این راه کارها در ترک کردن سیگار به شما کمک می کنند

ترک کردن سیگار0

ترک سیگار کار سختی است، اما غیر ممکن نیست. بسیاری از افراد در این راه از روش های خلاقانه ای استفاده می کنند. به عنوان مثال روش سندی، 44 ساله، را برای ترک سیگار بررسی می کنیم.

سندی به مدت 26 سال سیگار می کشید. زمانی که متوجه شد که پسر 19 ساله اش، ریکی، هم سیگار می کشد، تصمیم به ترک سیگار گرفت. او می گوید: من و پسرم قرار گذاشتیم سیگار را ترک کنیم. او و پسرش با استفاده از آدامس به مدت 2 ماه موفق به ترک سیگار شدند. در واقع سندی معتقد است مهم ترین انگیزه او برای ترک سیگار کمک به پسرش بود.

مطمئنا ترک سیگار دارای مزیت های بزرگی است، اما این امر به طور موقت علائم آزار دهنده ترک را نیز به همراه خواهد داشت، از جمله تحریک پذیری و سردرد. علائم جسمی ترک سیگار ممکن است چند روز تا یک هفته طول بکشد. پس از آن بیشتر علائم روحی و روانی هستند که فرد را آزار می دهند.

در واقع یک هفته پس از ترک سیگار و اتمام علائم جسمی، با علائم روحی آن روبرو هستید که برای برخی ممکن است مدت زیادی طول بکشد. در واقع ترک سیگار مبارزه با یک عادت و جایگزین کردن روش های بهتر برای مدیریت استرس است.

در ادامه روش هایی ارائه می شوند که به ترک راحت تر سیگار کمک می کنند:

  • نوشیدن آب سرد از طریق نی می تواند جایگزینی برای عمل سیگار کشیدن باشد. به علاوه تحقیقات نشان داده اند این کار دوپامین در مغز آزاد می کند که می تواند باعث کاهش حالت های بد شود.
  • خوردن وعده های غذایی کوچک نیز به شما کمک می کند تا نیاز به سیگار کشیدن را کاهش دهید. بیشتر غذاهای سالم و بدون چربی مصرف کنید تا از افزایش وزن نیز جلوگیری کنید.
  • یکی از بهترین نتایج ترک سیگار عوض شدن طعم و بوی دهان می باشد. بیشتر مسواک بزنید. به این ترتیب تمایل کمتری به سمت سیگار پیدا خواهید کرد، چرا که می دانید مجددا بو و طعم ناخوشایند برمی گردد.
  • نوشیدن الکل یکی از مهم ترین عواملی است که باعث تحریک فرد به سیگار کشیدن می شود. الکل خویشتن داری را کاهش می دهد و تعهد فرد را برای ترک سیگار کم می کند. بسیاری از افراد نیز نوشیدن الکل و سیگار کشیدن را مرتبط با هم می دانند.
  • زمانی که نیاز به کشیدن سیگار دارید، بلافاصله به مکانی بروید که نمی توانید در آن سیگار بکشید، به عنوان مثال کتابخانه یا فروشگاه. هرچه ممنوعیت سیگار کشیدن در مکان شدیدتر باشد، میل به سیگار کشیدن نیز بیشتر کاهش می یابد.
  • دلایل خود برای ترک سیگار را مدام به خود یادآوری کنید. لیستی از دلایل خود بنویسید و آنها را در مکان هایی که بیشتر وقت صرف می کنید، قرار دهید.
  • هر روز ورزش کنید. ورزش کردن به شدت حواس را از کشیدن سیگار پرت می کند. وقتی که بدن فعال است، مواد شیمیایی طبیعی آزاد می کند که باعث کاهش اضطراب می شود. پیاده روی یکی از ساده ترین ورزش ها برای اکثر افراد می باشد. هر روز زمانی را برای انجام فعالیت های جسمی خود تعیین کنید، به ویژه در ماه اول ترک سیگار.

ورزش کردن

  • از یک خوردنی به عنوان یک جایگزین برای سیگار استفاده کنید. بخشی از میل به سیگار کشیدن با قرار دادن چیز دیگری در دهان کاهش می یابد. در این مواقع می توانید از آدامس های بدون قند، آب نبات های سفت و یا یک میان وعده سالم استفاده کنید. اگر نگران افزایش وزن هستید، از مواد کم کالری استفاده کنید.
  • نیاز به یک حامی را نادیده نگیرید. هر زمانی که نیاز به حمایت داشتید از کسی بخواهید که از شما حمایت کند. بهترین حامی دوستی است که تجربه ترک سیگار را دارد. به هر حال هر کسی که به شما و ترک سیگار اهمیت می دهد، می تواند حامی خوبی باشد.
  • میزان مصرف کافئین را کاهش دهید. کافئین در زمان خستگی و خواب آلودگی به برخی افراد کمک می کند تا هوشیارتر باشند. اما برخی دیگر را عصبی و مضطرب می کند. ترک نیکوتین باعث افزایش این احساسات می شود. اگر نیکوتین باعث آشفتگی و اضطراب شما می شود، مصرف آن را متوقف یا کم کنید.
  • نسبت به روحیات بد خود آگاه باشید. احساسات منفی – مانند اضطراب، خشم و سرخوردگی – دلایل دیگری هستند که باعث رو آوردن افراد به سیگار می شوند. این حالات بد برای هر کسی رخ می دهند که طی هفته اول ترک سیگار احتمال بروز آنها خیلی بیشتر است. راه هایی پیدا کنید تا بتوانید این احساسات منفی را از خود دور کنید، به عنوان مثال زمانی را با دیگر دوستان خود سپری کنید و یا کارهایی انجام دهید که واقعا لذت می برید.
  • از افرادی که شما را به کشیدن سیگار تشویق می کنند، دوری کنید. گرچه باید حامی باشند، اما همیشه اینطور نیست. برخی افراد ممکن است تهدیدی برای تصمیم شما محسوب شوند، حتی گاهی ممکن است روحیه شما را تضعیف کنند. اگر فکر می کنید چنین افرادی در زندگی شما هستند، از آنها دوری کنید.
  • صبور باشید و هدف خود را دنبال کنید. زمانی که دو هفته اول را پشت سر گذاشتید، در مسیر شروع یک زندگی بدون نیکوتین قرار گرفته اید. به یاد داشته باشید یک لغزش به معنای شکست نیست. بهتر است دقت کنید کجای کار اشتباه کردید و از بروز مجدد آن اجتناب کنید.

در کلینیک فوق تخصصی آلومینا از روش غیرتهاجمی TDCS برای درمان افسردگی و دیگر مشکلات روحی و ترک سیگار استفاده می شود. در این روش یک تحریک مستقیم فراجمجمه ای مغز با دستگاه TDCS انجام می شود.

نگارنده سمیه محمدی

تیم فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با روش درمانی TDCS اینجا کلیک کنید.

لیلا نوروز جم

کارشناس ارشد روانشناسی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «این راه کارها در ترک کردن سیگار به شما کمک می کنند»

  1. با عرض سلامو خسته نباشید من الان در عرض یک ساله بی قرص زیر زبانی بنام b2 برای ترک اعتیادم ک ترامادون چن ماهی مصرف کردم مصرف میکنم هرکاری میکنم نمیتونم ترکش کنم من اونروز تست کردمو دیدم حامله ام خدایا چیکار کنم به بچم یه چیزی بشه خودمو میکشم نمیتونم جلوی خودمو بگیرم مصرفشو کم کردم نصفه نصفشو میندازم ولی ترسم خیلی زیاد شده این قرص ضرری میرسونه به بچم یا نه توروخدا راهنمیاییم کنین منتظر جوابم؟؟؟

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بهتراست برای جناب دکتر قاسم زاده در شعبه آزادی نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *