راهنمای والدین در مورد بیماری های رایج کودکان

سالم نگه داشتن کودکان:

به کودکان خود آموزش دهید که با به اشتراک گذاشتن اسباب بازها و میان وعده های خود، هم میکروب را منتقل می کنند و هم از کسی که مریض است میکروب را دریافت می کنند، متاسفانه، آنها ترجیح می دهند که وسایل خود به هم بدهند و بازی کنند، ابتلا به بیماری بخشی از فرایند رشد کودک می باشد اما با به کارگیری روش هایی می توان از ابتلا به عفونت ها و بیماریها جلوگیری کرد.

راهنمای جامع والدین در مورد بیماری های کودکان
« بهترین نوع حفاظت، واکسیناسیون در برابر بیماریهایی است.  می توان با واکسن از ابتلا به بیمارها پیشگیری کرد، خوب شستن دستها، استفاده از ماسک و یا دستمال هنگام سرفه و عطسه نیز راهکارهایی است که کمک می کند کودکان کمتر به بیماریها و عفونت ها مبتلا شوند.

 

راهنمای جامع والدین در مورد بیماری های کودکان

 

_ آبله مرغان(Chickenpox)
پیشتر ابتلا به آبله مرغان به عنوان بخشی از فرایند رشد کودک مورد انتظار بود، اما برای کودکان امروز نه، واکسنی علیه ویروس زوستر آبله مرغان که بسیار مسری می باشد،وجود دارد. بچه ها را می توان با تزریق واکسن آبله مرغان محافظت کرد . معمولاً در سنین 12 الی 15 ماهگی این واکسن تزریق می شود .

 

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ( CDC ) توصیه می کند برای محافظت بیشتر ، از واکسن یادآوری در سنین 4 تا 6 سالگی استفاده کنند . CDC ) همچنین توصیه می کند به افراد 13 سال و مسن تر که تا به حال هرگز آبله مرغان نگرفته اند و واکسن آبله مرغان نزده اند ، دو نوبت با فاصله 28 روز یکبار واکسن تزریق کنند .دکتر آستا، می گوید واکسن آبله مرغان حدود 90تا95 درصد از ابتلا به آبله مرغان جلوگیری می کند و کودکانی که بعد از تزریق واکسن به این بیماری مبتلا می شوند بیماری آنها خیلی خفیف خواهد بود.
خارش می تواند کل پوست را آلوده کند، بنابراین می توانید لوسیون کالامین (Calamine) روی پوست بمالید تا خارش را تسکین دهد.

 

 

راهنمای جامع والدین در مورد بیماری های کودکان

_ بیماری پنجم(Fifth Disease)
بیماری پنجم گاهی به نام سیلی زدن به گونه خوانده می شود این بیماری به طور کلی کودکان سنین 5 تا 15 سال را می تواند تحت تأثیر قرار بدهد. عامل این بیماری پارواویروس B19 می باشد، این بیماری باعث بثورات قرمز روشن بر صورت می گردد.

 

این بثورات ممکن است بر نیم تنه، بازوها و یا پاها ظاهر شود. عامل این بیماری یک نوع ویروس است.
این ویروس قبل از ظهور بثورات، باعث علائمی شبیه سرماخوردگی خفیف می شود. پس از ظهور بثورات، این بیماری مسری نخواهد بود. غالبا بثورات بعد از 7 تا 10 روز ناپدید می شوند.این بیماری در اکثر کودکان خفیف می باشد و نیاز به درمان ندارد.

 

 

 

راهنمای جامع والدین در مورد بیماری های کودکان

 

_ سرخک(Measles)
اگر چه به لطف واکسن ،این بیماری در ایالات متحده نادر است، اما سرخک هنوز هم 10 میلیون نفر در سراسر خهان را تحت تأثیر خود قرار می دهد.

این بیماری یک عفونت ویروسی دستگاه تنفسی می باشد که سبب تب، سرفه و بثورات در بدن می شود، سرخک یک بیماری جدی و حتی کشنده محسوب می شود، تنها راه برای جلوگیری از آن واکسیناسیون ( واکسن، سرخک، سرخجه و اوریون MMR) می باشد. این واکسن در دو نوبت به کودکان تزریق می شود.

 

 

 

 

راهنمای جامع والدین در مورد بیماری های کودکان

 

_ اوریون(Mumps)
واکسن MMR در برابر اوریون، که یک عفونت ویروسی است که سبب سردرد، از دست دادن اشتها و تب می شود، محافظت می کند. شناخته شده ترین علامت اوریون تورم غدد بزاقی به شکلی دردناک می باشد. اوریون معمولاً در کودکان جدی نیست تنها در موارد نادری می تواند با عوارض جدی همراه باشد.

 

 

 

 

 

 

راهنمای جامع والدین در مورد بیماری های کودکان

 

_ ویروس روزلا
که البته با عنوان بیماری ششم نیز شناخته می شود، به این که علت که ششمین عضو از بیماریهای دوران خردسالی است که با تب و بثورات پوستی همراه می باشد. این ویروس کودکان 6 ماه تا 2 سال را تحت تأثیر قرار می دهد. ویروس مولد بیماری روزئولا از خانواده ویروس های مولد تبخال است و اصطلاحا “ویروس هرپس نوع 6” خوانده می‏شود که نخستین بار در سال 1365 شناخته شد.

این ویروس در تمام نقاط جهان یافت می‏شود و علاوه بر ایجاد بیماری روزئولا در کودکان، می‏تواند بیماری های گوناگونی در بزرگسالان ایجاد کند. آغاز بیماری به صورت تب ناگهانی و شدید است که این تب گاهی تا 41 درجه هم می‏رسد. گاهی بی‏اشتهایی خفیف و تهوع و استفراغ نیز در بعضی کودکان دیده می‏شود. بزرگ شدن گره‏های لنفی به خصوص در پشت گوش و گردن نیز در برخی موارد دیده می‏شود. بیماری روزئولا احتیاج به درمان خاصی ندارد، ولی باید کودک را نزد پزشک ببرید تا داروی تب بر برای او تجویز کند. تب کودک باید به وسیله مصرف داروی تب‏بر و پاشویه کنترل شود تا کودک تشنج نکند.

 

 

راهنمای جامع والدین در مورد بیماری های کودکان 

 

_ سرخجه(Rubella)
واکسن MMR در برابر بیماری سرخجه یا سرخک آلمانی نیز حفاظت می کند. سرخجه یک بیماری ویروسی بسیار مسری است. این بیماری می تواند باعث ایجاد ناهنجاری های مادرزادی وخیم در جنین خانم های بارداری که در 4-3 ماه اول بارداری به آن مبتلا شده اند، گردد زنانی که واکسن این بیماری را دریافت نکرده اند، حداقل یک ماه قبل از لقاح باید واکسن سرخجه را بزنند. این بیماری در همه سنین دیده می شود، ولی در کودکان شایع تر است. واکسیناسیون علیه این بیماری باعث شده است تا تعداد موارد آن به طور قابل توجهی کاهش یابد. سرخجه، سرخک آلمانی یا سرخک سه روزه نیز نام دارد، زیرا تب بیماری بعد از سه روز قطع می شود.

 

 

 

 

راهنمای جامع والدین در مورد بیماری های کودکان

 

_ بیماری دست، پا و دهان
یک عفونت ویروسی خفیف است که کودکان زیر 10 سال را درگیر می کند. این بیماری باعث تب همراه با تاول در داخل دهان، کف باسن و پاها می شود. این ویروس در تابستان و اوایل پاییز شروع به گسترش می کند. بیشتر موارد شدید و جدی نیست و در مدت یک هفته تا 10 روز خوب می شود.

 

 

 

 

 

 

راهنمای جامع والدین در مورد بیماری های کودکان

 

_ عفونت قارچی(Ringworm)
علیرغم نام آن، عفونت قارچی بوسیله کرم (worm) ایجاد نمی شود، بلکه یک عفونت قارچی است. این عفونت باعث ایجاد حلقه های فلس دار و قرمز رنگ بر روی پوست و یا تکه ای از پوست سر می شود. این عفونت به راحتی از یک کودک به کودک دیگر منتقل می شود. بنابراین به اشتراک گذشتن شانه، برس، حوله و لباس ها می تواند خطرناک باشد. عفونت قارچی با داروهای ضد قارچ درمان می شود. دکتر آستا می گوید، تشخیص درست در این مورد بسیار مهم است، برای اینکه حتماً باید داروهای مناسب تجویز شود.

 

 

 

 

 

راهنمای جامع والدین در مورد بیماری های کودکان

 

_ بیماری لایم(Lyme Disease)
بیماری لایم یک عفونت باکتریایی است که از طریق گزش کنه آلوده به انسان شیوع یافته است، این بیماری در مراحل اولیه با علائم آنفولانزا مانند همراه است، یک‌ برآمدگی‌ پوستی‌ کوچک‌ قرمز (پاپول‌) بر روی‌ پوست‌ ران‌، باسن‌ یا زیر بغل‌ که‌ معمولا رشد آن‌ با پاک‌ شدن‌ قسمت‌ مرکزی‌ ضایعه‌ همراه‌ است‌. این‌ ضایعه‌ ممکن‌ است‌ به‌ صورت‌ متعدد ظاهر شود مانند: درد و ناراحتی‌ عضلانی‌، درد پشت‌، تهوع‌ و استفراغ‌، گلودرد، خستگی‌ و خواب‌آلودگی، تب و لرز، نقص‌ گردنی‌ همراه‌ با سردرد، بزرگی‌ طحال یا غدد لنفاوی، بزرگی‌ قلب و اختلالات‌ ریتم‌ قلب‌، درد مفصلی مهاجر، که‌ نهایتاً با قرمزی‌ و گرمی‌ مفصل‌ همراه‌ است‌.
اگر زود تشخیص داده شود معمولاً می توان با آنتی بیوتیک با موفقیت درمان کرد. استفاده از مواد دفع کننده ی حشرات می تواند حدود 20 تا 30 درصد از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند. در صورت مشاهده علائم حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

 

 
راهنمای جامع والدین در مورد بیماری های کودکان

_ شپش سر
خارش پوست سر کودک یا ابتلا ی کودکان در مدرسه یا همسایه مواردی است که شما را باید نسبت به این بیماری هوشیار کند، شپش ها همیشه یک شکل و تخم مرغی شکل بوده ، به مو در نزدیکی پوست سر چسبیده اند و عمدتا در گیجگاهها، بالای گوش ها و پشت گردن دیده میشوند و برای جدا کردن آن ها از مو استفاده از ناخن ها ضروری بوده ، به راحتی جدا نمی شوند. نباید شوره ی سر یا بقایای ژل مو و کتیرا را با آن اشتباه گرفت، موهای کودک خود را بایک شانه دندانه ریز شانه کنید، برای جلوگیری از ابتلا به شپش بهتر است کودکان خود را آموزش دهید که نباید از وسایل شخصی دیگران، کلاه، گل سر، شانه و … استفاده کند.

 

 

 

 

 

 

 

منبع:

everydayhealth


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *