تفاوت فعالیت مغزی زنان و مردان در زمان همکاری

%d9%81%d8%b9%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%aa-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%ba%d8%b2%db%8c-%d8%b2%d9%86%d8%a7%d9%86-%d9%88-%d9%85%d8%b1%d8%af%d8%a7%d9%86

زمانی که از رفتارهای اجتماعی صحبت می شود، تفاوت هایی بین زنان و مردان وجود دارد. تحقیقات جدید نشان داده اند که این تفاوت شامل همکاری های زنان و مردان نیز می شود.
بررسی های انجام شده نشان داده اند که زنان و مردان در هنگام همکاری با دیگران و انجام فعالیت های مختلف تفاوت های چشمگیری در فعالیت های مغزی خود نشان می دهند.
تیم تحقیقاتی توسط پروفسور جوزف بیکر، فوق دکترا در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد، رهبری می شد. وی در این باره می گوید یافته های مربوط به این تحقیق تفاوت های تکاملی در همکاری بین زنان و مردان را نشان می دهد.
به علاوه این یافته ها می توانند به منظور بهبود توانایی های همکاری در افرادی مورد استفاده قرار گیرند که دچار اختلالاتی مانند اوتیسم هستند. این تحقیق اولین تحقیقی نیست که تفاوت های جنسیتی در همکاری بین زنان و مردان را نشان داد. به عنوان مثال پژوهش های پیش از این نشان دادند که دو مرد همکاری بهتری از دو زن دارند. در مورد همکاری های مختلط زنان تمایل به همکاری بهتر و بیشتر دارند.
نظریه های مختلفی برای توضیح این تفاوت ها بیان شدند، اما بیکر و همکارانش خاطر نشان کردند که اطلاعات کمی در مورد نقش فرایندهای عصبی وجود دارد.

تمرین همکاری

طی پژوهش های بیشتر، تیم تحقیقاتی 222 نفر شرکت کننده را مورد بررسی قرار داد – که 110 نفر آنها خانم بودند – و این شرکت کننده ها به صورت جفت و دو نفره شروع به کار کردند. زوج ها یا دو خانم یا دو آقا و یا یک خانم و یک آقا بودند.
هر یک از این گروه های دو نفره باید در یک همکاری شرکت می کردند، به این صورت که هر یک از آنها در مقابل یک کامپیوتر و روبه روی هم می نشستند. هر یک از آنها دیگری را می دید، اما نباید با یکدیگر صحبت می کردند.
به این افراد آموزش داده شده بود که در زمان مشاهده تغییر رنگ یک دایره روی صفحه کامپیوتر خود دکمه ای را فشار دهند. هدف آنها این بود که سعی کنند دکمه را همزمان با دوست خود فشار دهند.
زوج های شرکت کننده 40 بار فشار دادن دکمه را امتحان کردند تا زمان بندی آنها نسبت به یکدیگر محاسبه و مقایسه شود و پس از هر بار فشار دادن دکمه به آنها اعلام می شد که کدامیک دکمه را ابتدا فشار داده است.
در زمان انجام این تمرین محققان به طور همزمان با استفاده از طیف سنجی مادون قرمز (fNIRS) فعالیت مغزی هر شرکت کننده را ثبت می کردند.
نویسنده ارشد این پژوهش دکتر آلن ریس، استاد روانپزشکی و روانشناسی در این باره می گوید: ما این آزمون را به دلیل ساده بودن آن انجام دادیم. همچنین شما می توانید به راحتی پاسخ ها را ثبت کنید.
تیم در این تحقیقات دریافتند که در مقایسه با گروه هایی که متشکل از دو خانم هستند، گروه های دو نفر آقا زمانبندی بهتری داشتند و با فاصله زمانی خیلی کمتری دکمه ها را فشار می دادند.
نتایج حاصل از تصویر برداری از مغز نشان داد که شرکت کننده ها در گروه های همجنس در زمان انجام فعالیت دارای فعالیت های مغزی کاملا هماهنگ بوده اند. انسجام و هماهنگی در گروه های همجنس خیلی بیشتر بود، اما با این حال انسجام بین دو نفر مرد بیشتر از دو نفر زن بود.
بیکر در رابطه با یافته های این پژوهش می گوید تما این نتایج اکتشافی هستند و لزوما در مورد تمام اشکال همکاری صدق نمی کنند. آنچه مهم است این است که محققان به بررسی فعالیت مغزی در تمام بخش های مغز شرکت کننده ها نپرداختند.
با این حال معتقدند که یافته های آنها به تفاوت های بیشتر همکاری بین زن و مرد کمک می کند و می توانند از آنها برای بهبود همکاری و رفتارهای اجتماعی استفاده کنند.
بیکر می گوید: افرادی وجود دارند که به اختلالاتی مانند اوتیسم مبتلا هستند و دچار مشکل در شناخت و رفتارهای اجتماعی هستند. ما امیدوار هستیم که بتوانیم اطلاعات بیشتری در این باره دریافت کرده و روش های درمانی موثرتری برای آنها طراحی کنیم.

لینک منبع: اینجا کلیک کنید.

نگارنده: سمیه محمدی

 

ارائه خدمات مشاوره بین فردی و زوج درمانی مرکز سلامت روان رستا- آلومینا در کرج

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *