در مورد دردهای جسمی با منشا روانشناختی بیشتر بدانیم

در متن زیر توضیحاتی توسط سرکار خانم دکتر ندا فرزانه روانپزشک، در مورد بیماری که اکثرا با عنوان ” اختلال درد” شناخته میشود برای مراجعان در کلینیک که با این تشخیص تحت درمان قرار دارند و نیز سایر خوانندگان محترم  تقدیم شده است.از خصوصیات “اختلال درد” وجود درد شدید در یک یا چند ناحیه از بدن هست که فرد مراجع این درد را در اکثر موارد ، خارج از کنترل  و تحمل می داند که بدون علت جسمی کافی و قابل تشخیص و مرتبط میباشد که البته معیار شدت درد از طرف بیمار است و نه روانپزشک.

تعریف

اختلال درد
اختلال درد

از خصوصیات “اختلال درد” وجود درد شدید در یک یا چند ناحیه از بدن هست که فرد مراجع این درد را در اکثر موارد ، خارج از کنترل  و تحمل می داند که بدون علت جسمی کافی و قابل تشخیص و مرتبط میباشد که البته معیار شدت درد از طرف بیمار است و نه روانپزشک.

مورد مهم امکان وجود اختلالات روانپزشکی افسردگی، اضطراب و گاها سوء مصرف مواد به عنوان خوددرمانی برای درمان درد میباشد  که در روند تشخیص و نیز درمان بسیار حائز اهمیت است .در مواردی که بیماریهای جسمانی علاوه بر اختلال درد نیز به صورت مستقل از وجود درد در این موارد باشد، باید به گزینه های درمانی جدی تر فکر کرد. البته آستانه تحمل فرد در مورد درد نیز موثر است.

علل

-از علل دخیل میتوان به موارد زیر اشاره کرد، هرچند که نگرش باید برای تشخیص اختلالات روانپزشکی به صورت چند محوری و براساس عوامل بیولوژی-روانشناختی-اجتماعی و معنوی باشد تا نتیجه بهتر درمانی را بتوان انتظار داشت:

 

ارتباط با مراکز مغزی
ارتباط با مراکز مغزی

-کمبود آندورفین ها که در تنظیم درد در بدن موثر هستند

-تغییراتی در نواحی از محل که مرتبط با حس درک درد هستند

-افرادی که در بیان احساسات خود به  صورت کلمات، توانمند نیستند و به نحوی از “زبان بدن” برای بیان احساسات خود به صورت ناخودآگاه استفاده میکنند” . در این افراد با بیان مسایل به صورت جسمانی مثل مراجعی که به من با درد های غیرقابل تحمل متناوب در شانه و شکم که سالها تحت درمان بوده و در نهایت به علت دردهای شدید شکمی تحت جرحی لاپاراتومی شکمی قرار گرفته بود، توانائی ابراز درد های روانشناختی از طریق بدن به طور ناخوداگاه شکل گرفته بود.

بعد روانکاوی

-از عوامل روانکاوی احتمالی دخیل میتوان به مکانیسمهای دفاعی واپس زنی یا سوگواری حل نشده و….. اشاره کرد که در این موارد روانکاوی موثر میتواند باشد.

-تقویت ناخودآگاه درد در اثرجذب شدن توجه اطرافین که البته بیماری درد با اختلال تمارض که رفتارها بر مبنا مقاصد غیر نیازهای روانشناختی است ، کاملا متفاوت است.

علایم

-از شکایات دیگر این افراد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

-کاهش انرژی

-ناتوانی در تحمل درد

-ضعف و خستگی

-ناتوانی در خوابیدن در موارد بروز درد

-عدم لذت بردن از زندگی

-پرخاشگری و تحریک پذیری

……

خستگی مزمن

-از درمانهای موثر میتوان به دارودرمانی و رواندرمانی اشاره کرد تا بتوان فرد را به زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی امیدوار کرد. چه بسا که دوره های درد بیمار موجب اختلالات شغلی و درگیری با همسر و فرزندان برای انجام امور معمول خانوادگی است..

در این میان ” درک شدن” بخصوص از طرف اطرافیان بسیار در روند درمان میتواند موثر باشد.

نقش تشخیص درست توسط پزشکان
نقش تشخیص درست توسط پزشکان

 

چه بسا عدم بیان این جملات که ” این دردها همه منشا خیالی دارند و یا اینکه برای جلب توجه یا زیر کار در رفتن است”، کمک زیادی در روند درمان داشته باشد . البتهاین مسئله به همکاری بین رشته ای بین متخصصان محترم رشته های مختلف که بعد از بررسی متوجه این بیماری میشوند نیاز دارد که در کشور ما با ایجاد رشته های اختلالات روان-تنی، مشاوره رابط و کلینیک درد همکاری بسیار خوبی بین رشته های مختلف وجود دارد که نیاز به آموزش به بیمار و خانواده و همراهان نیز وجود دارد.

دکتر ندا فرزانه
دکتر ندا فرزانه

روانپزشک و روان درمانگر

بورد تخصص اعصاب و روان از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران

عضو انجمن رواندرمانی از 1396

عضو انجمن روانپزشکان ایران از 1391

عضو علمی انجمن ترنس سکچوال از 1396


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *