از آپاندیسیت بیشتر بدانیم

آپاندیسیت

آپاندیسیت

آپاندیسیت (التهاب آپاندیس) به توجه و مراقبت فوری پزشکی نیاز دارد، بنابراین مهم است که علائم آنرا بشناسید و بدانید که با دل درد های معمولی متفاوت است.

اولین نشانه های آپاندیسیت معمولاً با تب خفیف و درد در اطراف ناف شروع می‌شود ، درد شکم معمولاً وخیم‌تر می‌شود و به سمت پایین و  راست شکم کشیده می‌شود.  استفراغ، اسهال یا یبوست و از دست دادن اشتها از دیگرعلائم شایع آپاندیسیت می باشد.

اگر فکر می کنید ممکن است فرزندتان دچار آپاندیسیت شده باشد، پیش از آنکه وضعیت بدتر شود به پزشک مراجعه کنید تا در مراحل اولیه راحت تر درمان شود.

در باره آپاندیسیت

آپاندیس اندامی کوچک و انگشت ‌مانند است که در سمت پایین و  راست شکم به روده بزرگ متصل شده است. درون آپاندیس تنگنایی ایجاد می‌شود که معمولاً به سمت روده بزرگ باز می‌شود.

آپاندیسیت

انسداد می تواند به دلایلی مانند سنگ مدفوع ( موسوم به fecolith) التهاب غدد لنفاوی در روده ها و یا حتی انگل. هنگامی که آپاندیس مسدود شده است،ملتهب می شود و باکتری می توانند در آن رشد باشد.

اگر آپاندیس آلوده برداشته نشود، ممکن است باکتریها پخش می شوند، عفونت های خارج شده از محل پارگی را باید جدی گرفت، باکتری و عفونت‌ها ( این نوع عفونت ها به نام پریتونیت)  به داخل شکم منتشر می شوند.

آپاندیسیت معمولاً برای کودکان سنین 11 تا 20 ساله اتفاق می‌افتد و در نوزادان بسیار نادر است. آپاندیسیت مسری نیست. آپاندیسیت از رایجترین علت های جراحی فوری در کودکان می باشد.

علائم

در صورت مشاهده علائم زیر در فرزندتان فوراً به پزشک مراجعه کنید:

♦  درد شدید شکم، مخصوصاً در ناحیه دور ناف یا قسمت پایینی سمت راست شکم (دردی که ممکن است گرفته و ول کند و بعد تیزتر و مداوم شود).
♦  تب خفیف
♦  کاهش اشتها
♦ حالت‌ تهوع و استفراغ
♦  اسهال (مخصوصاً در حجم کم، همراه با ماده‌مخاطی)
♦ تکرر ادرار  یا میل غیرطبیعی شدید به ادرار کردن
♦  تورم یا نفخ شکم، مخصوصاً در نوزادان
[aparat width=”500″ height=”300″]http://www.aparat.com/v/XGr9n[/aparat]

هیچ راهی برای پیش‌گیری از بروز آپاندیسیت وجود ندارد اما با آزمایشات بسیار تخصصی تشخیصی و آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توان اکثر موارد آپاندیسیت را تشخیص داده و بدون ایجاد مشکل درمان کرد.
اگر آپاندیسیت تحت درمان قرار نگیرد، آپاندیس ملتهب‌شده ممکن است 24 تا 72 ساعت بعد از آغاز علائم بترکد. اگر آپاندیس بترکد، درد آن در کل بدن پخش شده و تب کودک بسیار شدید می‌شود و به 104 درجه فارنهایت (40 درجه سلسیوس) می‌رسد.

علائم آپاندیسیت برحسب سن کودک متغیر است. در کودکان 2 ساله و کمتر، متداول‌ترین علائم استفراغ و تورم و نفخ شکم همراه با درد می‌باشد.
اگر فکر می‌کنید که کودکتان ممکن است دچار آپاندیسیت شده باشد، فوراً او را نزد پزشک ببرید و بدون تجویز پزشک از دادن دارو یا مسکن یا نوشیدنی به او پرهیز کنید.

تشخیص

ازآنجاکه علائم آپاندیسیت می‌تواند بسیار شبیه به سایر مشکلات پزشکی( مانند سنگ کلیه، ذات الریه یا حتی عفونت های دستگاه ادراری)  باشد، تشخیص آن برای پزشکان بسیار دشوار است.

برای تایید یا رد آپاندیسیت، پزشک شکم را برای علائم درد یا حساس‌ شدن‌ معاینه می‌کند، دستور آزمایش‌خون و ادرار را بررسی می کند. حتی ممکن است تست های دیگر مانند رادیولوژی شکم و سینه ،سونوگرافی و یا  اسکن CAT از شما بخواهد. اگر پزشک به وجود آپاندیسیت شک کند به شما خواهد گفت جهت آماده شدن برای جراحی از دادن هرگونه مایعات و مواد غذایی به کودک خود داری کنید.

درمان

آپاندیسیت با برداشتن آپاندیس ملتهب‌شده بوسیله عمل‌جراحی آپاندکتومی درمان می‌شود. جراحان معمولاً یا از طریق ایجاد شکاف و برش روی شکم یا استفاده از یک ابزار جراحی کوچک (لاپاروسکوپ) که یک شکاف کوچک‌تر ایجاد می‌کند، آپادیس را عمل می‌کنند. برای آپاندکتومی معمولاً فرد 2 تا 3 روز در بیمارستان بستری می‌شود.

قبل و بعد از عمل جراحی، تزریق درون‌وریدی(IV) مایعات و آنتی‌بیوتیک‌ها از ایجاد مشکل جلوگیری کرده و به کاهش خطر عفونت زخم بعد از جراحی کمک می‌کند. درصورت‌نیاز، به کودک داروی درد هم داده می‌شود.

آپاندیس عفونی‌شده‌ای که می‌ترکد هم باید با جراحی برداشته شود اما ممکن است نیاز به بستری شدن طولانی‌مدت‌تری داشته باشد تا آنتی‌بیوتیک‌ها هرگونه باکتری که در کل بدن منتقل شده است را از بین ببرند.

منبع:

kidshealth

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *