی است که بدن را از مواد مضری که می‎توانند موجب بیماری شوند پاک می‎کند.

بعد از پوست کبد دومین ارگان بزرگ بدن ما است و در ضمن یکی از مهم‎ترین ارگان‎ها نیز محسوب می شود. اگر بدن یک اتومبیل بود، کبد موتور آن محسوب می‎شد. کبد صد‎ها کار انجام می‎دهد تا مطمئن شود که همه چیز در بدن به خوبی پیش می‎رود و نقشی حیاتی را در تنظیم هورمون‎ها، چربی‎ها، گوارش و گردش خون انجام می‎دهد.

وظیفه اصلی کبد دور کردن مواد خارجی از بدن می باشد. هر ماده‎ ای که وارد خون می‎شود از فیلتر کبد می‎گذرد تا اطمینان حاصل شود که مواد مغذی و مناسب به اندام‎ها می‎رسند و از طرفی مواد زائد حذف می‎شوند.
طب سنتی چین اعتقاد دارند که کبد، جریان انرژی را در بدن کنترل می‎کند.

 [divider]

کبد مسدود شده

خوردن الکل و غذاهای فرآوری شده شاید گاهی اوقات برای‎تان خوشایند باشند، اما سبب می شود کبد کند کار کند. تمام الکل، مواد شیمیایی سمی ‎و غذاهای فرآوری شده که ما مصرف کرده‎ایم، در کبد به دام می‎افتند. اگر ما بیش از حد از این مواد مضر استفاده کنیم، کبدمان شبیه به یک اسفنج مرطوب و کثیف می‎شود که باید دور انداخته شود!

زمانی که کبد دچار گرفتگی شود خون را به‎خوبی فیلتر نمی‎کند. کبد ممکن است مسدود شود، چرب شود یا باد کند. این امر در نهایت می‎تواند به کلسترول بالا، کاهش سنتز مواد مغذی و همینطور کاهش تولید سلول‎های جدید شود و به این شیوه سلامت را به خطر بیندازد. پاکسازی کبد

بیشتر افراد الکلی به نارسایی کبد مبتلا می‎شوند، زیرا کبد این افراد فرصتی برای بازسازی و ترمیم به دست نمی‎آورد.

کبد در پشت دنده‎ها و در بالای قسمت راست شکم است. اگر این عضو از حرکت بایستد، ما می‎توانیم تنها 1 یا 2 روز به زندگی خود ادامه بدهیم. البته لازم به ذکر است بدانید که این عضو توانایی فوق العاده‎ای برای تولید بافت جدید دارد و حتی زمانی که 75 درصد از آن بیمار باشد باز هم می‎تواند به حیات خود ادامه دهد.
سالانه 2000 استرالیایی به دلیل ابتلا به بیماری‎های کبدی جان می‎سپارند. اولین نشانه‎های به مشکل افتادن کبد شامل سردرد، خستگی، افسردگی، تمرکز ضعیف، خلق و خوی بی‎ثبات، آلرژی، راش‎های پوستی، چشمان قرمز با خارش زیاد، حساسیت‎های غذایی، پهلو‎های دردناک یا سفت شده و احساس طعم تلخ در دهان می‎باشند.

 [divider]

باید سم زدایی(detox)  کنید؟

متخصصان تغذیه استفاده از برنامه‎های سم زدایی را سفارش نمی‎کنند، چراکه کبد همیشه در حال کار برای سم زدایی از بدن است. در واقع برای تقویت و بهبود عملکرد کبد کافی است رژیم غذایی تشکیل شده از مواد طبیعی و مغذی داشته باشیم و بدانیم که بدنمان به چه میزان از مواد مغذی مختلف نیاز دارد.
همچنین برای سالم ماندن کبد پیشنهاد می‎شود رژیم غذایی کم چرب داشته باشید، 5 وعده سبزیجات و 2 وعده میوه در روز مصرف کنید و مصرف الکل را به حداقل برسانید. پاکسازی کبد

شما نیاز به انجام برنامه خاصی به سم زدایی ندارید چون بدن به طور طبیعی هر شب و همینطور زمانی که مریض هستید سم زدایی انجام می‎دهد. بنابراین برای خروج سموم از بدن‎تان تنها به آب سالم و مکانی برای استراحت و آرامش نیاز دارید. پس برای مبارزه با بیماری های کبد از همین امروز اقدام به رعایت این نکات کنید.

 [divider]

کمک کننده های کبد

در حالی که کلید سالم ماندن کبد حفظ تعادل در تغذیه است، برخی از مواد مغذی نیز می‎توانند کمک کنند که کبد کار خود را بهتر انجام دهد.

زنجبیل، بیشتر سبزیجات با برگ سبز تیره، چغندر و نعنا همگی به کارکرد بهتر کبد و در نتیجه جریان آزادانه انرژی حیاتی در بدن کمک می‎کنند. در طب چینی رایج‎ترین فرمول گیاهی سنتی برای درمان بیماری‎های کبدی شیائو یائو سان نامیده می‎شود و برخی پزشکان آن را به شکل قرص ساخته‎اند.

 [divider]

مراقبت از کبد با رژیم غذایی مناسب

مصرف بعضی از مواد غذایی طبیعی، فعالیت کبد را در حد مطلوب حفظ می کند. داشتن یک کبد سالم باعث می شود انرژی بیشتر و حال بهتری داشته باشیم. ولی کبدی که بیمار است و به درستی کار نمی کند، باعث احساس خستگی، سردرد، اشکال در تنفس، حساسیت و عدم تحمل بعضی مواد غذایی، مشکلات پوستی و افزایش وزن می شود.

غذاهای مفید برای کبد به دو گروه عمده تقسیم می شوند:

♦  مواد غذایی که فرآیند سم زدایی و تصفیه کبد را افزایش می دهند پاکسازی کبد

♦ مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان که در طی فرآیند سم زدایی از کبد محافظت می کنند.

پاک کنندههای کبد

هویج: هویجبتاکاروتن بالایی دارد، به تنظیم میزان قند خون کمک می‎کند و التهاب را در بدن کاهش می‎دهد.

خار مریم:حاوی نوعی آنتی اکسیدان است که سم‎ها را خنثی می‎کند. برای بهبود کبد بیمار، کپسول این گیاه را می‎توان روزانه یک عدد و برای یک دوره زمانی بلند مورد استفاده قرار داد.

لیمو ترش: نه تنها کبد را پاک می‎کند، بلکه کیسه صفرا، کلیه‎ها، دستگاه گوارش و ریه‎ها را نیز تمیز خواهد کرد.

سیر: سیر سیستم ایمنی بدن را تقویت می‎کند و خون، کبد و کلیه‎ها را نیز به طور اساسی تمیز و پاکسازی می‎کند.

چای گیاه قاصدک: چای گیاه قصدک قرن‎هاست که مورد استفاده قرار می‎گیرد. این چای حاوی آنتی اکسیدان و تصفیه کننده خون است و مصرف آن برای بهبود شکایات کبدی سفارش می‎شود.

آب چغندر: آب چغندر حاوی یک ماده شیمیایی به نام بتائین است که باعث تحریک و بازسازی سلول‎های کبدی، محافظت از مجاری کبدی و صفرا می‎شود.

خواب کافی: خواب کافی و همچنین سونای مادون قرمز، گرفتن ماساژ‎های لنفاوی و همچنین نوشیدن آب فیلتر شده به پاکسازی کبد کمک می‎کند.

سيب: اين ميوه حاوي پکتين است که سموم موجود در معده را پاک سازي مي کند و در نتيجه سموم موجود در کبد را کاهش مي دهد.

سبزيجات: گروه سبزيجات از جمله گل کلم، کلم برگ، کلم بروکلي و… حاوي نوعي آنتي اکسيدان است که براي عملکرد کبد مفيد است.

چغندر قرمز: به علت بالا بودن ميزان فلامانوئيد در اين گياه، قدرت آنزيمي کبد را بهبود مي بخشد.

آواکادو: به بدن در توليد «گلوتاتيون» کمک مي کند. اين نوع آنتي اکسيدان به کبد کمک مي کند تا خود را تميز کند.

گريپ فروت: کبد با کمک ويتامين C مي تواند خود را سم زدايي کند. علاوه بر آن، ويتامين C آن به بدن در توليد آنزيم هاي تميز کننده کبد کمک مي کند.

تخم گشنيز: دانه گشنيز را در آب خيس و روز بعد ميل کنيد. اين کار باعث خنک شدن حرارت بدن و دفع سموم از کبد مي شود.

زردچوبه: اين ادويه خاصيت ضد التهابي دارد. بنابراين اگر کبد شما ملتهب است، غذاهاي حاوي زردچوبه ميل کنيد زيرا به کاهش التهاب کبد کمک مي کند.

 گردو: کبد، اغلب با آمونياک مسموم مي شود. گردو حاوي نوعي اسيد آمينه است که آمونياک کبد را متلاشي مي کند و اين عضو را تميز نگه مي دارد.

 چاي سبز: اين چاي خواص متعددي دارد. «کاتکينز» نوعي آنتي اکسيدان موجود در اين نوشيدني براي تصفيه کبد مفيد است.

غلات سبوس دار: غلات سبوس دار که سرشار از ويتامين B کمپلکس است، روند سوخت و ساز چربي بدن را سرعت مي بخشد و به حفظ سلامت کبد کمک مي کند.

روغن زيتون:  اسيد چرب امگا-۳، به سوخت چربي کمک مي کند و کبد را سالم نگه مي دارد. اين نوع اسيدهاي چرب در روغن زيتون موجود است

آرتیشو (کنگر فرنگی): آرتیشو تولید صفرا را افزایش می دهد. یکی از کارهای صفرا این است که سموم بدن را از طریق روده پاک می کند..

برای آشنایی با بیماری ها و سرطان کبد، علائم، نشانه ها و درمان های آن بهتر است به این مقاله در وبسایت به آیند مراجعه کنید.

 منبع:

bodyandsoul


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *