درمان اختلالات بلع با ویدئوفلوروسکوپی

آیا در هنگام بلع دچار مشکل می شوید؟

شما برای درمان اختلالات بلع ممکن است به گفتار درمان یا نورولوژیست مراجعه کرده و مورد معاینه قرار گرفته باشید. گفتاردرمانگرتان آزمایشاتی را انجام میدهد و طی این آزمایشها لازم است غذاها و نوشیدنی های مختلفی را امتحان کنید. گفتار درمان چگونگی حرکت دادن عضلات دهان و وضوح صحبت کردنتان را مورد بررسی قرار می دهد.

گاهی حتی اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی بلع لازم است. به همین دلیل یک آزمایش بلع دیگر نیز انجام میشود، اما این بار با استفاده از رادیولوژی یا اشعه ایکس.

ممکن است برای این آزمایش نام های مختلفی بشنوید. نام آزمایش به محل انجام آن و گفتار درمانی که آن را انجام می دهد، بستگی دارد. برخی نام هایی که ممکن است بشنوید، عبارتند از:

  • ویدئو فلوروسکوپی (VFSS)
  • بلع باریو اصلاح شده یا MBS
  • ازوفاگرام
  • بلع کوکی

درمان اختلالات بلع

چرا VFSS برای درمان اختلالات بلع انجام می شود؟

زمانی که آزمایش بلع در مطب گفتار درمان یا در بیمارستان انجام می شود، مشاهده آنچه در دهان و گلوی شما اتفاق میافتد، سخت است. VFSS به گفتار درمان اجازه می دهد موارد زیر را نیز مشاهده کند:

  • اگر غذا به جای وارد شدن به معده، وارد مسیر هوایی شود.
  • بخش هایی از دهان یا گلو که به درستی کار نمی کنند.
  • غذاهایی که بلع آنها ایمن و بی خطر است.
  • اگر روش ها و استراتژی های خاص به بهتر بلعیدن کمک کنند.

نوزادان و کودکان کم سن و سال نیز می توانند این آزمایش را انجام دهند. گفتار درمان می تواند درباره انجام این آزمایش بر روی کودک بیشتر توضیح دهد.

فرایند VFSS چگونه انجام می شود؟

این آزمایش در یک آزمایشگاه دارای تجهیزات رادیولوژی یا اشعه ایکس انجام می شود. علاوه بر گفتار درمان ممکن است یک پزشک یا رادیولوژیست نیز حضور داشته باشد. تکنیسین رادیولوژی به شما کمک می کند تا آماده شوید و تجهیزات را تنظیم می کند.

شما کنار دستگاه رادیولوژی ایستاده یا می نشینید. گفتار درمان به شما غذاها و نوشیدنی های مختلفی می دهد که با باریوم مخلوط شده اند. باریوم باعث می شود غذا و نوشیدنی در اشعه ایکس قابل مشاهده باشند. توجه داشته باشید که باریوم مضر نیست و مدت زیادی نیز در بدن باقی نمی ماند. دستگاه اشعه ایکس تنها زمانی روشن می شود که شما عمل بلعیدن را انجام دهید، بنابراین بدن زیاد در معرض پرتو اشعه ایکس قرار نخواهد گرفت.

پزشک از شما می خواهد در زمان انجام آزمایش کارهای مختلفی انجام دهید. در این شرایط ممکن است غذاهای نرم و سخت یا نوشیدنی های رقیق و غلیظ را امتحان کنید. همچنین ممکن است مقدار کم یا مقدار زیاد از یک ماده خوراکی مصرف کنید. از شما خواسته می شود که سر خود را به حالت های مختلف حرکت دهید. فرایند این آزمایش ضبط می شود، بنابراین بعد هم قابل مشاهده و بررسی خواهد بود.

اگر فرزند شما آزمایش VFSS را انجام می دهد، از شما خواسته می شود که او را در آغوش نگه دارید. در این زمان با استفاده از جلیقه سرب یا پوشش های دیگر از شما محافظت می شود. باریوم برای کودکان خطرناک نیست. پس از انجام این آزمایش تا چند روز ممکن است در پوشک فرزند خود باریوم مشاهده کنید.

اگر فکر می کنید باردار هستید، نباید این آزمایش را انجام دهید. قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس در دوران بارداری خطرناک است.

پس از آزمایش چه اتفاقی می افتد؟

پزشک در مورد مشاهدات خود در زمان انجام آزمایش با شما صحبت خواهد کرد و نتیجه برای شما بیان خواهد شد. ویدئوی آزمایش نیز برایتان پخش می شود تا اتفاقات رخ داده را مشاهده کنید. پس از آن در مورد چگونگی بلع مواد غذایی به شما کمک خواهد کرد. به علاوه غذاها و مایعات مناسب و بی خطر به شما معرفی می شوند. درمان اختلالات بلع ممکن است بلافاصله پس از انجام آزمایش آغاز شود.

منبع:

www.asha.org


گفتار درمانگر

 

دکتر راضیه رضوانی آسیب شناس گفتار، زبان و بلع؛ گفتار درمانگر و دکترای تخصصی علوم اعصاب

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *