نکته ی سلامت روز: سلولیت، علائم، علت و درمان

 

جستجوی روش درمانی سلولیت

سلولیت ظاهری فرورفته و برآمده و ناصاف به پوست می‌دهد و معمولاً  بیشتر در  قسمت‌های ران، شکم و باسن زنان شکل می‌گیرد. و در برخی از ما، دغدغه ذهنی و نگرانی به وجود می‌آورد. می‌خواهیم به هر ترتیبی این توده‌های چربی زیر پوست آب شده و از بین بروند و حاضریم به این منظور هر راهی را امتحان کنیم. با مرور راه حل های ارائه شده در این مقاله خواهید فهمید که کدامیک از این راهکار‌ها سودمند واقع می‌شوند و کدامیک فقط هدر دادن هزینه است.

 

سلولیت: علائم، علت و درمان

علائم سلولیت

سلولیت صرفاً  یک مشکل زیبایی است نه یک بیماری یا مشکل پزشکی. سلولیت خود را به صورت توده‌های چربی زیر پوست نشان داده و به آن ظاهری ناصاف و یا «پوست پرتقالی» می‌بخشد. سلولیت ممکن است تنها زمانی که پوست فشرده می‌شود، دیده شود. ولی در برخی از افراد ممکن است بسیار آشکار بوده و ظاهر قسمت وسیعی از پوست را ناصاف و مملو از برآمدگی و فرورفتگی و چین و چروک کند. در حالی که سلولیت اغلب در ران‌ها و باسن دیده می‌شود، اما ممکن است در ناحیه شکم، بازو‌ها و شانه ها و سینه‌ نیز رخ بدهد.

 

سلولیت: علائم، علت و درمان

علت بروز سلولیت
سلولیت از رسوب لایه لایه ی چربی‌ها بر روی یکدیگر ایجاد می‌شود؛ این لایه‌ها به وسیله ی رشته‌های کلاژن به ماهیچه زیرشان متصل شده و محکم می‌شوند. هنگامی که رشته‌ها محکم کشیده می‌شود و یا چربی‌ها زیاد می‌شوند، رسوب‌های چربی از لابه لای رشته‌ها بیرون می‌زنند. سلولیت در زنان رایج‌تر از مردان است.

 

سلولیت: علائم، علت و درمان

تفکر اشتباه: افراد لاغر دچار سلولیت نمی‌شوند
سلولیت به ساختار پوست مربوط می‌شود، بنابراین حتی زنان لاغر نیز احتمال دارد تا حدی در برخی از نقاط دچار سلولیت شوند، و در صورتی که پوست نازک در خانواده شما ارثی است، سلولیت بیشتر قابل مشاهده خواهد بود.

سلولیت: علائم، علت و درمان

عوامل خطر آفرین که خارج از کنترل شما هستند
ژنتیک در مورد سلولیت بسیار مؤثر است؛ اگر مادرتان سلولیت دارد، به احتمال زیاد دچار سلولیت خواهید شد. زنان سفیدپوست نسبت به زنان زردپوست (آسیایی) احتمال بیشتری دارد به سلولیت دچار شوند. عوامل خطر آفرین دیگر عبارتند از:

 تغییرات هورمونی در طول دوران بارداری

 سن

 

سلولیت: علائم، علت و درمانعوامل خطر آفرین که می‌توانید کنترل کنید
با وجود اینکه نمی‌توانید ۱۰۰ درصد از سلولیت جلوگیری کنید، انتخاب سبک زندگیتان ممکن است روی ظاهر آن تأثیر بگذارد. مواردی که شرایط را بد‌تر می‌کنند عبارتند از:

رژیم‌های غذایی که به طور مرتب در دوره‌ای اجرا و‌‌ رها می‌شو 

رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات بالا 

افزایش  میزان کلی چربی بدن

عدم فعالیت فیزیکی و نگهداری مایعات در بدن و یا خشکی و بی‌آبی بدن

 

سلولیت: علائم، علت و درمان 

تفکر اشتباه: برنزه کردن پوست سلولیت را پنهان می‌کند
برنزه کردن پوست ممکن است از مشهود بودن سلولیت بکاهد، اما زمانی که رنگ آن برود، سلولیت ممکن است حتی بد‌تر از گذشته نیز به نظر برسد؛ این امر به این دلیل است که قرارگیری مکرر در معرض اشعه‌های UV می‌تواند پوست را خراب و نازک‌تر کند و از مقاومت آن بکاهد.

 

سلولیت: علائم، علت و درمان

درمان: کاهش وزن
اگر سلولیت به دلیل رسوبات چربی ایجاد شده است، ممکن است که کاهش وزن استراتژی خوبی برای مقابله با آن باشد. در واقع، در یک مطالعه که در سال ۲۰۰۶ انجام شد، ظاهر سلولیت در ۱۷ زنی که طبق یک برنامه پزشکی کنترل شده وزن کم کردند، بهبود یافت؛ متوسط کاهش وزن در این زنان در حدود ۱۲ کیلوگرم بود. با این وجود در ۹ زن، ظاهر سلولیت‌ها حتی بد‌تر نیز شد، به خصوص هنگامی که پوست پس از کاهش وزن شل و نازک شده بود.

 

سلولیت: علائم، علت و درمان 

درمان موضعی: کرم رتینول

یک مطالعه نشان داده است که مالیدن کرم 0.3 % رتینول به موضعِ مورد نظر (به مدت ۶ ماه) ظاهر سلولیت را بهبود می‌دهد. اساس و تئوری این ادعا این است که رتینول بافت پوست را تحریک می‌کند تا پوست ضخیم تری بسازد و این پوست ضخیم‌تر در پوشاندن توده‌های چربی و پستی بلندی‌های توده‌های سلولیت قابلیت بیشتری دارد. دیگر مطالعات، تفاوتی را در ضخامت پوست، پس از استفاده از رتینول نشان نداده‌اند.

 

سلولیت: علائم، علت و درمان

درمان موضعی: کرم‌های متیل زانتین
 برخی از مطالعات بهبود سلولیت را پس از استفاده از کرم‌های متیل زانتین، کافئین و تئوفیلین نشان داده‌اند؛ اما میزان بهبودی همچنان مورد سؤال است. دیگر مطالعات بهبودی را نشان نداده‌اند. اعتقاد بر این است که این کرم‌ها چربی‌ها را می‌شکنند، اما هنوز مشخص نشده است که آیا این مواد پس از استفاده موضعی می‌توانند به میزان کافی به پوست نفوذ کنند یا خیر. انجمن جراحان پلاستیک آمریکا می‌گویند که شواهد علمی در مورد فرآورده‌های آمینوفیلین هنوز در دسترس نیست.

 

سلولیت: علائم، علت و درمان

درمان موضعی: کرم‌های گیاهی
کرم‌های گیاهی حاوی محتویات مختلفی مانند جینکو، شبدر شیرین و روغن گیاه حشیشه الحمار هستند که ادعا می‌شود سلولیت را کاهش می‌دهند و شاید علت آن افزایش جریان خون در ناحیه مصرف باشد. اما تا کنون تحقیقات علمی برای اثبات این ادعا صورت نگرفته است. به علاوه در یک تحقیق که بر روی ۳۲ کرم آنتی سلولیت و ۲۶۰ ماده شیمیایی مختلف انجام شده است، نشان داده شده که تقریباً ¼ این مواد به واکنش‌های آلرژیک منجر می‌شوند.

 

سلولیت: علائم، علت و درمان

لیپوماساژ (ماساژ و مکش)
دستگاه‌های لیپوماساژ (LPG) پوست را با ترکیبی از ماساژ و مکش تحت تأثیر قرار می‌دهند. دستگاه‌های مختلفی به این منظور مورد استفاده قرار گرفته‌اند که حداقل یکی از آن‌ها توسط FDA به عنوان کاهش دهنده موقتی ظاهر سلولیت، مورد تأئید قرار گرفته است. به طور کلی یک درمان ۱۴ هفته‌ای، ۲ جلسه در هفته و هر جلسه ۳۵ دقیقه، مورد نیاز است. البته احتمال اینکه پس از متوقف کردن درمان سلولیت دوباره بازگردد وجود دارد.

 

 

سلولیت: علائم، علت و درمان

فرکانس رادیویی
دستگاه‌های فرکانس رادیویی از گرما برای تخریب بافت چربی زیر پوست استفاده می‌کنند. این روش گاهی اوقات با ماساژ نیز همراه می‌شود. از این روش برای سفت شدن پوست و صاف شدن ناهمواری‌های ناشی از توده‌های چربی به کار می‌رود. مطالعات اندکی برخی از مزایای این روش را حداقل به صورت موقتی نشان داده‌اند.

 

سلولیت: علائم، علت و درمان

 لیزر
دستگاه‌های لیزر بافت پیوندی زیر پوست را تحریک می‌کنند تا کلاژن بسازند و پوست ضخیم شود. این دستگاه‌ها همچنین ممکن است پوست را ماساژ بدهند، مکش انجام دهند، پوست را خنک کنند و یا از امواجی با بسامد رادیویی برای حمله کردن به سلولیت استفاده کنند، به عبارتی ۴- ۳ روش مختلف را در یک زمان انجام می‌دهند. برخی از مطالعات کوچک بعضی از مزایا را حداقل به صورت موقت نشان داده‌اند.

 

سلولیت: علائم، علت و درمان

لیپو ساکشن
تکنیک‌های استاندارد لیپوساکشن حتی می‌توانند منجر به گودی و ناهمواری بیشتر پوست نیز بشوند. چون توده‌های چربی که سلولیت را ایجاد می‌کنند در سطح پوست قرار دارند. لیپوساکشن به همراه لیزر، با طول موج کم و انرژی زیاد، برای تخریب و خارج کردن چربی زیر پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این وجود هنوز برای ادعای اینکه نتایج این روش بهتر از روش قدیمی لیپوساکشن (بدون لیزر) هستند، زود است. در این روش جدید ریسک اسکار و سوختگی ناشی از استفاده لیزر با انرژی بالا وجود دارد.

 

سلولیت: علائم، علت و درمان

سابسيژن

ساب‌سيژن عبارت است از آزاد کردن بافت‌هاي همبندي سفت يا به عبارتي بافت‌هاي فيبروتيک، با وسيله‌اي که به‌طور استاندارد از سوزن‌هاي خاصي به نام سوزن نوکور درست شده است. از جمله درمانهای تهاجمی وگران قیمت است و اثر بخشی این روش نیاز به مطالعات گسترده تر دارد. حدود 90 دقیقه طول می کشد می تواند با تورم و کبودی همراه باشد.

مزو تراپیسلولیت: علائم، علت و درمان

مزوتراپی روشی جدید و جدال برانگیز با تأثیر اثبات نشده است که در آن مواد حل کننده چربی به زیر پوست تزریق می‌شوند؛ این مواد عبارتند از فسفاتایدیلکولین که عصاره لکیتین است و سدیم دئوکسی کلات که یک ماده حل کننده است.

FDA هشدار‌هایی را در مورد مواد حل کننده چربی عنوان کرده است. عوارض جانبی این مواد شامل تورم، جوش و عفونت می باشد. FDA اظهار می‌کند که برخی از این فرآورده‌ها موجب اسکار‌های دائمی، بدفرم شدن پوست و ایجاد غده و گره‌های دردناک می‌شوند.

 

سلولیت: علائم، علت و درمان

باندهای لاغری بدن
پیچیده شدن در میان باند‌های گرم و خوشبوی لاغر کننده ممکن است احساس خوبی به شما بدهد. این باند‌های لاغری همچنین ممکن است به طور موقت پوست شما را سفت کرده و با کاستن از آب بدنتان سایز شما را کم کنند. اما هیچ گونه شواهد علمی مبنی بر دائمی بودن اثرات این باند‌ها بر سلولیت یا چربی‌های زیر پوست وجود ندارد و FDA هشدار داده است که این نوار‌های لاغری به صورت موضعی و انتخابی از چربی‌های بدن نمی‌کاهند.

 

درمان سلولیت
ممکن است شما قادر باشید که سلولیت خود را از طریق ایجاد تغییر در سبک زندگی و حتی استفاده از فرآورده‌هایی نظیر انواع کرم‌ها یا درمان با دستگاه به حداقل برسانید؛ اما مراقب جملاتی که به شما «قول رهایی کامل از سلولیت» را می‌دهند باشید. FDA برخی از شرکت‌ها را وادار کرده است که از نوشتن این جملات بر روی محصولاتشان خودداری کنند. اکثر درمان‌ها و محصولات درمانی، در بهترین حالت خود، تنها تا حدی (و نه به طور کامل) ظاهر سلولیت را بهبود می‌بخشند.

سلولیت: علائم، علت و درمان

 

سبک سالم زندگی
رژیم غذایی و ورزش موجب از بین رفتن کامل سلولیت نمی‌شوند، اما می‌توانند ظاهر پوست و فرم عضلاتتان را بهبود ببخشند. ترکیبی از کار با وزنه و ورزش‌های هوازی نظیر راهپیمایی و کوهنوردی می‌توانند به ساخت عضلات کمک کرده و چربی‌ها را بسوزانند. نوشیدن آب به میزان کافی و پرهیز از استفاده بی‌رویه کربوهیدرات‌ها در رژیم غذایی نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

منبع:

webmd

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

1 دیدگاه دربارهٔ «نکته ی سلامت روز: سلولیت، علائم، علت و درمان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *