سوالات والدین،پاسخ کارشناسان کودک

سوالات والدین،پاسخ کارشناسان

چرا فرزندم برای مدرسه رفتن اضطراب دارد؟

در طول دو هفته ی اخیر ، دختر 6 ساله‌ام، هر روز زمانی که می خواهد مدرسه برود بسیار مضطرب می شود. تا همین اواخر مشکلی نداشت و راحت مدرسه می رفت، ولی در حال حاضر هر صبح گریه می کند و از رفتن به مدرسه امتناع می کند، چگونه می توانم به او کمک کنم؟

والد گرامی

از آنجاکه در ابتدا به خوبی مدرسه می رفت و خود را با آن تطبیق داده بود و این بی‌میلی او مسئله‌ای جدید است، ممکن است یک اتفاق تازه مثل قلدری کردن کودکان دیگر یا مشکل با  بچه‌ها ی دیگر در مدرسه، پیش آمده باشد. هر روزدر مورد هر آنچه که اتفاق می افتد سوال کنید،  در مورد اینکه چه چیزی یاد می گیرد، چه چیزی او را عصبانی می کند و چه چیزی او را می ترساند و نگران می کند صحبت کنید.

بعلاوه می‌توانید از معلمش نیز سوال کنید که در مدرسه برای او چه اتفاقاتی می‌افتد. آیا کودک شما با تکالیف جدید مشکل دارد؟ آیا او  در دیدن تخته و شنیدن صدای معلم مشکل دارد؟ همچنین باید برخورد و رفتار او با بچه های دیگر و بزرگسالان را مورد مشاهده قرار دهید تا تغییرات در تعاملات او را بررسی کنید.

گاهی‌اوقات دلیل عدم تمایل بچه‌ها به مدرسه رفتن ارتباطی با مدرسه ندارد. خیلی‌وقت‌ها بچه‌ها اتفاق بزرگی در زندگیشان می‌افتد مثل اسباب‌کشی، تولد یک بچه تازه یا طلاق والدین، از مدرسه رفتن سر باز می‌زنند. ممکن است احساس کنند در خانه به آنها نیاز است چون یکی از والدینشان ناراحت است و یا چیزی بر زندگیشان اثر گذاشته است. اگر مشکل این باشد، باید اول آن مشکل خانوادگی را برطرف کنید.

 

کودک خود را چگونه برای رفتن به مهد کودک آماده کنم؟

پسر من حدوداً 4 سال دارد وبی وقفه در مهد کودک گریه می کند، من سعی می کنم کمی آنجا بمانم، اما بعد از رفتنم دوباره گریه می کند. ولی روزی همسر من کامل مانده بود بود ولی باز هم گریه می کرد. مربی مهد کودک فکر می کند برای او زود است که مهد بیاید و آمادگی مهد کودک آمدن را ندارد بهتر است تا سال دیگر صبر کنید. حالا می خواهم بدانم چگونه می توانیم او را برای مهد کودک آماده کنیم؟

پدر گرامی

با توجه به صحبت های مربی مهد کودک، باید بدانید که آمادگی برای مدرسه چیزی بیش از تولد و یادگیری صحبت کردن و شناخت حروف می باشد. اشک های کودک شما می گوید که هنوز هم چیزهای زیاد دیگری نیاز تا یاد بگیرد. این یادگیرهای قبل از مهد کودک و دوره مهد کودک به او کمک می کند که دوران مدرسه لذت بخشی داشته باشد.

این مراحل به شما کمک خواهد کرد تا کودک را آماده کنید:

♦ کتاب هایی در مورد رفتن به مهد کودک. کتابهایی را با موضوع رفتن به مهد کودک پیدا کنید و برای او بخوانید، سعی کنید به سوالات او در خلال داستان پاسخ دهید.

♦ او را در بازیها و فعالیت های گروهی درگیر کنید. در کتابخانه محله یا انجمن های محله، بازی نمایش گروهی، بازیها و … انجام می شود سعی کنید کودک را در این نوع فعالیت های شرکت دهید.

♦ مهارت های جدید را به او یاد دهید، در مورد برنامه های رایج مهد کودک ها تحقیق کنید و در هر زمینه با  کار کنید. یکی از دلایلی که کودکان از مهد کودک یا مدرسه ترس دارند به دلیل عدم توانایی در انجام تکالیفی است که از آنها خواسته می شود. سعی کنید به او اعتماد به نفس لازم در این زمینه را با یادگیریهای جدید بدهید.

♦ مهارت های برقراری ارتباط و بیان احساس از قبیل غم، شادی، نارحتی و … خود از طریق کلمات را به او یاد دهید و تقویت کنید. آموزش واژگان کمک می کند تا کودک به جای استفاده از گریه و کج خلقی از کلمات برای بیان احساس خود استفاده کند .

♦ به یاد داشته باشید که هیچ وقت به کودک نگویید بزرگ شده ای، ترسو ها گریه می کنند و …  یادتان باشد او 4 سال دارد، در حد سن او از او انتظار داشته باشید. به جای آن او را راهنمایی کنید احساسش را بگوید و کمک کنید با مشکل خود مقابله کند.

آیا مشکلات بینایی می‌تواند بر عملکرد مدرسه تاثیر بگذارد؟

مدتی است که پسرم  با مشکل بینایی مواجه شده است و از عینک استفاده می‌کند. عملکرد خوبی در مدرسه ندارد و به همین دلیل سوالم این است که آیا ممکن است مشکل بینایی‌اش بر عملکرد مدرسه او تاثیر گذاشته باشد؟

مادر عزیز

بله می تواند تأثیر گذار باشد، اما این مورد مربوط به زمانی است که مشکل بینایی کودک شما هنوز اصلاح نشده باشد. یعنی عملکرد ضعیف او قبل از اقدام شما برای رفع مشکل بینایی رخ داده باشد، اگر با وجود رفع مشکل هنوز هم عملکرد ضعیفی دارد باید علت را در چیزی دیگری جستجو کنید.

بااینحال، بعضی از بچه‌ها اگر شماره عینک‌شان تغییر کرده باشد اما عینک‌شان تعویض نشود، ممکن است دچار مشکل درسی شوند. به همین دلیل مطمئن شوید که بینایی فرزندتان چک شود تا اطمینان حاصل کنید که از عینک مناسب استفاده می‌کند.

اگر مشکل او بینایی نباشد، بهتر است او را نزد مشاور تحصیلی ببرید که در زمینه مشکلات یادگیری تخصص داشته باشد. چنین مشکلاتی کاملاَ متداول هستند و اگر به درستی تشخیص داده شوند، قابل بهبودی هستند.

 

 

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

20 دیدگاه دربارهٔ «سوالات والدین،پاسخ کارشناسان کودک»

  1. سلام وقتتون بخیر پسر ۸ ساله ای دارم کلاس دوم .داخل کلاس ب شدت اروم و ساکت به نحوی که بچه ها ادینش میکنن و با بچه ها اصلا دوست نمیشه کلاس اول هم همیطور بود .ولی داخل خونه به شدت عصبیه خواهر گوچکترش ۳سالشه حتی حرف هم ک بزنه خواهرش پرخاش میکنه بهش ک مثلا ب تو ربطی نداره یا مدام با لگد اونو میزنه پسرم.مدام درحال پرخاش کرون ب من و کتک زدن منه میگم مشق بنویسیم اول ک نمیاد بعدم ک میاد دوتا خط مینویسه شرکع میکنه ب ادیت کردن.منو پدرش تاحالا باهم دعوانکردیم ک یاد گرفته باشه.مدام میگه تو ب فامیل من توهین میکنی درحالی ک من باخانواده شوهرم خوبم و تاحالا چیزی بهشون نگفتم.همیشه داره ب پدر ومادرم حرفای زشت میزنه میگه بمیرن و فلان اونا عاشقشن هر چی هم بخواو میره ب همونا میگه اگه ما تهیه نکنیم واسش.با غریبه های بزرگسال ارتباط عالی داره باهاشون گرم میگیره ولی بچه های همسن نه.دوسال قرص رتالین خورده موقع مدرسه ک بشینه درس بخونه و اریتریپتین روزی یکی ک ب خاطر بی اثر بودن یک ماهه زیر نظر ی دکتر قطعش کردم ولی رتالین رو صبح یکی میدم تا تمرکز داشته باسه داخل مدرسه

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      با توجه به مواردی که ذکر کردید نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی فرزندتان می باشد. علل متعددی می تواند موجب بروز این حالت گردد. متناسب با شرایط وی، راهکارهای مناسب درمانی اتخاذ می گردد. در صورت تمایل با کلینیک جایروس تماس بگیرید همکاران راهنمایی تان می کنند.

  2. پسرم چهار سالشه لالی انتخابی داره
    تو خونه خوب حرف میزنه
    ولی تو مهد کودک اصلا صحبت نمیکنه
    یکساله مشاوره و کاردرمانی میبرم ولی بازم حرف نمیزنه
    چیکار باید بکنم؟
    آيا تو مدرسه عادی ثبت نامش میکنن؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی فرزندتان می باشد. توصیه می شود به روانپزشک کودک مراجعه نمایید.
      در صورت تمایل با مرکز جایروس کلینیک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

  3. سلام خواهر من ۱۱ سالش هست.مدتیه متوجه شدم یک سری رفتارای خشونت آمیزی که پدرم تو بچگی باهاش داشتش رو ناخودآگاه روی گربه‌مون تکرار میکنه! مثلا از پنجره آویزونش میکنه یا چایی داغ و نزدیکش میبره!
    پدر و مادرم. خیلی وقته که جداشدن اما نگرانم این چیزا تو ناخودآگاهش بهش آسیب بزنه
    من و مادرم چطور میتونیم کمکش کنیم ک این دوره رو ب راحتی رد کنه؟نزدیک سن بلوغ هم هست و من نگرانشم
    خیلی ممنون

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      با توجه به مواردی که ذکر کردید توصیه می شود وضعیت خواهرتان حتما توسط روانپزشک کودک و نوجوان، ارزیابی گردد. در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

  4. در علوم سیاسی، جامعه شناسی و سایر علومی که به مطالعه مردم و جامعه می پردازند، گاهی از اصطلاحات سطح خرد، سطح کلان استفاده می شود.
    این مفاهیم در بسیاری از زمینه ها مفید هستند، به ویژه در هنگام ترسیم شرایط زندگی مردم
    در سطح خرد، عوامل محیطی نزدیک به ما هستند و ما با خود، خانواده، دوستان، مدرسه و جامعه محلی با آنها ارتباط مستقیم داریم.
    در سطح کلان عوامل اجتماعی بزرگی وجود دارد که ما مستقیماً با آنها ارتباط نداریم، اما با این وجود بر شیوه زندگی ما تأثیر می گذارند.
    برای مثال، سیاست و اقتصاد در کشوری که در آن زندگی می کنید، اما همچنین مذهب، هنجارها و ارزش های فرهنگی است.
    کدام فاکتورها را دارای بیشترین میزان تاثیر بر فرصت های یادگیری کودکان و در حال رشد است؟
    دیدگاه های منفی و مثبت

  5. سلام من خواهری دارم ۲ سال و نیمش هست خیلی عصبی هست صبح که از خواب بلند میشه اگه طبق خواستش عمل نکنیم جیغ و داد و گریه میکنه و من چون خیلی دوسش دارم خواستش رو عمل میارم اما حالا دیگه خیلی بد عادت شده و بعضی اوقات که خیلی جیغو داد میزنه مامان بابام دعواش میکنن
    و وقتی پارک یا مسجد میریم روابط اجتماعیش با بچه ها حوب نیست و وقتی تو خونه به دستوری میده حتما باید مامانم انجام بده اگه کس دیگه ای بده قبول نداره
    من و مامان بابام خیلی خسته شدیم از این همه جیغ و داد چیکار کنیم؟؟؟ مشاوره بدید لطفا

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      با توجه به مواردی که ذکر کردید توصیه می شود به روانشناس کودک مراجعه فرمایید. علل متعددی می تواند موجب بروز این حالت گردد. طی جلسه مشاوره متناسب با علت و شدت اختلال، راهکار مناسب از سوی درمانگر اتخاذ می گردد. در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

  6. جلال فرهادی

    باعرض سلام،،پسرم۶سالشه،،امامتاسفانه باهیچ بچه ای بازی نمیکنه وتنهایی بازی میکنه،،،وقدرت جواب دادن به سوال روهم نداره وسوال رو تکرار میکنه مثلاوقتی ازش میپرسیم که اسمت چیه،،اونم میگه اسمت چیه،،باتوجه به رسیدن به سن مدرسه ،،خیلی نگرانم که چکارمیتونم کنم

  7. سلام من یه خواهر ۴ ساله دارم که از دختر داییم که بسیار بی تربیت هست تقلید میکنه
    و الان بسیار جوابگو و بی ادب شده و اعضای خانواده رو اذیت میکنه باید باهاش چکار کنیم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      بهتر است در این خصوص از روانشناس کودک کمک بگیرید.
      طی جلسه مشاوره علت این موضوع و شدت رفتار بررسی میگردد و متناسب با ارزیابی ابعاد مختلف، راهکار مناسب اتخاذ میگردد.
      در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  8. سارا عبدالحسینی

    سلام دخترم ۱۰ سالشه جدیدا گاهی یه چشمشو به حالت چشمک جمع میکنه تو شرایط خاصی هم اینکارو نمیکنه
    دلیلش چی میتونه باشه

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      علل متعددی می تواند موجب بروز این حالت گردد.
      جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به معاینه و ارزیابی چشم می باشد.
      توصیه می شود چنانچه این حالت تشدید گردید توسط چشم پزشک کودکان معاینات لازم صورت گیرد.

  9. با عرض سلام و ادب
    من دختر 9 ساله ای دارم که دچار وسواس شده او مدام احساس میکنه باید لباس زیرش را عوض کنه یا توی دستشویی شک میکنه نکنه خوب شستشو انجام نداده و در رکعات نمازش هم شک میکنه و موقع خواب چند بار آب میخوره حتی این وسواس به درسش هم سرایت کرده البته دو سه ماهه این مشکل براش پیش اومده و اولش در قالب شستشوی دستهاش از ترس کرونا بروز کرد من بسیار نگرانم
    ممنون میشوم بفرمایید رفتار من با او چگونه باشه چون مرتب برای من از وسواس ها و شک هاش میگه و من خیلی خیلی نگرانم حتی خودش تنها نماز نمیخونه حتما با من میخونه که شک نکنه باز هم شک میکنه و گاها دوبار نماز میخونه
    از راهنمایی شما سپاسگزارم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      علل متعددی می تواند موجب بروز این حالت گردد که راهکار درمانی متناسب با علت و شدت اختلال، اتخاذ می گردد.
      وراثت نقش مهی در بروز وسواس در کودکان دارد در واقع میزان شیوع وسواس در کودکانی که اعضای خانواده آن ها دارای این اختلال هستند بیشتر است. عامل مهم دیگر در پیدایش وسواس کودکان، عدم تعادل انتقال دهنده سروتونین در مغز است. استرس نیز در ایجاد این حالت می تواند تعیین کننده باشد.
      پاسخ دقیق در این خصوص مستلزم بررسی دخترتان و ارزیابی بالینی وی می باشد.
      توصیه می شود جهت کنترل این موضوع و جلوگیری از تشدید آن حتما با روانپزشک کودکان مشورت نمایید.
      در صورت تمایل با مرکز شماره یک تهران تماس بگیرید و از دکتر فاطمه رنجبر (روانپزشک کودک و نوجوان) تایم ویزیت اخذ نمایید.

  10. سلام.
    پسری دارم که بتازگی وارد سه سالگی شده.متاسفانه هنگامیکه چیزی میخواهد یا کاری میکند که با مخالفت ما مواجه میشود خود را به زمین میزند و جیغ و داد میکند و از همه مهمتر با کف دست به صورت خود ضربه میزند! سوال اینجاست که ریشه این رفتار چیست؟ آیا این رفتار را از کسی دیده و تکرار میکند؟ چون در خانواده ما چنین رفتاری وجود ندارد. مردد هستم از همسرم چگونه بپرسم که آیا در خانواده شما کسی این کار را انجام داده که بچه یاد گرفته؟
    به احتمال قوی او هم رد خواهد کرد. پس ریشه این حرکت فرزند من چیست و چگونه آن را حل کنیم؟
    دلیل این رفتار فرزند من چیست؟چون بچه نه با من و نه با مادرش و خانواده هامان چنین رفتاری را شاهد نبوده؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      علل مختلفی موجب بروز این رفتار در کودکان می گردد مانند:
      _ روش تربیتی نادرست: اعمال محبت آمیز درباره فرزندان به گونه ای است که بچه ها این احساس را دارند که پدر و مادر چون زیردست می باشند و هر چه را که بخواهند و باید برآورده شود. بدیهی است چنین کودکانی هنگامی که با منع هائی مواجه گردند تلاش می کنند با تمام قدرت در برابر آن ایستاده و به هر صورتی که ممکن باشد به خواسته خود دست یابند حتی از راه لجبازی و به ستوه آوردن والدين خود.
      _ محیط نامساعد: علل دیگر لجباز ی کودکان می شود به محیط نامساعد اشاره کرد. در مواردی کودک از وضع خانواده و زندگی و جریان آن ناراضی است، درگیری ها و بگومگوهای والدین و روابط خصمانه شان برای کودک غیر قابل تحمل است. او قدرت و جرأت آن را ندارد که در این رابطه اعتراض کند و یاحرفی بزند. به همین دلیل با سرکشی و خشم خود و با بهانه گیری ها و لجبازیها خود را آرامش می بخشد.
      _ گلایه و شکایت والدین: گاه پدران و مادران ضعیف در برابر این وقایع و جریانات به جای اینکه موضعی شایسته اتخاذ کنند سر از گله و شکایت در می آورند و یا از بخت بد خود شکایت کرده و به خود نفرین می فرستند. این سبب خواهد شد که کودک بر جرأت و جسارت خود بیفزاید و نقطه ضعف آنها را بهتر و بیشتر بشناسد و بر عزم خود راسخ تر و در نتیجه لجبازی  کودکان را افزایش دهد.
      _خشونت ها: گروهی از والدین در برخورد خود با کودکان خشونت می ورزند، به دلیل  آنکه آنها لوس و بی بند و بار نشوند. این خشونت ها که بطور مکرر صورت می گیرد موجبات انحراف کودکان از وضع عادیشان فراهم آورده و زمینه را برای تشدید لجبازی فراهم می آورد.
      _ کتک کاری ها: پدران و مادرانی هستند که در فاصله ای اندک تغییر روش داده و پس از چند سالی که با لجبازی های کودکان ساخته اند تصمیم می گیرند موضع دیگری در قبال کودک بگیرند. غافل که کودک به این مسأله عادت کرده و محال است که یک شبه اصلاح گردد. آنها با کتک کاری های جدید خود سعی دارند کودک را آرام کنند غافل از این که کتک کاری ها زمینه را برای لجبازی های بیشتر او فراهم می آورد.
      _ وضع مزاجی نامناسب: گاهی کودکان سر از لجبازی و خشم در می آورند به دلیل اینکه وضع مزاجی طبیعی و مناسبی ندارند.
      _ معاشرتهای ناروا: در بدرفتاری و لجبازی کودکان عوامل بسیاری دامن می زنند که از جمله آنها دوستان نامناسب و بدآموزند. حالات و رفتار کودکان سرایت کنند است.
      _ امرونهی های مکرر: دیده شده که عامل بسیاری از نافرمانیها خود پدر و مادر بوده اند زیرا به کودکان دستوراتی داده اند بدون اینکه در یابند آیا آن دستورها قابل تبعیت بوده اند یا نه. در نتیجه کودکان سر از مخالفت و خشم در می آورند و در صورت تنبيه وضعشان از بد بدتر می شود و بهانه جوئی هایشان زیادتر می گردد و…
      توصیه می شود به روانشناس کودک مراجعه نمایید تا بررسی دقیقی در این خصوص صورت گیرد و متناسب با علت، راهکار مناسب ارائه گردد.
      در صورت تمایل می توانید لینک زیر را نیز مطالعه بفرمایید.

      https://gyrusclinic.com/%D9%86%D8%A7%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D9%84%D8%AC%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C/

    2. مدیر بخش توسعه و تحقیق

      دوست عزیز ،
      بهتر است برای ارزیابی های بیشتر به مشاور و روانشناس کودک مراجعه کنید برای کاهش لجبازی فرزندان، والدین از بکن و نکن های بی مورد در حضور فرزندان بپرهیزند چرا که وسواس مادر و بکن نکن های شدید به بروز مشکلات عصبی و پرخاشگری کودک می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *