خواص معجزه آسای کرفس

خواص معجزه آسای کرفس
خواص معجزه آسای کرفس

مزایای کرفس به این دلیل است این سبزی منبع آنتی اکسیدان و دارای آنزیم های مفیدی است، به علاوه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می باشد، از جمله ویتامین K، ویتامین C، پتاسیم، فولات و ویتامین B6.

کرفس قرن ها به عنوان یک عامل ضد فشار خون در طب سنتی مورد استفاده قرار می گرفته. در مطالعات دارویی اخیر کرفس هم به عنوان یک عامل آنتی اکسیدان و هم ضد التهاب به بهبود فشار خون و سطح کلسترول کمک می کند و از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

کرفس همچنین فیبر لازم برای رژیم غذایی را تامین می کند – به ویژه اگر بیش از یک فنجان در روز آب کرفس بخورید – که فیبر به هضم غذا و کاهش وزن کمک می کند. به علاوه درصد بالای آب و الکترولیت در کرفس مانع از دست دادن آب بدن شده و ترکیبات خاص آن مانند دیورتیک و کاهنده نفخ می باشند. کرفس به عنوان منبعی از آنتی اکسیدان های فلانوئید و مواد مغذی گیاهی پلی فنل، به بهبود عملکرد کبد، چشم و سلامت شناختی کمک کرده و باعث سلامت پوست می شود.

ارزش غذایی کرفس و نحوه استفاده از آن

اکثر مردم تنها ساقه کرفس را می خورند، اما برگ ها و دانه های کرفس نیز قابل خوردن و البته موثر می باشند. به عنوان مثال افزودن برگ های کرفس به سوپ بسیار موثر و لذیذ خواهد بود.

دانه های کرفس – که هم به شکل دانه یا عصاره یافت می شوند – دارای خواص باارشی است. دانه های کرفس به کاهش التهاب کمک کرده و با عفونت های باکتریایی مبارزه می کند. در بعضی از قسمت های دنیا کرفس در درجه اول به دلیل ارزش دانه های آن کاشته می شود. دانه های کرفس معمولا به عنوان ادویه مورد استفاده قرار می گیرند.

یک پیمانه کرفس خورد شده دارای ارزش های زیر می باشد:

  • 16 درصد کالری
  • 0 درصد چربی
  • 1 گرم پروتئین
  • 5 گرم فیبر
  • 5 میلی گرم ویتامین K (37 درصد)
  • 36 میلی گرم فولات (9 درصد)
  • 22 میلی گرم ویتامین A (9 درصد)
  • 263 میلی گرم پتاسیم (8 درصد)
  • 1 میلی گرم ویتامین C (5 درصد)
  • 40 میلی گرم کلسیم (4 درصد)
  • 08 میلی گرم ویتامین B6 (4 درصد)

مهم ترین ارزش های غذایی کرفس

  1. به کاهش کلسترول بالا کمک می کند.

کرفس باعث کاهش کلسترول می شود و این امر به بهبود سلامت و عملکرد قلب کمک می کند. کرفس حاوی ترکیب منحصر به فردی به نام 3-n-butylphthalide است که به عنوان کاهنده لیپید مطرح است. اما محققان معتقدند کرفس دارای ترکیبات مفید دیگری نیز می باشد که در تحقیقات بیشتر کشف خواهد شد.

  1. کاهش التهاب

کرفس حاوی آنتی اکسیدان ها و پلی ساکاریدهایی است که به عنوان ضد التهاب مطرح می شوند، به ویژه آنتی اکسیدان فلاونوئید و پلی فنل. این ترکیبات به طور کل محافظ سلامت هستند، به ویژه در سنین بالا با رادیکال های آزاد مقابله می کنند. التهاب معمولا در نتیجه بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری قلبی، آرتروز و بیماری های دیگر بروز می کند.

  1. به جلوگیری یا درمان فشار خون بالا کمک می کند.

عصاره دانه کرفس دارای ویژگی های ضدفشار خون بالا است که به کاهش فشار خون کمک می کند. فشار خون بالا یکی از مهم ترین عوامل بروز بیماری قلبی و عروقی است که یکی از مهم ترین علل مرگ و میر در کشورهای صنعتی است. دانه کرفس به طور بالقوه به کنترل فشار خون بالای مزمن کمک می کند.

  1. از بروز زخم های گوارشی جلوگیری می کند.

یکی از مزایای کرفس که ممکن است تاکنون نشنیده باشید: این سبزی از بروز زخم های داخلی و دردناک شدن آنها جلوگیری می کند یا باعث کاهش این زخم ها می شود. طی تحقیقی که در این زمینه انجام شد، محققان دریافتند که کرفس حاوی عصاره خاصی از اتانول است که از لایه های داخلی دستگاه گوارش محافظت می کند. عصاره کرفس به طور قابل توجهی توانایی پرکردن مخاط معده را دارد که بروز حفره های کوچک جلوگیری می کنند.

  1. از سلامت کبد محافظت می کند.

کرفس به بهبود عملکرد آنزیم های کبدی و چربی خون کمک می کند. طی تحقیقی که بر روی موش ها انجام شد، پس از مصرف کرفس توسط موش ها، محققان متوجه شدند میزان تولید چربی های خطرناک در کبد این موش ها کاهش یافته است. هر چه موش ها کرفس، کاسنی و جو بیشتری مصرف می کردند، سلامت کبد آنها بیشتر می شد.

  1. به کاهش وزن کمک می کند.

کرفس کالری بسیار کمی دارد و در کاهش وزن غذای باارزشی است زیرا می تواند مواد مغذی مهم را برای بدن تامین کرده و به سوخت و ساز چربی بدن نیز کمک می کند. یکی از مزایای مهم کرفس این است که سرشار از انتی اکسیدان، الکترولیت، ویتامین و مواد معدنی، از جمله ویتامین C و ویتامین های گروه B و پتاسیم می باشد – همه این ها با کالری بسیار کم.

  1. باعث بهبود هضم غذا شده و نفخ را کاهش می دهد.

دانه های کرفس حاوی ترکیبات بدون بو و چرب هستند که NBP نامیده می شوند و دارای تاثیر دیورتیک هستند و به سم زدایی بدن کمک می کنند. تاثیر مفیدی که کرفس بر روی دستگاه گوارش دارد به دلیل تاثیر دیورتیک در آن می باشد. این ویزگی ممکن است با مکانیسم ضد فشار خون بالا در کرفس نیز در ارتباط باشد. بهبود گردش خون در روده ها به بهبود گوارش کمک می کند.

  1. کرفس دارای ویژگی های ضد میکروبی می باشد که با عفونت ها مقابله می کند.

قرن ها کرفس به عنوان یک داروی گیاهی مورد استفاده قرار گرفته است. عصاره کرفس قادر است رشد باکتری ها را به طور قابل توجهی کاهش دهد و سیستم ایمنی را بهبود بخشیده و با عفونت های باکتریایی مقابله کند.

  1. کرفس از بروز عفونت های ادراری جلوگیری می کند.

کرفس باعث کاهش اسید اوریک شده و میزان ادرار را افزایش می دهد و برای مقابله با عفونت های باکتریایی در سیستم گوارشی و اندام تولید مثل مفید است. به علاوه کرفس می تواند از بروز اختلالات مثانه، مشکلات کلیوی و حتی بروز کیست های داخلی جلوگیری کند.

  1. کرفس از بروز سرطان پیشگیری می کند.

کرفس نیز مانند هویج، رازیانه و جعفری حاوی ترکیبات شیمیایی محافظ به نام پلی استیلن است. بررسی ها نشان داده اند که پلی استیلن به کاهش سم بدن کمک کرده و با بروز سرطان مبارزه می کند، به ویژه سرطان پستان، سرطان روده و سرطان خون.

پلی استیلن باعث تقویت سیستم ایمنی می شود و توانایی این سیستم را در مبارزه با تومورها افزایش داده و از تکثیر سلول های جهش یافته جلوگیری می کند.

لینک منبع

نگارنده : سمیه محمدی 

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *