لزوم انجام تست خواب برای همه افرادی که سکته مغزی کرده اند

سکته مغزی

در جدیدترین ویرایش راهنمای درمانی سکته مغزی که در سال 2015 توسط انجمن مغزواعصاب آمریکا منتشر شده است برای کلیه افرادی که دچار سکته مغزی شده اند توصیه شده است که انجام تست خواب جزو بررسی های معمول باشد.

طبق مطالعات انجام شده حدود 80 درصد افرادی که دچار سکته مغزی شده اند دچار اختلالات تنفسی حین خواب می باشند و شناسایی و درمان زودهنگام این اختلالات علاوه بر کاهش عوارض ناشی از سکته باعث بهبود عملکرد بدنی افراد دچار سکته مغزی و بهبود بازتوانی فیزیکی و همچنین کاهش احتمال سکته مغزی مجدد می شود.

متخصصین مغز و اعصاب نیاز به شناخت، تشخیص و درمان آپنه انسدادی خواب (OSA) در بیماران مبتلا به سکته مغزی یا حمله ایسکمی گذرا (TIA) دارند.

شواهد پزشکی نشان می دهد که OSA (آپنه خواب) یک عامل خطر مستقل برای سکته مغزی و انسداد موقتی رگ های مغزی است.

[divider]

پلی سومنوگرافی0

پلی سومنوگرافی (تست خواب) چیست؟

پلی سومنوگرافی رایج ترین نوع بررسی خواب می باشد و در واقع آزمایشی است که برای مشخص کردن الگوهای خواب در افرادی که دچار اختلالات خواب هستند به کار می رود. این کار به وسیله ی ثبت امواج مغز، سطح اکسیژن خون، میزان طپش قلب و چگونگی تنفس در طول خواب، ثبت می شود. این تست معمولا در یک بیمارستان یا مرکز بررسی خواب انجام می شود، محلی که متخصصان می توانند بیماران را برای تشخیص نوع بیماری در طول شب کنترل کنند.

چه زمانی بررسی پلی سومنوگرافی انجام می شود؟

مدتی که شما خواب هستید، اتفاقات زیادی ممکن است بیفتند، بنابراین پلی سومنوگرافی به متخصص اجازه خواهد داد تا چگونگی حرکات و نفس کشیدن و صدای تولید شده را کنترل کند. وقتی که یک یا دو تا از علائم زیر را مشاهده کردید، پلی سومنوگرافی تجویز خواهد شد:

  • اگر علائم آپنه ی خواب یا دیگر مشکلات تنفسی مربوط به خواب را مشاهده کردید. آپنه ی خواب شرایطی است که در آن فرد طی خواب دچار توقف تنفسی می شود.
  • به طور غیرارادی در طول خواب پاهای خود را می کشید.
  • در طول روز احساس خواب آلودگی و یا حملات غیرارادی خواب می کنید. حمله ی خواب اختلالی است که با عنوان نارکولپسی مطرح می شود.
  • دچار اختلال در دوره ی REM خواب می شوید.
  • در خواب راه می روید یا خیلی حرکت می کنید.
  • دچار بی خوابی می شوید، یا به سختی می توانید بخوابید و یا خواب شما تداوم ندارد.

پلی سومنوگرافی کدام مراحل خواب را کنترل می کند؟

پلی سومنوگرافی2

فرایند خواب دارای مراحل مختلفی است. اولین مرحله NREM یا مرحله عدم جنبش سریع چشم نامیده می شود. در مرحله ی NREM مغز شما دارای امواجی است و حرکت چشم ها نیز آهسته است.

مرحله ی بعدی یک یا دو ساعت طول می کشد. در این مرحله فعالیت مغز شما افزایش یافته و حرکت چشمان شما نیز سریعتر می شود. این مرحله REM نامیده می شود. اختلالات خواب باعث بر هم خوردن خواب در این مرحله می شود. کنترل های پلی سومنوگرافی در تمام مراحل انجام می شود تا مشخص شود که خواب شما در کدام مرحله دچار اختلال می شود.

چه میزان آمادگی برای بررسی خواب لازم است؟

آمادگی برای پولی سومنوگرافی زیاد دشوار نیست. از بعد از ظهر قبل از شروع تست از نوشیدن الکل و یا خوردن هر چیز کافئین دار خودداری کنید، زیرا الکل و کافئین روی خواب طبیعی شما تاثیر می گذارند. همین مورد کافیست. لازم است مطمئن شوید که هیچ مانعی برای خوابیدن شما در کلینیک وجود ندارد.

بررسی پلی سومنوگرافی چگونه است؟

بررسی خواب به روش پلی سومنوگرافی به هیچ .جه تهاجمی نبوده و انجام آن آسان می باشد. فقط کافیست با یک مرکز بررسی خواب تماس گرفته و به آنجا مراجعه کنید. در زیر یک نمونه پلی سومنوگرافی را مشاهده می کنید:

تست خواب

از شما خواسته می شود عصر روز قبل از انجام تست در مکان انجام تست – که یک مرکز بررسی خواب یا یک بیمارستان می باشد – حاضر باشید و شب را در آنجا بگذرانید. همچنین از شما خواسته می شود که وسایل مورد نیاز خود همراه داشته باشید. وقتی به مرکز برسید با چند همراه وارد اتاقی خواهید شد که کنترل خواب شما در آن اتفاق می افتد. علاوه بر این سیستم صوتی دو طرفه در این اتاق وجود دارد که هم از بیرون اتاق صدای شما شنیده خواهد شد و هم شما در داخل اتاق می توانید با بیرون صحبت کنید. پس از اینکه برای خوابیدن آماده شدید، سنسورهایی به سر و شقیقه ها، پاها و قفسه ی سینه ی شما متصل خواهد شد. این سنسورها به وسیله ی یک سیم به کامپیوتر متصل می شوند.

پلی سومنوگرافی1

در آخر نیز یک گیره ی کوچک به انگشت یا گوش شما متصل می شود تا سطح اکسیژن خون شما را کنترل کند. زمانی که تمام موارد آماده باشند، شما می توانید بخوابید و در طول شب تمام تجهیزات خواب شما را کنترل کرده و آن را ثبت می کنند. به هرحال در محل انجام تست ممکن است کمی بیشتر طول بکشد تا بخوابید، اما این مسئله بر روی نتایج بررسی تاثیری نخواهد گذاشت، چرا که یک خواب کامل برای نتایج صحیح ضروری نیست.

پس از اتمام بررسی خواب چه اتفاقی می افتد؟

صبح پس از بیدار شدن شما، تمام سنسورها از بدن شما جدا می شوند و تست شما کامل شده و اکنون می توانید به خانه برگردید و روز عادی خود را آغاز کنید. تقریبا برای دو هفته بعد به شما نوبت ملاقات مجدد داده خواهد شد، در این مدت پزشک آزمایش شما را بررسی خواهد کرد و نکات لازم را به شما خواهد گفت.

آیا پلی سومنوگرافی خطری دارد؟

پلی سومنوگرافی یک تست غیرتهاجمی و بدون درد است. تنها اینکه برخی بیماران نسبت به چسباندن سنسورها به پوستشان حساسیت نشان داده اند.

مرکز تحقیقات فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان

[divider]

دکتر مغز و اعصاب مصطفی امیری

♦  دکتر مصطفی امیری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات – دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

♦  فلوشیپ اختلالات خواب از اسپانیا

  مدیر تیم خواب مجموعه تخصصی آلومینا

[divider]

انجام و تفسیر تست خواب (پلیسومنوگرافی)

توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب انجام می شود.

برای تماس و تعیین نوبت تست خواب اینجا کلیک کنید:  تماس با ما

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

3 دیدگاه دربارهٔ «لزوم انجام تست خواب برای همه افرادی که سکته مغزی کرده اند»

  1. خوابم خیلی زیاده طوری شده که با علم به اینکه میدونم کارکنانم از مغازم پول برداشت میکنن و اطلاع نمیدن اما نمیتونم به کارم برسم و جلوی این کارو بگیرم …شب خواب ندارم ساعت سه یا چهار خوابم میبره روز بعد تا ساعت چهار و پنج خوابم هر چقدر هم که بیدارم میکنن از خواب بیدار نمیشم به حالت اغما میرم چون هیچ چیزی متوجه نمیشم …نمیدونم چیکار کنم چند تا دکتر رفتم یکی گفت چربی خون داری یکی گفت غلظت خونت بالاست …واقعا دیگه از زندگی سیر شدم اگه واقعا راهی داره کمکم کنید به زندگی برگردم

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بهتراست در ابتدا جهت تشخیص تست خواب انجام دهید بعد از تشخیص دقیق روند درمان برای شما توضیح داده خواهد شد . دراین خصوص با شعبع شریعتی واحد مغزو اعصاب جهت کسب نوبت تست خواب تماس حاصل فرمائید.

    2. فاطمه حسنی دپارتمان بررسی و ارجاع تخصصی

      برای بر طرف کردن اختلالات خواب از دکتر مصطفی امیری وقت بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *