سرریز شدن هیجانات در زوجین

هیجانات در زوجین

خطر سرریز شدن هیجانات در زوجین

سرریز شدن هیجانات در گرماگرم جروبحث ها و گفتگوهای ناخوشایند، چندان عجیب نیست. اما تکرار ان لطمه شدیدی به افکار شما در مورد همسرتان و ازدواجتان می زند.در این حالت شما نسبت به تمام صحبت های همسرتان واکنش نشان می دهید مثل حیوانی به همسرتان واکنش نشان می دهید که شرطی شده با دیدن رنگ قرمز بترسد. یعنی وقتی همسرتان با لحن خاصی صحبت می کند یا حالت خاصی در چهره او می نشیند طوری رفتار می کنید که گویی می خواهد به شما حمله کند. در این جا شما افکار تحریف شده و ناراحت کننده خود را ملاک قرار می دهید. در واقع سناریوی درونی و بدن برانگیخته شما دست به دست هم می دهند تا رفتارهای منفی انجام دهید. اگر از این حالت خارج نشوید، به سمت اخرین مرحله، یعنی جدایی کشیده می شوید.

یادتان باشد که اگر سناریوی درونی شما پر از افکاری باشد که احساسات منفی شما را تشدید می کننداحتمالا در برابر دفاع ها، عصبانیت،و سکوت عصبانی و ناراحت می شوید. این احساسات به یک بازخورد تبدیل می شوند و نشانه های سرریز شدن هیجانات (افزایش ضربان قلب وادرنالین خون) را تشدید می کنند. هرچه این نشانه ها شدیدتر شوند کمتر می توانید ارامش خود را حفظ کنید، و در این حالت افکار و هیجاناتتان ناراحتی شما را شدیدتر می کنند. به مرور زمان شرطی می شوید که به دنبال رفتارهای منفی همسرتان بگردید و در برابر ان ها واکنش نشان دهید. این حالت، همان پیشگویی کامبخش است هر چه انتظار شما در مورد بروز رفتار منفی از همسرتان بیشتر باشد بیشتر احتمال دارد که این رفتارهای او را ببینید و ان ها را بزرگ کنید.

مرحله فاصله گیری و جدایی

اگر سرریز شدن هیجاناتتان ادامه یابد با فاجعه روبه رو خواهید شد.نیروی محرکه اخرین مرحله یعنی فاصله گرفتن و جدایی هم همین سرریز شدن هیجانات است.این مقطع چهار مرحله دارد ودر نهایت به جدایی زن و شوهر ختم می شود.

مرحله اول:مشکلات زندگی مشترکتان خیلی جدی و حاد می بینید

مرحله دوم:بحث در مورد مشکلاتتان بی فایده به نظر می رسد

مرحله سوم:شروع زندگی موازی و مجزا

مرحله چهارم: احساس تنهایی

احساس تنهایی یکی از دردناک ترین تجارب انسانی است. وجود چنین احساسی در زندگی زناشویی که مظهر عشق وهمدلی است واقعا دردناک است.زن و شوهرهایی که به مرحله احساس تنهایی می رسند الزاما از یکدیگر جدا نمی شوند اما اگر دوباره با هم ارتباط برقرار نکنند و یا از کمک متخصصان بهره نگیرند دیگر چیزی از زندگی مشترکشان باقی نخواهد ماند.

پژوهش ها نشان می دهند که احساس تنهایی باعث می شود مریض شوید خصوصا اگر مرد هستید. اولین گام برای اشنایی مجدد با یکدیگر این است که همسرتان احساس شما را بپذیرد. مثلا این جملات شما را درک کند: دلم برایت تنگ شده است. به تو احتیاج دارم. یا (این وضعیت برای ازدواجمان و سلامت من خطرناک است) به شما کمک خواهد کرد تا اوضاع را به حال اول بازگردانید.

از طریق برخی نشانه ها می توان اینده زن و شوهرها را پیش بینی کرد برخی از انها عبارتند از:

هرج و مرج در برابر احساس کنترل: زن و شوهرهایی که طلاق گرفته بودند می گفتند، گذشته ای سردرگم، نامطمئن و پر اضطراب داشتنه اند. انها زندگی مشترک خود را یک تصادف می دانستند نه تضمینی برای تعهد و شادی.

یاس در برابر سعی وتلاش: برخی زن وشوهرها از اینکه توانسته اند بر سختی های زندگی غلبه کنند به خود می بالند. اما عده ای احساس می کنند در گرداب بحران ها غرق شده اند و زندگی گذشته شان ان ها را از خواب و رویا بیدار کرده است .

سه عامل دیگری که در تشخیص احتمال طلاق اهمیت دارند بیشتر به شوهر مربوطند. شاید علتش این باشد که مردها زودتر از زنها ناراحتی های خود را بروز می دهند و علائم ان ها شدیدتر است. بنابرای بیش از زن ها به بازنگری تاریخچه ازدواجشان می پردازند.

ما بودن در برابر جدا بودن: هر چه شوهر بیشتر زندگی زناشویی را یک تعهد دو جانبه بداندبیشتر احتمال دارد که در اینده زندگی زناشویی شادی داشته باشد.

دوراندیشی:این هم علامت سالمی خواهد بود که شوهر احساساتش را در مورد همسر اینده اش و رابطه شان به یاد اورد. نداشتن چنین دیدی علامت بدی است.

محبت: در زوج های باثبات، مردها در مورد همسرشان با مهربانی صحبت می کنند وبه همسرشان افتخار می کنند اما در زوج های نا موفق شوهرها چنین احساسات مثبتی ندارند.

برخی زن و شوهرها در اغاز هماهنگی و همسانی بیشتری دارند. زن و شوهرهای خوشبخت یاد می گیرند زندگی خود را حتی در میان بحران ها هم درست هدایت کنند ونجات دهند. به همین دلیل چهار سوار سرنوشت هرگز بر رابطه ان ها حاکم نمی شود ودر سراشیبی های ازدواج فرو نمی روند. در نتیجه در زندگی مشترکشان با یکی از سه سبک باثبات زناشویی به حیات خود ادامه خواهند داد.حتی برای زن وشوهرهای ناامید هم جای امیدواری هست. با شناخت دلیل دور شدنتان از یکدیگر می توانید ابعاد خوب روابطتان را که در زیر ازردگی ها، سوء تعبیرها و احساس تنهایی ها مخفی مانده اند بهبود بخشید.

 نخستین گام این است بفهمید زن و شوهرها با سوابق و نیازهای متفاوتی وارد روابط صمیمی می شوند. سپس بلید راه ابراز عشق و تفاهم را در مراحل بحرانی بفهمید و یاد بگیرید حتی پس از رفع مشکلات هم باز با یکدیگر همکاری کنید.

زندگی زناشویی زن و زندگی زناشویی مرد

احتمالا تا حالا فهمیده اید که چطور یک ازدواج خوب به ازدواجی بد تبدیل شده، و از ان بدتر به طلاق کشیده می شود. اما در پس سراشیب های ازدواج ها نکته ای نهفته است: تفاوت های فاحش و بنیادی زن و مرد. بنا به دلایل پیچیده زیست شناختی و جامعه شناختی، زن و مردها دیدگاه متفاوتی در مورد زندگی دارند. در واقع زن وشوهرها از یکدیگر غافل می شوند و در نتیجه صاحب دو زندگی زناشویی متفاوت می شوند: زندگی زناشویی مرد و زندگی زناشویی زن.

تفاوت سبک های هیجانی مردان وزنان فقط به خاطر تفاوت فاحش ان ها در دوران کودکی نیست. به نظر بخشی از این اختلاف ناشی از تفاوت های زیست شناختی بنیادی ان ها و واکنش جامعه در قبال این تفاوت هاست. به عبارت دیگر دعواهای زناشویی هم علل روانشناختی دارند و هم فیزیولوژیک.

برای درک کامل اینکه چرا زن و شوهرها از نیازهای یکدیگر غافل می شوند باید به این نکته توجه داشته باشیم که مرد و زن از لحاظ جسمی طوری برنامه ریزی شده اند که واکنش متفاوتی به تعارضات هیجانی خود نشان دهند که البته این قضیه هم از دوران کودکی شروع می شود. رمز تفاوت های هیجانی زن ومرد در این است که مرد ها دیرتر از زنها ناراحتی هایشان را کنترل می کنند چون به ان ها گفته شده است که احساساتشان را سرکوب کنند واز ابراز احساسات خودداری کنند. اما زن ها اسان تر از مردها بر ناراحتی های خود غلبه می کنند چون به ان ها گفته شده به احساساتشان توجه وان ها را ابراز  کنند.

خطرناک ترین نتیجه تفاوت های فیزیولوژیک، گرایش مردها به سکوت است، سکوتی که مخرب است. بارها دیده ایم مردها در هنگام جرو بحث سریع تر از زن ها از کوره در می روند. در واقع علت ان ورود اولین سوار سرنوشت یعنی انتقاد است.از انجا که مردها از لحاظ زیست شناختی واکنش بیشتری در برابر فشار روانی نشان می دهند بیشتر برای مراقبت از خودشان عقب نشینی می کنند. علاوه بر این به پسرها یاد داده می شود پرخاشگری و اضطراب خود را سرکوب کنند بنابراین تعجب اور نخواهد بود که مردها 85 در صد از سکوت کننده ها باشند.

مقاطع حساس زندگی زناشویی

اگر چه تفاوت های جنسیتی مشکلات زیادی به بار می اورند اما تاثیر بیشتری بر اختلافات زناشویی می گذارند، اختلافاتی مثل دفعات ارتباط جنسی و انجام دادن کارهای خانه.

 مردها معمولا بیش از زن ها به دنبال ارتباط جنسی هستند. به نظر پسرها، رابطه جنسی یا ابزاری برای کسب لذت بدون تعهد هیجانی است، یا ابزاری برای نزدیک تر شدن به جنس مونث. به نظر بسیار از مردها و نوجوان های مذکر، در ارتباط جنسی نیازی به درگیری هیجانی نیست چون برای ان ها هدف از رابطه جنسی، نزدیکی است. اما زن ها برای برقراری رابطه جنسی با شوهرشان باید از لحاظ جسمی و هیجانی احساس نزدیکی کنند. برای اکثر زن ها، رابطه جنسی نشانه صمیمیت استنه مولد صمیمیت.

خانه داری نیز مثل تمایلات جنسی مشکل افرین می شود. به نظر زن ها این مساله می تواند بر زندگی جنسی ان ها و کیفیت زندگیشان تاثیر گذارد. دو روانشناس به نام های کلیر روبین و پپر شوارتز متوجه شده اند که تقسیم کارهای خانه به نفع هر دو نفر است. ناعادلانه بودن سهم طرفین در خانه داری و بچه داری باعث می شود تا به رضایت زن لطمه زیادی بخورد که بر کیفیت زندگی زناشویی مردها هم تاثیر می گذارد. اگر مردها بپذیرند که خانه داری و بچه داری صرفا وظیفه زن ها نیست، این مشکل رفع خواهد شد.

مهم ترین توصیه به مردها این است که از تعارضات فرار نکنند. فرار مشکلی را حل نمی کند همسرتان برای اینکه رابطه خوبی با شما داشته باشد نیاز دارد با شما صحبت کند زنتان با بیان احساساتش به سلامت روابطتان کمک خواهد کرد.

بالاخره بهترین توصیه ای که برای زن و شوهرها شده است این است که قبول کنند با هم تفاوت دارند. به خاطر دلایل زیست شناختی و فرهنگی، نباید انتظار داشته باشید جنس مخالفتان شما را به طور کامل درک کند و خواسته هایتان را براورده کند. در اینجا واقعا دو ازدواج در بین است:ازدواج شما و ازدواج همسرتان. شما با شناخت تفاوت های اساسی تان می توانید زندگی مشترک هماهنگ و حمایتگرانه ای داشته باشید.

سبک زناشویی

اگر سبک شما و همسرتان در حل تعارضات خیلی تفاوت ندارند زندگی مشترک شما کمتر لطمه خواهد خورد. اما حتی وقتی سبک زناشویی شما با ثبات است باز هم گاهی مشکل پیدا خواهید کرد و اگر این اختلافات را بررسی نکنید ممکن است ثبات زندگی مشترکتان از بین برود.

  1. شما اجتنابی، همسرتان تعارض جو: اگر شما از تعارض پرهیز می کنید ولی همسرتان از تعارض استقبال می کند احتمالا از مبارزه طلبی همسرتان ناراحت خواهید شد و احساس می کنید همسرتان انتظاراتی دارد که نمی توانید از پس انها برایید.
  2. شما تعارض جو، همسرتان اجتنابی: اگر شما به استقبال تعارض می روید اما همسرتان از تعارض پرهیز می کند، همسرتان احساس خواهد کرد شما همیشه دنبال تعارض می گردید و خیلی هیجانی و پرتوقع هستید.شما هم از اینکه نمی توانید در مورد احساساتتان با همسرتان صحبت کنید سر خورده خواهید شد. از نظر شما ازدواجتان سرد و غیر هیجانی است و به نظر همسرتان مسائل شما لاینحل خواهند بود.
  3. شما تصدیقی، همسرتان پراشوب: در چنین وضعیتی به نظر شما همسرتان اهل بحث و جدل و عصبانی است و گاهی اوقات جنگجو.همچنین احساس می کنید همسرتان به حرف های شما گوش نمی دهد و سلطه گر و زورگوست. گاهی از نیاز شدید همسرتان به استقلال و خودمختاری ناراحت می شوید و ارزو می کنید ای کاش می توانستید بیشتر یکصدا و یکدل باشید.
  4. شما پراشوب، همسرتان تصدیقی: از خونسردی همسرتان ناراحت می شوید و احساس می کنید ادم بی خیالی است. گاهی برای تحریک کردن همسرتان از هیچ تلاشی فرو گذاری نمی کنید و احساس می کنید او نیاز شما به جدایی و خود مختاری را درک نمی کند.گاهی دوست دارید تنها باشید و از لحاظ روان شناختی از همسرتان فاصله بگیرید. شما دوست دارید همسرتان شما را فرد مستقلی بداند نه بخشی از ازدواجش و به خودتان می گویید کاش هیجانی تر بود و از بحث و مشاجره بیشتر لذت می برد.

درمان: حتی زن و شوهرهایی که در مورد سبک ازدواجشان اتفاق نظر دارند هم محتاج کمک هستند. یادتان باشد حتی برای نجات شادترین ازدواج ها هم از سقوط باید سعی وتلاش کرد. نکته مهم این است که با اختلاف نظرهایتان خوب برخورد کنید و بر ان ها مسلط شوید.

پادزهر انتقاد این است که یاد بگیرید طوری از همسرتان انتقاد کنید که احساس نکند به شخصیت او حمله کرده اید.شما باید یاد بگیرید از همسرتان انتقادهای کوچک بکنید و انها را در غالب شکایت مطرح کنید.

سرزنش افت عشق است. بهتر است احترام یکدیگر را رعایت کنید و یکدیگر را سرزنش نکنید. اگر همسرتان شما را سرزنش کند یا خشمگین خواهید شد و یا احساس خواهید کرد بی ارزش شده اید. در واقع سرزنش، یک نوع سوء استفاده روانی است. به جای سرزنش کردن یکدیگر، سعی کنید اعمال یکدیگر را تصدیق و تحسین کنید.

علاوه بر این سعی کنید با افزایش نسبت مثبت ها به منفی ها، پایه های زندگی مشترکتان را تحکیم و تقویت کنید.

جبهه گیری یک نوع ترس، یا واکنشی در برابر یک حمله خیالی یا واقعی است. بهترین کار در مقابل ان، حفظ ارامش است.

تحکیم افکار ناراحت کننده شما بسیار خطرناک و مخرب خواهد بود. ابتدا باید این افکار را بشناسید و نحوه تاثیر ان ها بر خودتان را بررسی کنید. سپس باید بپذیرید که نیازی به ان ها ندارید و حتی می توانید ان ها را کنار بگذارید.

علت اصلی سقوط شما در سراشیبی فاصله گیری انزوا، از کوره در رفتن است. اگر بتوانید ارامش خود را حفظ کنید فرصتی خواهید داشت تا مشکلات را رفع کنید.

برای انکه از کوره در نروید باید ارامش خود را حفظ کنید، افکاری که موجب تداوم ناراحتی هایتان می شوند را کنار بگذارید، و صحبت و گوش دادنتان غیر ذفاعی باشد.

پادزهر دیدگاه منفی در مورد پیشینه ازدواجتان، کنار گذاردن افکاری است که موجب تداوم ناراحتی هایتان می شوند. بهتر است با استفاده از روش های ارام سازی، خشم خود را کنترل کنید.

زن  و شوهرها به اسانی می توانند از اختلافات جزیی پرهیز کنند و از مشاجره هایی که سلامت ازدواج ان ها را تهدید می کنند  و لزوم ان را زیر سوال می برند خودداری کنند. مشکل این نوع زن وشوهرها نداشتن استراتژی است یعنی نمی دانند چه موقع از مهارت های خود استفاده کنند.

برای قطع چرخه منفی گرایی، چهار استراتژی وجود دارد اگر بتوانید از انها استفاده کنید زندگی زناشویی شما بهبود چشمگیری خواهد یافت. پس هدف اصلی این استرتژی ها، از هم پاشیدن چرخه منفی گرایی است.

  1. ارامشتان را حفظ کنید و اجازه ندهید خشم شما مانع برقراری ارتباط با همسرتان شود.
  2. .یکدیگر ورابطه خود را تصدیق کنید حتی وقتی اوضاع بر وفق مراد نیست .

3.به صحبت های همسرتان غیر خصمانه گوش دهید وبا او خصمانه صحبت نکنید تا اختلاف نظرها و بحث هایتان پربار شوند.

  1. این اصول را بقدری خوب یاد بگیرید که این مهارت های جدید را به طور خودکار اجرا کنید.

با صحبت کردن یا گوش دادن غیر دفاعی می توانید با برخی از عادات مخرب خود مبارزه کنید. اگر غیر دفاعی باشید احتمال کمی دارد که در چرخه منفی گرایی بیفتید. اگر بتوانید با همسرتان غیر دفاعی صحبت کنید و در گوش دادن به صحبت های او دفاعی عمل نکنید و او را وادار به جبهه گیری نکنید، تغییرات خارق العاده ای در زندگی مشترکتان روی خواهد داد.

مهم ترین تاکتیک برای از بین بردن جبهه گیری، نگرش مثبت در مورد همسر و بازگردادن تعریف و تحسین به روابط است.

خلاصه اینکه باید سازنده افکارتان باشید و سناریوی درونی تان را خودتان بنویسید. همان طور که درمانگرها هم می دانند، تغییر   فقط  وقتی اتفاق می افتد که طرفین یکدیگر را قبول کنند.

بهترین راه برای کاهش جبهه گیری های همسرتان این است که شنونده خوبی باشید. وقتی همسرتان در حال صحبت است باید خالصانه به صحبت های او گوش دهید و با احساسات نهفته او در پس کلماتش همدلی کنید. گوش دادن غیردفاعی الزلما به معنای توافق با همسرتان نیست. بلکه هدف شما، درک احساسات او و به رسمیت شناختن انهاست.

عالی ترین سطح گوش دادن غیردفاعی، همدلی با هیجانات و دیدگاه های همسرتان است.یعنی خودتان را به جای او بگذارید و احساساتش را از دیدگاه خودش حس کنید. گوش دادن غیر دفاعی از لحاظ شدت، درجاتی دارد ولی حتی خفیف ترین شکل ان هم موثر است.

هر بار که عدم جبهه گیری و تشویق را تجربه کنید تجربه جدیدی خواهید داشت. پس بهترین راه برای اجرای اصول تمرین است. شما و همسرتان باید وقتی حوصله هم ندارید این مهارت ها را تمرین کنید. به این ترتیب این مهارت ها بخشی از سبک تعامل شما می شوند. شما باید ان ها را بخشی از شخصیت خود کنید و بارها وبارها تکرار کنید.

با تمرین مداوم، پس از مدتی زندگی زناشویی شما بهتر خواهد شد. در مورد ازدواج هایی که غرق در منفی گرایی هستند هم وضع به همین شکل است. منظور این نیست که همه چیز یک شبه تغییر خواهد کرد یا تغییر دادن زندگی زناشویی کار ساده ای است.

اما در صورت وجود انگیزه های لازم، سخت کوشی و بردباری، زندگی زناشویی شما به تدریج سعادت بخش خواهد شد.

 

 

روانشناس زوج درمانی

دکتر زهرا بابایی

متخصص روانشناسی بالینی، زوج درمانگر

 

دکتر سینا قاسمی

روانپزشک و روان درمانگر، متخصص زوج درمانی و اختلالات جنسی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *