اسکیزوفرنی؛ علائم و نشانه ها

اسکیزوفرنی به گروهی از اختلالات مغزی گفته می‌شود که در آن بیمار تفسیری غیرطبیعی از واقعیت ارائه می‌دهد. اسکیزوفرنی ممکن است در برخی از افراد منجر به ترکیبی از توهم، هذیان و اختلالات فکری و بی نظمی رفتار شود.

برخلاف  باور عموم ، اسکیزوفرنی به اختلال چندشخصیتی گفته نمی‌شود. معنای واژۀ اسکیزوفرنی «ذهن دوبخشی» است و معمولاً به اختلال در تعادل بین احساسات و تفکر اشاره دارد.

اسکیزوفرنی یک بیماری مزمن است که نیاز به درمان مادام‌العمر دارد.

اسکیزوفرنی؛علائم و نشانه ها
علائم
علائم اسکیزوفرنی را به بسیاری از بیمارهای دیگر نیز می توان نسبت داد هیچ یک از این علائم نمی تواند به دقیقاً به ابتلا به شیزوفرن اشاره داشته باشد. در مردان، علائم اسکیزوفرنی در اوایل ۲۰ سالگی آشکار می‌شود و در زنان معمولاً این علائم در اواخر ۲۰ سالگی یا اوایل ۳۰ سالگی بروز پیدا می‌کند. تشخیص اسکیزوفرنی در کودکان بعید است و همینطور این بیماری در افراد 45 ساله و بالاتر نادر است.

به طور کل علائم و نشانه‌های اسکیزوفرنی، به سه دسته تقسیم می‌شوند: مثبت، منفی و شناختی.

علائم مثبت :

در اسکیزوفرنی، علائم مثبت، منعکس کننده ی بی‌اعتدالی و افراط یا دگرگونی عملکردهای طبیعی است. این علائم غیرطبیعی موراد ذیل را در بر می گیرد:

هذیان‌گویی: این باور‌ها اساس واقعی ندارند و معمولاً شامل سوءتعبیر از ادراک و تجربه می باشد. هذیان‌گویی شایع‌ترین علامت اسکیزوفرنی است.

توهم: معمولاً شامل دیدن یا شنیدن چیزهایی است که وجود ندارد. اگرچه توهم ممکن است شامل تمام حواس شود ولی شنیدن صداهایی که واقعی نیستند شایع ترین توهم در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی می باشد.

اختلال تفکر: مشکل در تکلم و سازماندهی افکار میباشد فرد ممکن است بریده بریده حرف بزند و حرف‌های بی‌سر و ته و بی‌معنی یکی دیگر از علائم بیماری اسکیزوفرنی است.

رفتارهای آشفته: از طرق مختلف قابل تشخیص است، اعم از حماقت‌های کودکانه و انجام رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی.
علائم منفی :

علائم منفی به کاهش یا عدم وجود ویژگی‌ها و عملکرد طبیعی اشاره دارند. این علائم ممکن است با یا بدون علائم مثبت ظاهر شوند، این علائم عبارتند از:

● از دست دادن علاقه و انگیزه برای فعالیت های روزمره
● فاقد احساس به نظر می رسند.
● کاهش توانایی برنامه ریزی و انجام فعالیت
● غفلت از بهداشت شخصی
● کناره گیری از اجتماع
● از دست دادن انگیزه
علائم شناختی:

علائم شناختی شامل مشکل در فرایند تفکر می باشد. این علائم ممکن است باعث ناتوانی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی شده و انجام فعالیت‌های روزانه‌شان را مختل کند. فرد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است با این علائم به دنیا بیاید. علائم عبارتند از:

• مشکل در حس کردن اطلاعات

• مشکل در توجه

• مشکلات حافظه‌

علائم در نوجوانان
علائم اسکیزوفرنی در نوجوانان شبیه بزرگسالان می باشد،اما این علائم ممکن است کمتر در این گروه سنی به رسمیت شناخته شود. بخشی از این ممکن است به خاطر باشد که برخی از علائم در نوجوانی در طول سالهای نوجوانی رایج هستند، از قبیل:
● کناره گیری از دوستان و خانواده
● ضعیف بودن عملکرد تحصیلی
● کج خلقی
در مقایسه با علائم اسکیزوفرن در ببزرگسالان، در نوجوانان ممکن است:
● احتمال هذیان کمتر است.
● توهم بصری بیشتر احتمال بروز دارد.

کی به دکتر مراجعه کنید:
افراد مبتلا به اسکیزوفرنی اغلب  در مورد مشکلات خود و نیازشا ن برای توجه پزشکی آگاهی ندارند. بنابراین این خانواده ها و دوستان هستند که برای کمک باید اقدام کنند.
کمک به کسی که ممکن است اسکیزوفرنی داشته باشد.
اگر فکر می کنید کسی را می شناسید که به این اختلال مبتلا است با او در مورد نگرانیهایتان صحبت کنید. اگر چه نمی توانید کسی را مجبور به دریافت کمک های حرفه ای کنید اما می توانید از او حمایت کنید و تشویق کنید تا برای ملاقات با یک فرد واجد شرایط برای سلامتی روانی اقدام کند.
اگر کسی که دوست دارید و مبتلا به اسکیزوفرنی است و میدانید برای خودش و مردم اطراف خطر می آفریند یا مواد غذایی مصرف نمی کند و لباس و سرپناه ندارد بهتر است با پلیس یا دیگر پاسخگوهای اضطراری تماس بگیرید. گاهی اوقات بستری کردن این افراد ضروری می باشد.

منبع:

mayoclinic


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «اسکیزوفرنی؛ علائم و نشانه ها»

  1. سلام.
    من یک جوان ۲۳ ساله هستم. شک دارم که آیا اسکیزوفرنی دارم یا نه؟
    استرس بسیار بالایی دارم. (تست استرس همین سایت:۳۹) همچنین افسردگی هم دارم (تست افسردگی : ۴۲)
    بیش تر از دو سال تنها زندگی کردم. اصلا دوست ندارم با کسی باشم. خیلی کم دوست دارم که اکثرشون هم خیانت کارند.
    علایم مثبت رو زیاد ندارم فقط گاهی اوقات صدایی میشنوم که کسی صدام میزند. همین. یه مقدار اختلال تفکر دارم ولی فکر میکنم زیاد نیست. اما همه ی علایم منفی را دارم.
    از ۳ سال پیش نمراتم بسیار کم شده. هیچ انگیزه ای نمانده. حافظه ی داغونی دارم. گاهی اوقات نمیفهمم داشتم چیکار میکردم. من از سیگار متنفر بودم. اما از وقتی که تنها شدم خیلی میکشم. گاهی اوقات به روزی دو بسته میرسید.
    تخیلات قوی ای دارم. کلا دارم تو تخیلاتم زندگی میکنم. همیشه منتظر وقوع حادثه ای هستم.
    لطفا کمکم کنید

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      سلام
      بهتر است برای یک روانپزشک نوبت ویزیت و بررسی بگیرید.
      خانم دکترنیوشا محمدی یا آقای دکتر سینا قاسمی در کلینیک آلومینا میتوانند به شما کمک نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *