رشد مغز ژنتیکی است یا محیطی ؟

رشد مغز ژنتیکی است یا محیطی ؟

 

 

آیا می دانید که اگرچه بسیاری از سلول های مغز قبل از تولد تشکیل می شوداما ارتباط میان این سلولها، تا زمان طفولیت و کودکی شکل نیافته است؟

یا اینکه مغز کودکان 3 ساله دو برابر فعالتر از مغز بزرگسالان می باشد؟اگر نمیدانستی، احساس بدی نداشته باش، شما تنها نیستی.حقیقت این است که مغز کودکان نسبت به محیط پیرامون بسیار حساس می باشد.

شما به عنوان ، والدین کودک با استفاده از شیوه های مختلف می توانید به رشد مغزکودکتان کمک کنید.

رشد مغز

تا زمانی که در مورد رشد مغز اطلاعات کمی داشتیم ، اغلب فکر می کردیم که کودکان با مغز کاملاً رشد یافته به دنیا می آیند و این پایان داستان می شد.

پس از تعدادی بررسی، دانشمندان  بیشتر به این نتیجه رسیدند که مغز کودک به طور کامل رشد نیافته است بلکه تنها به جهت ژنتیکی سازماندهی شده است.

امروزه تحقیقات، حاکی از این است که هرچند سلولها ی مغز نوزاد قبل از تولد به طور کامل رشد یافته است، اما ارتباط بین سلولها بر اثر تجربه از محیط پیرامون کودک شکل می گیرد. بسیاری از پیشرفت ها و رشد مغز در دوران کودکی اتفاق می افتد.

کودک با تجربیاتی از طریق حواس پنجگانه کسب می کند با محیط پیرامون ارتباط می گیرد.وقتی این حواس در کودکان رشد و تقویت شود ، بیشتر به اکتشاف محیط و جهان اطراف می پردازند و با هر علم و آگاهی جدیدی که به کودک  اضافه می شود ارتباط بین سلولی در مغز بیشتر و بیشتر می شود.

انواع رشد مغز

 

رشد مغز به شکلی نامنظم صورت می پذیرد، یعنی رشد در بخش های مختلف مغز( مهارت های متفاوت) و با میزان  و در زمان های  متفاوتی اتفاق می افتد.

 بخش های مختلفی از رشد مغز عبارت است از:

رشد دیداری و شنیداری – رشد حواس بینایی و شنوایی

برای افزایش رشد و پیشرفت کودک در این زمینه، والدین با اطمینان حاصل کنند که کودک خود را به اندازه کافی در معرض انواع رنگها،شکل ها و صدا ها قرار داده اند.

● توسعه زبان – رشد مهارت های کلامی و صحبت کردن

والدین به منظور کمک به تکمیل و تحکیم رشد کودک در این زمینه ، با کودک خود خیلی صحبت کنند و برای او کتاب بخوانند با هم شعر و آواز بخوانند و مواقعی که کودک مهارت زبانی خاصی از خود بروز می دهند او را تشویق کنند.

● رشد فیزیکی و حرکتی- رشد کنترل عضلات

تشویق مهارتهای حرکتی درشت ( به طور عمده استفاده از بازو ها و پاها) و مهارتهای حرکتی ظریف ( به طور عمده استفاده از دست ها و انگشتان دست و پا) مد نظر می باشد. رشد هماهنگی نیز در زمره ی این گروه می باشد، والدین باید به فرزندان خود فرصت شرکت در بازیها و ورزش های مختلف برای هماهنگی بین اعضای بدن را فراهم کنند.

رشد اجتماعی و عاطفی – رشد احساسات و مهارت های اجتماعی مد نظر می باشد

 والدین باید یک محیط گرم و دوست داشتنی را برای فرزندان خود فراهم کنند به طوری که احساساتی مانند عشق و اعتماد،امنیت، وفاداری و همدلی را در آنها ایجاد و تقویت کنند و همچنین به آنها اجازه و فرصت شرکت در محافل اجتماعی را فراهم کنند تا بتوانند این مهارتها را به اشترک بگذارند و بیشتر در این مهارتها رشد کنند.

والدین به عنوان آموزگاران اولیه ی کودک نقش زیادی در رشد مغز و  مهارت های مختلف دارند. با قرار دادن کودک در معرض محرک های متفاوت و شناخت تمرین های لازم برای رشد کودک در بخش های مختلف، می توانند ابزار رشد همه جانبه ی کودک را فراهم کنند.

منبع

پیشنهاد ما جهت افزایش عملکرد مغز روش نوروفیدبک است


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *