کنترل خشم در کودکان با بازیهای ویدئویی

کنترل خشم در کودکان با بازیهای ویدئویی

 

پژوهش ها نشان دادند کودکانی که در کنترل خشم مشکل دارند، اغلب به روان درمانی بی علاقه بوده ولی نسبت به بازیهای ویدئویی اشتیاق زیادی نشان می دهند. از این رو محققان به منظور با انگیزه کردن کودکان برای تمرین مهارت های کنترل هیجانی بازی هایی را تدوین کرده اند که با استفاده از آن، کودکان مهارت های تنظیم هیجانی را تمرین کنند و بتوانند در موقعیت های چالش بر انگیز زندگی از آن ها استفاده کنند. بازی “گام های سریع” شامل پرتاب کردن سفینه های فضایی دشمن و اجتناب از پرتاب سفینه های فضایی خودی است.

در حین بازی، میزان ضربان قلب کودک ثبت  می شد و بر روی صفحه کامپیوتر نشان داده می شد.

وقتی که ضربان قلب از حد خاصی فراتر می رفت، کودک توانایی خود را برای پرتاب کردن سفینه های فضایی دشمن از دست می داد. در نتیجه برای ادامه بازی، کودک باید یاد می گرفت که آرام باشد و ضربان قلب خود را کاهش دهد.

این مطالعه بر روی کودکان بستری در بیمارستان بوستون انجام شد .بعد از 5 جلسه علاقه مندان به بازیهای ویدئویی بهبود قابل توجهی در کنترل ضربان قلب خود نشان دادند، آنها با توجه به نتایج پرسش نامه  (STAXI-CA) کاهش قابل توجهی در نمرات خشم داشتند.

کنترل خشم در کودکان با بازیهای ویدئویی

این پرسشنامه به طور خاص موارد زیر را بررسی می کند:

● شدت خشم در یک زمان خاص

● بررسی فراوانی احساسات خشمگینانه در طول زمان

● ابراز خشم نسبت به دیگران و یا اشیاء

در افرادی که مشکلات کنترل خشم شدیدی دارند، ارتباط بین مراکز کنترل اجرایی مغز و مراکز هیجانی ضعیف است. بنابراین برای موفقیت در بازی، کودکان باید یاد بگیرند که از این مراکز مغزی به طور همزمان استفاده کنند. نتایج پژوهش ها نشان داده است که کودکانی که از این بازی ها استفاده می کنند، نسبت به کودکان دیگر، بهتر می توانند ضربان قلبشان را در حد پایین نگه دارند و از نظر بالینی کاهش معناداری در نمره های خشم آن ها مخصوصاً در حوزه های شدت خشم، فراوانی احساس خشم و ابراز خشم مشاهده می شود. این کودکان بعد از بازی، احساس بهتری در کنترل هیجاناتشان دارند و خود را مفیدتر ارزیابی می کنند. همچنین بازی به آن ها کمک می کند که هیجاناتشان را در محیط های دیگر نیز کنترل کنند.

مطالعات بیشتر در این مورد

 اخیراً پژوهشگران  در بیمارستان بوستون بازی های تعاملی را طراحی کرده اند که در آن برای پیشرفت بازی، والد و کودک ، هر دو باید بتوانند هیجاناتشان را کنترل کنند و در صورتی که یکی از آن ها قادر به این کار نباشد، دیگری باید به او کمک کرده و او را آرام کند.

علاوه بر این ، گروه دیگری بر روی طراحی اسباب بازی به منظور ارتقاء مهارت های تنظیم هیجانات کودک کار می کنند.این اسباب بازی شامل ماشین های مسابقه ای می باشد که اگر بیش از حد هیجان زده شود متوقف می شوند.

با اشاره باینکه خشم در همه انسانها وجود دارد هر فردی به شکل منطقی وقتی گرفتار محرومیت، بی‌عدالتی و تبعیض شده و تمامیت شخصیت او گرفتار تهدید میشود خشم یا عصبانی شدن خودش را نشون میدهد بنابراین خشم بازتاب طبیعی در برابر شرایط غیرطبیعی است.

 

* نگذارید خشم جزو شخصیت شما بشود.

ا از منظر بهداشت روان آنچه مهم است کنترل خشم است آدم باید قادر باشد خشم خود را مهار کند و نگذارد تا قسمتی از صفات او شود.

 فقدان کنترل خشم سبب بیماریهای قلبی ، گوارشی و تنفسی میشود خشم‌های متوالی از بُعد بهداشت روان پیش از آن که برای دیگران زیان آور باشد زیادترین زیان را به خود شخص می‌رساند.

 

* مبتلا شدن به اختلال‌های روانی با خشم‌های طولانی

خشم‌های مزمن سبب وسواس، افسردگی ، حملات هراس و اختلالات بدنی میشود که منشأ آن‌ها روانی است.

 یک سوم قتل‌هایی که اتفاق میفتد توسط اشخاصی است که در پیشینه خود ارتکاب به جرم و جنایت را نداشته‌اند و منحصراً به علت آن که بطور خیلی ناگهانی گرفتار خشم شده‌اند و دست به چنین رفتاری زده‌اند عصبانی شدن بطور معمول کارکرد فرد را دچار اختلال میکند

این عصبانی شدن به شکل متداول سبب نمی‌شود فرد به خودش زیان بزند ولی در بلندمدت او را گرفتار مبتلا شدن به اختلال‌های روانی و‌جسمی میکند

  در خشم فرد به خود یا دیگران زیان می‌زند هم چنین خشم می‌تواند کارکرد فرد را تحت اثر قرار بگذارد.

عارضه‌های خشم مجموعا برای خود شخص زیادتر از بقیه است مثالی وجود دارد که می‌گوید چنانچه می‌خواهید فردی را عصبانی کنید باید خودت ۱۰ برابر عصبانی‌تر شوی.

 

  نشانه‌های زیستی خشم

 نشانه‌های خشم علاوه بر عصبانی شدن با خشک شدن دهان ، سرگیجه، ادرار کردن مکرر و افزایش تپش قلب است.

انتظار می‌رود فرد معمولی پس از یک دقیقه عصبانی شدن قادر باشد خود را کنترل نماید .

خشم شبیه جنون کوچک است و تنها تفاوتی که با آن دارد زمان آن است، زمان خشم از جنون کم‌تر است.

 

 شیوه‌های کنترل خشم را بدانید

 هر فردی باید عوامل برانگیزنده عصبانی شدن و خشم خود را بداند و حتی‌الامکان از اونها دوری کنند چنانچه آوای تلویزیون یا واقع شدن در محیط‌های پرسر و صدا سبب خشم فرد میشود باید از اونها پرهیز کند.

 

* وارد چرخه معیوب خشم و اضطراب نشوید.

 خاصیت خشم و عصبانی شدن این است که بعد از آ‌ن اشخاص شدیدأ پشیمان میشوند که چرا با اطرافیان خود رفتار بدی داشته‌اند.

این پشیمانی سبب حس گناه در فرد شده و اضطراب را همراه دارد.

اضطراب ناشی از حس گناه مجددا به خشم در فرد منتج میشود که چرخه معیوبی از خشم و اضطراب را ایجاد مینماید .

 ورزش، دویدن، دوچرخه‌سواری و جنبش به شیوه‌ای که فرد را از دید فیزیکی خسته کند در کنترل خشم تاثیر گذار است هم چنین توصیه میشود اشخاص موقع عصبانی شدن چهره خود را در آیینه ببیند یا از اطرافیان بخواهند از اونها عکس انداخته و بعد از عصبانی شدن آن را نگاه کند. دیدن تصویر آدم موقعی که عصبانی است میتواند در تغییر شناختی او نسبت به عصبانی شدن مؤثر باشد.

 

  چه خوراکی هایی فرد را خشمگین میکند

با مصرف سبزی‌ها و مواد لبنی آرامش را به خود هدیه دهید.

 بکارگیری مواد رنگی و تصنعی که در بعضی مواد خوراکی وجود دارد آستانه تحمل را پایین میآورد از طرفی گاهی عصبانی شدن میتواند نشانه بیماری جسمانی فرد باشد به عنوان مثال کسیکه دندانش درد میکند آستانه تحمل کم‌تری نسبت به فرد معمولی دارد.

منبع

مریم عبداللهی

  • مریم عبداللهی
  • روانشناس و نوروتراپیست
  • درمانگر تخصصی کودکان

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

0 دیدگاه دربارهٔ «کنترل خشم در کودکان با بازیهای ویدئویی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *