نکته سلامت روز: در مورد ضد آفتاب بیشتر بدانید

5 نکته در مورد ضد آفتاب  که نمی دانستید

اگر چیز زیادی در مورد ضد افتاب ها نشنیده باشید حتما ًهزاران بار این جمله را شنیده اید: استفاده از ضدآفتاب و اجتناب از نور مستقیم خورشید در جلوگیری از آسیب های پوستی، پیرتر شدن پوست و سرطان موثر است.

اما این همیشه درست نیست. اگرچه مردم زیادی با فرهنگ های متفاوت عادت دارند که بدن هایشان را با روغن و کرم پوشانده و زمانی که زیر آفتاب هستند از کلاه و لباس پوشیده استفاده کنند، مردم فکر می کردند که گرمای خورشید و بیشتر از آن اشعه اش باعث قرمزی دردناک حاصل از آفتاب سوختگی می شود.

یکی از اولین آزمایشاتی که نشان داد چیزی دیگر بیشتر از گرمای خورشید پوست را می سوزاند توسط سر ادوارد هوم  (Sir Edvard Home)یک پزشک انگلیسی در سال 1820 انجام شد. او یک دستش را در معرض نور خورشید قرار داد ولی دست دیگرش را با لباس مشکی پوشاند. دست برهنه کمی گرم شد اما با اندازه گیری درجه گرما فهمید دستی که با پارچه مشکی پوشانده شده گرمای بیشتری دارد.

بعدا در سال 1889 یوهان ویدمارک(Johan Widmark)  ثابت کرد که عمدتاً اشعه های ماورابنفش بیشتر از اشعه های نورانی خورشید سبب قرمزی ناشی از سوختگی پوست می شود. یافته های او بر توصیه های پزشکی ابتدایی درمورد محافظت در برابر نور خورشید مقدم بود، توصیه هایی که تا به امروز ادامه دارد.

از آن زمان ضد آفتاب ها تحولات زیادی را داشته اند- به شکل خمیر تا کرم، تا لوسیون و اسپری و شاید روزی هم به شکل قرص در آیند. در اینجا 5 مطلب جالب در مورد ضدآفتاب یاد بگیرید:

1. ضد آفتاب های اولیه

فرهنگی های باستانی، به غیر از چتر و کلاه،  از ضدآفتاب های متنوعی که از عصاره های گیاهی یا مواد معدنی ساخته شده بودند برای محافظت در برابر اشعه خورشید استفاده می کردند.
در دوران معاصر، در دهه 1910 ضد آفتاب ها از عصاره شاه بلوط هندی تهیه می شدند. این ضدآفتاب خمیر مانند با نام Zeozon به فروش می رسید. در دهه 1930 ضدآفتاب روغنی Ambre Solaire معرفی شد که طریقه استفاده اش راحت تر بود.
ضدآفتاب ها در تحقیقات ارتش عنوان «راز برتر» را داشتند. در دهه 1940 ارتش آمریکا و نیروی هوایی از انجمن پزشکی آمریکایی درخواست کرد در مورد موثر بودن ضدآفتاب ها برای سربازان توصیه کنند. محققان تاثیرگذاری 12 نوع ترکیب را آزمایش کردند و به این نتیجه رسیدند که وازلین دامپزشکی قرمز می تواند یک ضدآفتاب ضدآب و موثر باشد.

یکی از بزرگ ترین قدم ها در پیشرفت ضدآفتاب تغییر کرم های ضد آفتاب سفیدرنگ اولیه به صورت کرم های بی رنگ امروزی است. در ضدآفتاب های قدیمی تر ترکیبات بازتاب کننده نور به صورت رنگ سفید در ضدآفتاب ظاهر می شد، چونکه این ترکیب به اندازه کافی کوچک نبود. با این حال به کمک نانوتکنولوژی عناصری مثل دی اکسید تیتانیوم  تبدیل به ذرات نامرئی و کوچک شده اند.

2. ضدآفتاب ها چگونه عمل می کنند؟

ضدآفتاب ها می توانند از دو نوع عنصر ساخته شوند: ذرات غیر آلی مثل تیتانیوم اکسید یا زینک اکسید، یا ترکیبات آلی مثل عصاره گیاهان یا ترکیباتی مثل اکسی بنزون.

این ذرات موجود در ضد آفتاب با مسدود کردن یا بازتاب نور خورشید در برابر اشعه UV محافظت فیزیکی ایجاد می کنند.
دکتر شانون تروتر(Shannon Trotter)  پرفسور بیماری های پوستی در  دانشگاه اوهایو می گوید: بهترین حالت این است که از ترکیب هر دو نوع استفاده کنیم، آنهایی که محافظت شیمیایی دارند و آنهایی که دفاع فیزیکی ایجاد می کنند.امروزه اکثر ضد افتاب ها هر دو نوع عنصر  را در خود دارند.

مفهوم فاکتور محافظت از خورشید sun protection factor یا همان SPF در دهه 1960 به وجود آمد. SPF  نشان می دهد که یک ضد آفتاب چه مدت زمانی از پوست محافظت می کند. پزشکان 15 SPF و 30 SPF را توصیه می کنند. SPF های بالاتر قطعا نمی توانند مدت زمان طولانی تری از پوست محافظت کنند، خصوصا بدین دلیل که  کرم معمولاً بعد از دو ساعت جذب پوست شده یا شسته و از بین می رود.

3. آیا ضدآفتاب ها افراد را از دریافت ویتامین D  محروم می کنند؟

انسان ها به آفتاب نیاز دارند چون ویتامین D بدن را تامین می کند. پس ما باید نگران این باشیم که ضدآفتاب مانع جذب ویتامین D می شود؟
مطالعات نتایج مختلفی داشته اند، اما آزمایشات بزرگ نشان داده اند که اگرچه ضدآفتاب ها مقدار ویتامین D  که بدن جذب می کند را کمتر می کنند، اما این تاثیر قابل توجه نیست.

آکادمی آمریکایی امراض پوستی گرفتن ویتامین D  از نورخورشید را توصیه نمی کند؛ درعوض این آکادمی پیشنهاد می کند این ویتامین را با رژیم غذایی به دست آورید، با خوردن غذاهای طبیعی غنی از ویتامین D، و از مکمل های ویتامین. غذاهایی که میزان بالای ویتامین D را دارند شامل، روغن ماهی، ماهی سالمون و ساردین، شیر سویا، تخم مرغ، محصولات لبنی غنی شده و قارچ ها.

4. جدیدترین ضد آفتاب ها:  ضد آفتاب های اسپری

 اسپری ضد آفتاب استفاده راحت از ضد آفتاب را در بخش بزرگی از بدن فراهم کرد. اما آیا این محصولات مطمئن و موثرند؟
FDA  جدیدا در استفاده از اسپری ضد آفتاب در نزدیکی شعله آتش هشدار داده است. در 5 سانحه افرادی که از اسپری ضد آفتاب در نزدیکی منبع آتش استفاده کردند دچار سوختگی قابل توجه شدند. اگرچه  این محصولات خاص که با چنین مواردی ارتباط داده می شوند جمع شده و دیگر در مغازه ها نیستند ، تعداد زیادی از اسپری های ضد آفتاب ممکن است حاوی مواد قابل اشتعال مثل الکل باشند که وقتی خیلی نزدیک شعله آتش باشند ممکن است آتش بگیرند.
تروتر گفت که اسپری ضد آفتاب اگر به درستی استفاده شود مفید است. برخی از افراد آن را از فاصله خیلی دور اسپری می کنند و چیزی مثل غبار تولید می شود. بزرگ ترین چالش این است که بدانیم چگونه تمام قسمت های بدن را به اندازه کافی با آن بپوشانیم.

نگرانی دیگر در مورد این اسپری ها در مورد مسمومیت است. FDA  در مورد خطرات سلامتی استنشاق تصادفی اسپری ها در حال بررسی می باشد. تروتر برای مناطق نزدیک دهان استفاده از لوسیون را توصیه می کند و استفاده از اسپری را برای قسمت هایی که مو دارند پیشنهاد می کند چون استفاده از کرم در این قسمت ها مشکل است.

5. نکته های کوتاهی که نباید فراموش کنید

♦ تروتر می گوید: باید تمام بدن که در معرض آفتاب است را با ضدآفتاب بپوشانید و  15 دقیقه قبل از بیرون رفتن این کار را بکنید. لب ها را هم فراموش نکنید.

♦ مراکز پیشگیری و کنترل بیماری ها استفاده از ضدآفتاب چند منظوره را توصیه می کنند که دربرابر اشعه های UV-A و UV-B محافظت کرده و حداقل SPF آن 15باشد.

♦  باید تاریخ انقضای ضدآفتاب خود را چک کنید، چون برخی از مواد داخل آن در اثر مرور زمان فاسد شده یا اینکه زمینه رشد میکروب ها را فراهم می کنند.

♦  افرادی با پوست چرب و کسانی که مستعد جوش هستند از ضدآفتاب با پایه آب استفاده کنند.

♦ افرادی که به پارا-آمینوبنزوئیک اسید (PABA) حساسیت دارند باید مارکی را بخرند که این ماده را نداشته باشد.

♦ FDA توصیه می کند برای خردسالان زیر6 ماه از ضد آفتاب استفاده نکنید. درعوض آنها را باید در مکان های سایه دار قرار دهید یا کاملا لباس بپوشانید.

منبع:

mnn

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *