مزیت ها و خطرات قرص های ضدبارداری

قرص های ضدبارداری

قرص های ضدبارداری یک روش ساده و بی خطر برای بارداری هستند. استفاده از این قرص ها دارای مزیت های دیگری نیز است، از جمله کاهش جوش های پوستی، منظم کردن قاعدگی و کم کردن گرفتگی های قاعدگی.

اگر دستورالعمل های استفاده از قرص را دنبال کنید و به روش درستی مورد استفاده قرار دهید، روش مطمئنی برای جلوگیری از بارداری محسوب می شوند. قرص های ضدبارداری را باید هر روز مصرف کنید و بسته جدید را سر وقت شروع کنید.

در این مقاله به مزیت ها و عوارض این قرص ها می پردازیم. عوارض جانبی قرص های ضدبارداری معمولا خیلی بد نیستند. این قرص ها دو نوع هستند: قرص های ترکیبی و قرص هایی که فقط حاوی پروژستین هستند. هر دو نوع قرص می توانند گرفتگی های قاعدگی را بهبود بخشند، پریودی را سبک کنند و خطر حاملگی خارج از رحم را نیز کاهش دهند.

قرص های ترکیبی می توانند از موارد زیر نیز پیشگیری کنند:

  • جوش های پوستی
  • پوکی استخوان
  • کیست های پستان و تخمدان
  • سرطان آندومتر و تخمدان
  • عفونت های جدی در تخمدان ها، لوله های فالوپ و رحم
  • کمبود آهن
  • PMS (سندروم پیش از قاعدگی)

بسیاری از خانم ها از قرص های ضدبارداری استفاده می کنند، چرا که این قرص ها قاعدگی را منظم و قابل پیش بینی می کند. به علاوه با استفاده از این قرص ها می توانید قاعدگی را متوقف کنید. زمانی که قرص را متوقف می کنید، ممکن است بلافاصله باردار شوید. بنابراین اگر تصمیم گرفتید قرص ضدبارداری مصرف نکنید و قصد بچه دار شدن هم ندارید، لازم است از روش پیشگیری دیگری استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید قرص های ضدبارداری از انتقال بیماری های جنسی پیشگیری نمی کنند.

رایج ترین عوارض قرص های ضدبارداری عبارتند از:

لکه بینی بین قاعدگی

حدود 50 درصد خانم هایی که از قرص های ضدباردی مصرف می کنند، بین قاعدگی ها دچار لکه بینی می شوند که به ویژه در سه ماهه اول شروع مصرف این قرص ها اتفاق می افتد. این مشکل در بیشتر از 90 درصد موارد به مرور زمان برطرف می شود.

در زمان لکه بینی، اگر قرص را مرتب استفاده کنید، همچنان اثربخشی خود را دارد. خانم هایی که بیش از 5 روز دچار خونریزی می شوند و یا بیش از 3 روز خونریزی شدید دارند، لازم است به پزشک مراجعه کنند.

تهوع

برخی خانم ها در ابتدا که مصرف قرص های ضدبارداری را شروع می کنند، دچار تهوع می شوند که این حالت پس از مدتی به خودی خود برطرف می شود. مصرف قرص همراه با غذا و قبل از خواب احتمال بروز تهوع را کاهش می دهد. اگر در زمان مصرف این قرص ها دچار تهوع شدید و مداوم شده اید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

حساسیت پستان ها به لمس

مصرف قرص های ضدبارداری ممکن است منجر به بزرگی و حساسیت به لمس در پستان ها شود. این عارضه معمولا چند هفته پس از شروع مصرف دارو برطرف می شود. اما اگر در این دوره برآمدگی در سینه خود مشاهده کردید ی دچار درد پستان شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

کاهش مصرف کافئین و نمک حساسیت به لمس را در این بخش کم می کند.

سردرد

هورمون های جنسی بر روی بروز سردرد و میگرن تاثیر چشمگیری دارند. قرص های ضدبارداری با انواع و میزان مختلف هورمون ها ممکن است منجر به بروز سردرد شوند. بررسی ها نشان داده اند قرص هایی که حاوی سطوح کمتری هورمون هستند، باعث بروز سردرد کمتری می شوند.

سردردهای ناشی از مصرف قرص های ضدبارداری نیز به مرور زمان بهبود پیدا می کنند. اگر در زمان مصرف این قرص ها شکل جدیدی از سردرد را تجربه کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

افزایش وزن

بررسی های انجام شده ارتباطی بین افزایش وزن و مصرف قرص های ضدبارداری نشان نداده اند، با این وجود بسیاری از خانم هایی که از این قرص ها مصرف می کنند، تجمع مایعات را در بخش هایی از بدن خود به ویژه در قسمت سینه ها و ران ها گزارش داده اند. سلول های چربی نیز تحت تاثیر استروژن موجود در قرص های ضدبارداری هستند.

تغییرات خلقی

توصیه می شود خانم هایی که سابقه ابتلا به افسردگی دارند، قبل از شروع مصرف قرص های ضدبارداری حتما با پزشک مشورت کنند. این قرص ها در برخی افراد منجر به تغییرات خلقی می شود.

بررسی هایی که در این زمینه انجام شد نشان داده اند که مصرف این قرص ها در برخی خانم ها باعث کاهش ضخامت در قشر اوربیتوفرنتال جانبی و قشر خلفی سیگنولت می شود. این دو بخش از مغز با پاسخ پاداش و ارزیابی محرک های دریافتی در ارتباط هستند.

نامنظم شدن پریودها

گاهی علیرغم مصرف درست و به موقع قرص، ممکن است نظم پریود بهم بریزد و پریود نشوید. عوامل زیادی باعث بروز این مورد می شوند، از جمله استرس، بیماری، سفر، اختلالات هورمونی و اختلال در غده تیروئید.

اگر در زمان مصرف این قرص ها پریود نشدید و یا خونریزی خیلی سبکی دارید، حتما قبل از شروع بسته جدید آزمایش بارداری بدهید.

کاهش میل جنسی

هورمون های موجود قرص های ضدبارداری در برخی افراد بر روی میل جنسی تاثیر می گذارند. با این حال عوامل زیاد دیگری بر روی میل جنسی تاثیر می گذارند. اگر کاهش میل جنسی ادامه پیدا کرده و آزار دهنده شود، حتما به پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد مصرف قرص های ضدبارداری باعث افزایش میل جنسی می شود.

ترشحات واژینال

برخی افراد در هنگام مصرف داروهای ضدبارداری تغییراتی را در ترشحات واژینال خود مشاهده می کنند. این تغییر ممکن است به شکل افزایش یا کاهش ترشحات و تغییر در شکل ترشحات باشد که تمام این تغییرات بر روی رابطه جنسی تاثیر می گذارند. تغییر در ترشحات واژن خطرناک نیست، اما اگر نگران کننده شد بهتر است با پزشک مشورت کنید.

تغییرات بینایی با لنزها

تغییرات هورمونی ناشی از مصف قرص های ضدبارداری منجر به تجمع مایعات می شود که به نوبه خود منجر به التهاب یا تغییر شکل قرنیه می شود. زمانی که این التهاب اتفاق بیفتد، نمی توان به راحتی از لنزهای چشمی استفاده کرد. خانم هایی که از این قرص ها استفاده می کنند و هر گونه تغییر در بینایی خود تجربه کردند، حتما با پزشک مشورت کنند.

[button color=”blue” size=”medium” link=” https://www.plannedparenthood.org/learn/birth-control/birth-control-pill/what-are-the-benefits-of-the-birth-control-pill” target=”blank” ]منبع شماره 1[/button]   [button color=”blue” size=”medium” link=” https://www.medicalnewstoday.com/articles/290196.php” target=”blank” ]منبع شماره 2[/button]

نگارنده: سمیه محمدی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *