سندروم کانال کارپ، عارضه ای در مچ دست

سندروم کانال کارپ
سندروم کانال کارپ

سندروم کانال کارپ بروز بی حسی، ضعف، سوزن سوزن شدن و دیگر مشکلات در دست است که به دلیل فشار بر روی عصب مدیان در مچ دست بروز می کند.

عصب مدیان و چند تاندون از طریق یک فضای کوچک از ساعد تا مچ دست کشیده می شوند که تونل مچ دست نامیده می شود. عصب مدیان جنبش و حس را در انگشت شست و سه انگشت ابتدایی کنترل می کند ( اما نه در انگشت کوچک).

فشار آمدن به عصب مدیان باعث بروز سندروم تونل کارپ می شود. این فشار بر اثر التهاب یا هر عامل دیگری که کانال کارپ را کوچک تر می کند، ممکن است بروز کند. عوامل زیادی باعث بروز این التهاب می شوند، از جمله:

  • بیماری هایی مانند کم کاری تیروئید، آرتریت روماتوئید و دیابت.
  • انجام بیش از حد یک حرکت در دست، به ویژه اگر مچ دست به سمت پایین خم شود یا یک حرکت در مچ دست بیش از حد تکرار شود.
  • بارداری

سندروم تونل کارپ باعث سوزن سوزن شدن، بی حسی، ضعف یا درد در انگشتان دست و پا می شود. برخی افراد نیز ممکن است دچار درد در قسمتی بین بازو و آرنج شوند.

علائم این بیماری اغلب در انگشت شست، انگشت اشاره، میانی و بخشی از انگشت حلقه بروز می کند. اگر دیگر انگشت هایتان دچار مشکل شده اند و انگشت کوچک شما خوب است، به پزشک مراجعه کنید زیرا این می تواند نشانه سندروم کانال کارپ باشد. عصب های دیگر به انگشت کوچک حس می دهند.

معمولا علائم را در شب تجربه می کنید و با تکان دادن دست خود بهبود حاصل می شود.

پزشک در مورد دیگر شرایط پزشکی شما، از جمله آرتریت، کم کاری تیروئید یا دیابت سوالاتی خواهد پرسید. به علاوه آسیب هایی که اخیرا به مچ دست، بازو یا گردن وارد شده اند مورد بررسی قرار می گیرند.

در زمان انجام معاینات، پزشک احساس، قدرت و ظاهر گردن، شانه ها، بازوها و مچ دست را بررسی می کند. به علاوه آزمایشاتی مانند آزمایش خون یا عصب نیز انجام می شوند.

علائم خفیف این مشکل با برخی روش های درمانی در خانه بهبود پیدا می کنند. می توانید اقدامات زیر را به این منظور انجام دهید:

  • انجام فعالیت هایی که باعث بی حسی و درد می شوند را متوقف کنید. مچ دست خود را در بین انجام فعالیت ها بیشتر استراحت بدهید.
  • مچ دست های خود را به مدت 10 تا 15 دقیقه در هر 1 یا 2 ساعت با استفاده از یخ خنک کنید.
  • برای کاهش درد و بهبود التهاب از داروهای غیر استروئیدی ضدالتهاب استفاده کنید.
  • شب ها آتل مچ دست بپوشید. آتل می تواند فشار وارد شده با مدیان را کاهش دهد.

هر چه زودتر برای درمان این مشکل اقدام کنید، شانس درمان و پیشگیری از وخیم تر شدن علائم  آن بیشتر خواهد بود. جراحی یکی از گزینه های درمانی است. اما این گزینه تنها زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که علائم بیماری خیلی شدید شده باشند.

برای پیشگیری از بروز مجدد سندروم کانال کارپ بهتر است مراقب سلامت جسمی خود باشید. وزن خود را در شرایط متعادل حفظ کنید، سیگار نکشید، برای حفظ قدرت جسمی ورزش کنید. اگر دچار بیماری مزمن مانند آرتریت یا دیابت هستید، درست طیق دستورات پزشک عمل کنید و مراقب سلامت جسمی خود باشید.

به علاوه نکات زیر را در مراقبت از مچ دست خود در نظر بگیرید:

  • سعی کنید مچ دست خود را در یک حالت خنثی نگه دارید.
  • برای نگه داشتن اشیاء از تمام دست خود استفاده کنید و نه فقط از انگشتانتان.
  • زمانی که تایپ می کنید، مچ دست خود را صاف نگه دارید و دستتان کمی بالاتر از مچ قرار گیرد.
  • اگر می توانید در هنگام انجام یک حرکت مکرر، دست های خود را عوض کنید.

لینک منبع

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *