خطرات زیاد خوابیدن

%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%a8-%d8%b2%db%8c%d8%a7%d8%af

خواب مناسب شبانه برای سلامت جسمی ضروری است، اما خواب زیاد هم منجر به بروز مشکلاتی می شود، از جمله دیابت، بیماری قلبی و افزایش خطر مرگ در خواب.

محققان معتقدند که دو عامل دیگر نیز تا حدی با خواب زیاد در ارتباط هستند، افسردگی و وضعیت اجتماعی و اقتصادی ضعیف. این عوامل ممکن است به دلیل مشاهده تاثیرات منفی جسمی بروز کنند. به عنوان مثال افرادی که از لحاظ اقتصای و اجتماعی ضعیف تر هستند، دسترسی کمتری به پزشک ندارند و در نتیجه بیماری های تشخیص داده نشده ممکن است در بدن آنها وجود داشته باشد که منجر به خواب زیاد می شوند.

چه میزان خواب زیاد محسوب می شود؟

میزان خواب مورد نیاز شما در دوره های مختلف زندگی تفاوت هایی با هم دارند. این میزان به سن، سطح فعالیت، شرایط جسمی و سبک زندگی شما بستگی دارد. به عنوان مثال در دوره های بیماری و اضطراب نیاز به خواب بیشتری خواهید داشت. گرچه خواب در زمان های مختلف و در افراد مختلف یکسان نیست، با این حال متخصصان پیشنهاد می کنند میزان خواب بین 7 ساعت تا 9 ساعت در شب کافی و مناسب است.

چرا برخی زیاد می خوابند؟

خواب زیاد نیز نوعی اختلال خواب محسوب می شود. این شرایط منجر می شود فرد در طول روز احساس خواب آلودگی داشته باشد که با چرت زدن هم برطرف نمی شود. همچنین این نوع اختلال باعث می شود فرد در طول شب هم مدت زیادی بخوابد. بسیاری از افراد مبتلا به پرخوابی دچار علائمی می شوند که عبارتند از: اضطراب، کمبود انرژی و مشکلات حافظه چرا که به طور مداوم نیاز به خواب دارند.

آپنه خواب انسدادی اختلالی است که باعث می شود فرد در زمان خواب به طور موقت دچار قطع تنفس شود. این مشکل به طور مداوم باعث بروز اختلال در خواب می شود و در نتیجه فرد بیشتر از حالت عادی نیاز به خواب دارد.

همه کسانی که زیاد می خوابند لزوما دچار اختلال خواب نیستند. دیگر علل پرخوابی عبارتند از مصرف الکل و برخی داروها. برخی مشکلات پزشکی مانند افسردگی نیز باعث زیاد شدن خواب می شود. برخی دیگر نیز کلا به خوابیدن زیاد تمایل دارند.

مشکلات و بیماری های ناشی از خواب زیاد

  • دیابت. بررسی ها نشان داده اند که خواب زیاد یا کم خوابیدن شبانه خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.
  • چاقی. کم خوابی یا خواب زیاد باعث افزایش وزن می شود. اخیرا تحقیقات نشان داده اند افرادی که شب ها 9 تا 10 ساعت می خوابند، 21 درصد بیش از دیگران در معرض چاق شدن هستند. این ارتباط بین خواب و چاقی حتی با وجود تنظیم میزان غذا و ورزش هم اتفاق می افتد.
  • سردرد. افرادی که مستعد سردرد هستند، خوابیدن زیاد باعث بروز سردرد می شود. محققان معتقدند علت این عارضه این است که خواب زیاد بر روی برخی انتقال دهنده های عصبی مغز، از جمله سروتونین، تاثیر می گذارد. افرادی که در طول روز زیاد می خوابند و در طول شب خواب خوبی ندارند نیز دچار سردرد می شوند.
  • کمر درد. در گذشته با بروز سردرد پزشکان به افراد توصیه می کردند که در تخت استراحت کنند، اما امروزه اینطور نیست. در این شرایط ممکن است حتی نیاز به کم کردن ورزش هم نباشد. بهتر است به پزشک مراجعه کنید. فعالیت کردن باعث برطرف شدن کمر درد می شود و خوابیدن بیشتر از حد معمول یکی از عوامل بروز کمردرد است.
  • افسردگی. گرچه بیشتر بی خوابی باعث بروز افسردگی می شود، اما 15 درصد افراد مبتلا به افسردگی نیز دچار پرخوابی هستند. خواب زیاد باعث بدتر شدن افسردگی می شود. بنابراین خواب منظم و به اندازه برای سلامت جسمی و روحی بسیار ضروریست.
  • بیماری قلبی. طی انجام یک تحقیق محققان 27000 خانم را مورد بررسی قرار دادند. داده های مربوط به این بررسی نشان داد که خانم هایی که شب ها بین 9 تا 11 ساعت می خوابند، 38 درصد بیشتر از دیگر خانم ها در معرض ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند. محققان هنوز ارتباط بین چرخوابی و بروز بیماری های قلبی را کشف نکرده اند.
  • مرگ. بسیاری از بررسی ها نشان داده اند میزان مرگ و میز در بین افرادی که بیشتر از 9 ساعت در روز می خوابند، بیشتر از افرادی است که 7 تا 8 ساعت در شب می خوابند. علت ارتباط بین این دو کشف نشده است. اما محققان دریافتند که افسردگی و وضعیت اجتماعی و اقتصادی ضعیف نیز با خواب زیاد در ارتباط می باشد. آنها بر این باورند که این عوامل می توانند با مشاهده مرگ و میر بالا در افرادی که زیاد می خوابند در ارتباط باشد.

اگر شب ها بیشتر از 7 یا 8 ساعت می خوابید حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک علت زیاد خوابیدن را مورد بررسی قرار خواهد داد.

اگر خوابیدن زیاد شما ناشی از مصرف الکل یا برخی داروها باشد، قطع مصرف آنها موثر خواهد بود. با این حال داروها را نباید بدون مشورت پزشک قطع کرد. اگر خواب بیش از حد ناشی از یک بیماری باشد، درمان این بیماری به بهبود مشکل کمک خواهد کرد.

بدون در نظر گرفتن علت خواب زیاد، تمرین کردن عادت های مناسب و سالم خواب و خوابیدن بین 7 تا 8 ساعت در شب می تواند به سلامت جسمی شما کمک کند. متخصصان توصیه می کنند که ساعت خوابیدن و بیدار شدن شما ثابت باشد. به علاوه از مصرف کافئین و الکل در ساعات نزدیک به خواب اجتناب کنید. ورزش کردن منظم و آرامی و راحتی محیط اتاق خواب کمک می کنند تا بتوانید به اندازه کافی بخوابید.

 

لینک منبع: اینجا کلیک کنید.

نگارنده: سمیه محمدی

 گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «خطرات زیاد خوابیدن»

  1. مادرم دچار دل درد شديد يبوست شديد و تكرر ادرار به شكلى كه به محض بلند شدن شديدً خودش را خيس ميكند. و روزى هفت هشت ساعت دل درد دارد همه انتي بيوتيكها را ازمايش كرده ديگر چيزى فايده ندارد همه جور پزشكى هم رفته گوارش كليه زنان اعصاب اگر روش فيد بك خوب است يا روش ديگرى براى مداوايش هست راهنمايي كنيد جيلى رنج مىكشد متشكرم

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      روش بیوفیدبک برای کنترل ادرار بی اختیاری که به دلیل شل شدگی عضله ها ناحیه لگن می باشد .درابتدا نیاز است علت مشخص شود .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *