مشاغل پرخطر برای ریه

مشاغل پرخطر برای ریه
مشاغل پرخطر برای ریه

ریه شما سخت در حال کار است. برخی بزرگسالان روزانه بیش از 20000 بار نفس می کشند. اما عملکرد ریه شما ممکن است تحت تاثیر شغلتان قرار گیرد.

مواد شیمیایی گرد و غبار، دود تنباکو، خاک و الیاف و حتی چیزهایی که فکر نمی کنید به مسیر هوایی شما آسیب بزنند و ریه تان را تهدید کنند.

پروفسور فیلیپ هابر از دانشگاه آریزونا در این باره می گوید: ریه اندام پیچیده ای است. مشکلات محیطی و شغلی ممکن است منجر به بروز زخم در ریه، فیبروز، آسم، COPD (بیماری انسدادی مزمن ریوی)، عفونت و یا سرطان شود.

خبر خوب اینکه بسیاری از خطرات شغلی قابل پیشگیری هستند.بسته به نوع کاری که انجام می دهید، اعمال برخی تغییرات بسیار موثر خواهد بود: به عنوان مثال تهویه محیط کار را بهبود بخشید، تجهیزات حفاظتی بپوشید، روش انجام کار خود را تغییر دهید و اطلاعات خود را در مورد خطرها بالا ببرید. در ادامه به 10 شغلی اشاره می کنیم که با آسیب های زیادی برای ریه همراه هستند و انجام اقدامات احتیاطی موثر خواهد بود.

  1. گارسن ها و افرادی که در رستوران ها کار می کنند.

دود سیگار برای افراد غیر سیگاری یک خطر برای ریه محسوب می شود. این تهدید در شهرهایی که سیگار کشیدن در اماکن عمومی ممنوع نیست، نوعی تهدید محسوب می شود.

در برخی رستوران ها و کازینوها سیگار کشیدن هیچ ممنوعیتی ندارد و این مسئله برای افرادی که در این محیط ها کار می کنند بسیار خطرناک است.

جدا کردن سیگاری ها از غیر سیگاری ها و تهویه هوا نیز تاثیر چندانی برا بهبود شرایط نمی گذارد. بهترین راه حل ممنوعیت سیگار کشیدن در این اماکن است و یا در غیر اینصورت افرادی که احساس خطر می کنند بهتر است به دنبال شغل دیگری باشند.

  1. خانه داری و تمیز کردن

برخی تمیز کننده ها، حتی آنهایی که به اصطلاح محصولات سبز یا طبیعی نامیده می شوند، دارای مواد شیمیایی هستند که خطر ابتلا به آسم را افزایش می دهند. پاک کننده ها و مواد شیمیایی با جرم و کثیفی و همچنین با بافت ریه واکنش نشان می دهند.

برخی از این محصولات ترکیبات آلی آزاد می کنند که منجر به بروز مشکلات مزمن تنفسی و واکنش های آلرژیک می شود. پیش از استفاده از این پاک کننده حتما برچسب دستورالعمل را مطالعه کنید. می توانید از تمیز کننده های ساده مانند سرکه و آب یا جوش شیرین استفاده کنید.

  1. کارمندان در مراکز بهداشتی و درمانی

پزشکان، پرستاران و سایر افرادی که در بیمارستان ها، مطب پزشکان . یا خانه سالمندان کار می کنند، در معرض خطر بیماری های ریوی مانند سل، آنفلوآنزا و سندروم حاد تنفسی (SARS) هستند. بنابراین کارمندان این مکان ها بهتر است با استفاده از واکسن (از جمله واکسن آنفلوآنزا) ایمن شوند.

به علاوه اگر لاتکس در دستکش ها یا سایر تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار گیرد، این افراد در معرض ابتلا به آسم خواهند بود.

  1. آرایشگران

برخی عوامل در رنگ مو منجر به بروز آسم می شود. برخی صاف کننده ها و حالت دهنده های موها حاوی ماده ای هستند که یک عامل سرطانزا می باشد. این ماده همچنین یک محرک قوی برای چشم، بینی، گلو و ریه محسوب می شود.

تهویه خوب در سالن های آرایشی بسیار مهم است. به علاوه آرایشگران باید محصولات مورد استفاده خود را به خوبی بشناسند.

  1. کارگران کارخانه

برخی کارگران کارخانه ها در معرض ابتلا به آسم هستند یا ممکن است بیماری ریوی آنها تشدید شود. آسم بر اثر کار تشدید نمی شود، بلکه تاثیراتی که محیط کار بر روی ریه دارد می تواند آسم را تشدید کند.

کارگران کارخانه ممکن است در معرض استنشاق فلزات ( در ریخته گری) یا سیلیکا و شن و ماسه ریز باشند. استنشاق این مواد منجر به سیلیکوزیس می شود، این بیماری منجر به زخم شدن ریه شده و خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد.

برونشیولیت انسدادی نیز در افرادی مشاهده می شود که در کار تهیه ذرت بو داده هستند و از مواد شیمیایی برای طعم دادن به ذرت استفاده می کنند.

  1. کارگران ساختمان

کارگرانی که به بازساری ساختمان های قدیمی یا تخریب برخی ساختمان ها می پردازند، در معرض آزبست قرار می گیرند که برای عایق سازی اطراف لوله ها و کاشی های کف مورد استفاده قرار می گیرد.

قرار گرفتن در معرض الیاف میکروسکوپی این ماده عایق، حتی به میزان خیلی کم منجر به بروز مشکلات متعددی می شود. یکی از آنها سرطان مزوتلیوما می باشد.

به علاوه به نظر می رسد قرار گرفتن در معرض این ماده شیمیایی سلول های کوچک سرطانی را افزایش داده و منجر به آزبستوز یا زخم ریه شود.

  1. کشاورزی

کار با محصولات کشاورزی و حیوانات منجر به بروز اختلالات شدید می شود. افزایش حساسیت پنومونی یک مشکل نادر اما جدی است که بر اثر موجهه مکرر با دانه یا یونجه بروز می کند. در این بیماری کیسه های هوایی ریه ها ملتهب شده و ممکن است باعث بروز بافت زخم شود.

دانه در ظرف فلزی ممکن است کپک بزند. تنفس گرد و غبار این دانه ها منجر به تب و لرز و بروز یک بیماری شبه آنفلوآنزا به نام سندروم سمی گرد و غبار شود. به علاوه کشاورزان بیشتر دچار سرفه و تنگی قفسه سینه می شوند. کارگردانی که در مرغداری کار می کنند نیز گاهی دچار سندرومی شبیه به آسم می شوند.

به نظر می رسد گرد و غبار و آمونیاک عوامل خطر ساز باشند. از مرطوب شدن دانه ها جلوگیری کنید، از وجود تهویه مناسب اطمینان حاصل کنید و از ماسک استفاده کنید.

  1. نقاشی اتومبیل با استفاده از اسپری رنگ

افرادی که در کار نقاشی اتومبیل هستند، اغلب در معرض مواد شمیمیایی به نام ایزوسیانات هستند. این ماده شیمیایی یکی از مهم ترین علل آسم شغلی محسوب می شود. این بیماری اغلب باعث کنار گذاشتن این شغل می شود.

استفاده از ماسک با کیفیت و مناسب برای این شغل خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد. به علاوه با استفاده از این ماسک می توان محیط کار را بسته و از یک سیستم تهویه مناسب استفاده کرد. بهتر است مواد شیمیایی بی خطر را جایگزین مواد شیمیایی خطرناک کنید.

  1. آتش نشانی

آتش نشان ها نه تنها در معرض آتش، بلکه در معرض مواد شیمیایی دیگری نیز هستند، از جمله پلاستیک های در حال سوخت و مواد شیمیایی دیگر. آنش نشان ها با استفاده از دستگاه تنفسی SCBA می توانند میزان خطر بیماری های ریوی و دیگر مشکلات را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. این دستگاه ها بهتر است در زمان پاکسازی نیز استفاده شوند.

  1. کار در معادن زغال سنگ

کارگان معادن زیر زمینی در معرض خطر انواع بیماری های ریوی از برونشیت تا پنوموکونیوز و یا ریه سیاه هستند. پنوموکونیوز یک بیماری مزمن ناشی از استنشاق گرد و غبار زغال سنگ است، این گرد و غبار در ریه ها جایگذاری می شوند و باعث سفت شدن آنها می شوند و در نتیجه تنفس را سخت می کنند. این بیماری باعث بروز فیبروز پیشرفته شده و باعث مرگ می شود.

در تمام این مشاغل استفاده از تجهیزات مناسب میزان خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهد.

لینک منبع: اینجا کلیک کنید.

نگارنده: سمیه محمدی 

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *