افزایش صمیمیت در ازدواج

مفهوم صمیمیت 

صمیمیت عبارت است از داشتن یک ارتباط نزدیک، عاطفی، روحی، فکری، جنسی و غیره، با همسر. صمیمیت یک هدف نهایی نیست، اما دستیابی به آن در طول ازدواج کمی طول می کشد. مشاوران خانواده معتقدند که صمیمیت در طول زمان رخ می دهد و هرگز به طور کامل به دست نمی آید. در یک زندگی مشترک هر دو نفر رشد کرده و تغییر می کنند و اگر صمیمیت را در زندگی مشترک نادیده بگیرید، دور از هم رشد خواهید کرد. بهتر است از همین امروز بر روی صمیمیت خود با همسرتان کار کنید.

صمیمیت در ازدواج
صمیمیت در ازدواج

 

[toggle title=”به صحبت های دکتر فرشاد شیبانی در رابطه با راهکارهایی برای افزایش صمیمیت گوش دهید!” state=”open” ][/toggle]

مزایای صمیمت در ازدواج

براساس بررسی های انجام شده ازدواج دارای مزیت های زیادی است. افراد متاهل از لحاظ جسمی سالمتر هستند، عمر طولانی تری دارند، از لحاظ اقتصادی زندگی کاملتری دارند و از لحاظ جنسی نیز رضایت بیشتری دارند.

مزیت های جسمی ازدواج مورد تایید بسیاری از محققان است. بررسی های اخیر تاثیر قابل ملاحظه آن را بر روی قلب، به ویژه برای مردان، نشان داده اند. در یک بررسی که بر روی ده هزار مرد متاهل انجام شد و از همه آنها این سوال پرسیده شد که آیا همسر شما عشق و علاقه خود را به شما نشان می دهد؟ مردانی که پاسخ مثبت به این سوال دادند به طور قابل ملاحظه ای کمتر از دیگران طی 5 سال اخیر دچار درد قفسه سینه شده بودند. یک تحقیق دیگر بر روی 119 مرد و 40 زن انجام شد، در این تحقیق نیز محققان دریافتند مردهایی که تحت حمایت و عشق همسر خود هستند، کمتر دچار مشکل انسداد عروق شده اند.

صمیمیت در ازدواج تاثیرات مثبت زیادی بر روی رح و ذهن افراد نیز دارد. عشق نیرویی است که باعث آرامش روحی می شود.

صمیمیت

انواع صمیمیت

صمیمیت برای خانم ها و آقایان معانی مختلفی دارد، به هرحال تمام انسان ها دارای نیاز اولیه برای صمیمیت و نزدیکی به شخص دیگر هستند. گفته می شود خانم ها اغلب میل به صمیمیت عاطفی و آقایان میل به صمیمیت جنسی دارند. صمیمیت دارای اشکال مختلفی است که عبارتند از:

  • صمیمیت عاطفی که از طریق به اشتراک گذاری احساسات به دست می آید. از آنجایی که دخترها از سنین پایین تشویق می شوند تا عواطف و احساسات خود را بشناسند و آنها را بیان کنند، بنابراین به طور کل زنان بهتر از مردان عواطف را درک می کنند. متاسفانه در جامعه بیان احساسات توسط مردان نه تنها تشویق نمی شود که گاهی رد می شود. مردانی که بیان احساسات و صمیمیت را یاد گرفته اند، ازدواج قوی تر و سالمتری دارند.

اولین گام برای آگاهی عاطفی توجه کردن به احساسات، تشخیص آنها و فکر کردن به آنهاست. به تفاوت های بین احساسات قوی مانند ترس و خشم و احساسات ثابت مانند اضطراب و ناامنی دقت کنید.

صمیمیت عاطفی زمانی رخ می دهد که افراد احساسات یکدیگر را می شناسند، آنها را به یکدیگر انتقال می دهند و نگرانی و درک یکدیگر را نسبت به احساسات یکدیگر بیان می کنند.

  • صمیمیت روانی یا ذهنی که شامل درک تمام مسائل مهم در ازدواج است. تنظیم اهداف با یکدیگر راهی است برای صمیمیت ذهنی بیشتر. به عنوان مثال ممکن است تصمیم بگیرید مقدار معینی پول را با یکدیگر ذخیره کنید و یا روزانه با هم پیاده روی کنید.
  • صمیمیت روحی عبارت است از به اشتراک گذاشتن اعتقادات. زمانی که اعتقادات و دیدگاه هایتان را در مورد مسائل مختلف برای یکدیگر بیان می کنید، راحت تر می توانید در دیدگاه ها و اهداف خود به یک اتحاد برسید.
  • صمیمیت در نشاط که از طریق انجام برخی فعالیت ها با هم به دست می آید، به عنوان مثال با هم دویدن، انجام بعضی بازی ها و یا خواندن کتاب. انجام کارهای ساده ای مانند تماشای یک فیلم یا آماده کردن یک وعده غذایی به کمک یکدیگر نیز میزان صمیمیت را افزایش می دهد.
  • صمیمیت مالی یا پولی که از طریق تبادلات مالی با یکدیگر به دست می آید. اگر دارای حساب و درآمد مجزا باشید، احتمالا صمیمیت مالی در رابطه شما وجود ندارد.
  • صمیمیت جنسی که یکی از مهم ترین ابعاد صمیمیت در روابط بین زن و شوهرهاست. صمیمیت جنسی سالم شامل برقراری روابط مکرر جنسی است که هر بار هر دو طرف لذت می برند و به راحتی در مورد آن صحبت می کنند. محقق ها و مشاورین خانواده معتقدند قدرت اصلی یک ازدواج موفق از طریق کیفیت روابط جنسی آن تامین می شود. آنها دریافته اند که شایع ترین نگرانی جنسی شامل تفاوت در سطح تمایلات جنسی است. زن و شوهرهای شاد تعریف مشترکی از رضایت جنسی دارند و نگرانی های آنها در مورد روابط جنسی کمتر است. مشکل این است که بیش از نیمی از زوجین در صحبت کردن در مورد مسائل جنسی دچار مشکل هستند.

زوج صمیمی

ویژگی های صمیمیت

روابطی که با صمیمیت همراه هستند، دارای ویژگی های مشترک زیادی هستند که عبارتند از:

  • اعتماد متقابل، نوعی احساس امنیت برای زن و شوهر. در این شرایط به هیچ عنوان نمی خواهید به همسر خود آسیب بزنید و اگر ناخواسته صدمه ببینید، سعی نمی کنید متقابلا و به عمد آن را تلافی کنید.
  • از طریق لمس کردن می توانید عشق و محبت خود را به پارتنر خود نشان دهید. تماس محبت آمیز در ساخت محبت و بیان احساسات ضروریست.
  • پذیرش نوعی تایید بی قید و شرط در رابطه است. هیچ کس کامل نیست، اما پذیرش طرف مقابل به معنای پذیرش تمام نقاط قوت و نقاط ضعف اوست. اگر احساس می کنید روی نقاط ضعف پارتنر خود تمرکز کرده اید، بهتر است دید خود را تغییر دهید و نقاط قوت وی را نیز در ذهن خود مرور کنید.
  • راحت صحبت کردن در مورد مسائل مختلف، که شامل بیان صادقانه افکار و احساسات و همچنین گوش دادن دقیق به یکدیگر است. علائم یک رابطه ضعیف عبارتند از تردید داشتن برای بیان رویدادهای روز یا عدم تمایل به گوش دادن به صحبت ها و احساسات پارتنر.
  • عذرخواهی کردن راه حلی برای اشتباهاتی است که زن و شوهر در مقابل یکدیگر و به ناخواسته دچار می شوند. تشخیص اشتباهات، قبول مسئولیت آنها، ابراز پشیمانی به خاطر صدمات ناشی از آنها و پیشگیری از بروز مجدد آنها همگی برای مرمت کردن یک رابطه آسیب دیده ضروری هستند.
  • بخشش نیز راهی است که می توان از طریق آن جلوی هرگونه عصبانیت را گرفت. بهتر است به همسر خود اجازه اشتباه کردن بدهید. مشاهده قدرت و ضعف و اشتباهات در کنار یکدیگر رابطه را کامل می کند.

صمیمیت عاطفی

  • حد و مرزها و محدودیت های مناسبی برای روابط خود تعیین کنید. این محدودیت ها به صورت شخصی ایجاد می شوند یا دو نفره در مورد آنها تصمیم گرفته می شود. به عنوان مثال در یک رابطه زمانی که همسر شما درخواستی بر خلاف ارزش ها و اعتقادات شما دارد، درخواست وی را رد کنید. اگر بر اثر این مسئله ارتباط شما دچار مشکل شد بهتر است به مشاور مراجعه کنید.

کلام آخر اینکه صمیمیت مسئله مهمی در ازدواج و روابط زناشویی است و دارای سطوح مختلفی است، از جمله صمیمت جسمی، جنسی، روحی، ذهنی و مالی و غیره. افزایش صمیمیت باعث استحکام رابطه خواهد شد.

منبع


[toggle title=”تیم تحقیقاتی نگارنده این مقاله” state=”open” ]

دکتر فرشاد شیبانی

متخصص روانشناس بالینی، زوج درمانگر و مدرس دانشگاه

 

دکتر سینا قاسمی

روانپزشک و روان درمانگر، متخصص زوج درمانی و اختلالات جنسی

 

فاطمه امیری

روانشناس بالینی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

0 دیدگاه دربارهٔ «افزایش صمیمیت در ازدواج»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *