ارتباط بین بیش فعالی و اختلالات خواب

%d8%a8%db%8c%d8%b4-%d9%81%d8%b9%d8%a7%d9%84%db%8c-%d9%88-%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%84%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%a8

آیا فرزندتان که مبتلا به بیش فعالی است خواب خوبی دارد یا تمام شب را بیدار مانده و فعالیت می کند؟

لزوما تمام کودکان مبتلا به بیش فعالی دچار مشکلات خواب نیستند، اما احتمال بروز این مشکل برای کودکان مبتلا به این اختلال وجود دارد. طی یک بررسی انجام شده حدود نیمی از والدین می گفتند که فرزندشان با وجود اختلال ADHD دچار مشکل بیخوابی نیز می باشد.

این والدین بیان کردند که کودک پس از بیدار شدن احساس خستگی می کند، شب ها کابوس می بیند یا دچار دیگر اختلالات خواب است مانند آپنه خواب و سندروم پای بیقرار. بررسی دیگری نشان داد که کودکان مبتلا به بیش فعالی کمتر خواب کامل دارند، در هنگام بیدار شدن دچار مشکل می شوند و در طول روز خواب آلوده هستند.

آیا خر و پف کردن با بیش فعالی در ارتباط است؟

لوزه ها و آدنوئید بزرگ باعث مسدود شدن نسبی مسیر هوا در طول شب می شود. این امر باعث خرخر کردن و خواب نامناسب در طول شب می شود. خواب نامناسب نیز منجر به مشکلات توجه در روز بعد می شود. طی یک بررسی بر روی کودکان 5 تا 7 سال، خر و پف بیشتر در بین کودکان مبتلا به ADHD خفیف رایج بود. در یک تحقیق دیگر محققان دریافتند کودکانی که خر و پف می کنند تقریبا دو برابر دیگر کودکان هم سن و سال خود به ADHD مبتلا می شوند. با این حال ثابت نشد که خر و پف کردن باعث بروز ADHD می شود.

کودکانی که خر و پف می کنند در تست های توجه، توانایی های زبان و هوش نمره های پایین تری دریافت می کردند. برخی بررسی ها نشان دادند که برداشتن لوزه ها و آدنوئید به بهتر شدن کیفیت خواب و بهبود رفتارهای این کودکان کمک می کند و نیازی به مصرف دارو نیست.

آپنه خواب

افراد کبتلا به آپنه خواب دچار وقفه های کوتاه تنفسی می شوند و ممکن است از آن اطلاعی نداشته باشند. این وقفه ها به طور مکرر در طول شب رخ می دهند.

لوزه و آدنوئید بزرگ رایج ترین علل بروز آپنه خواب در کودکان می باشند. اما چاقی و حساسیت های مزمن نیز منجر به بروز آپنه خواب می شوند.

کودکان مبتلا به آپنه خواب، درست مانند بزرگسالان مبتلا به این اختلال، در طول روز خواب آلود خواهند بود. این کودکان در تمرکز دچار مشکل هستند و ممکن است علائم دیگری مربوط به کمبود خواب نشان دهند. به عنوان مثال ممکن است خیلی تحریک پذیر و حساس باشند.

آپنه خواب در کودکان قابل درمان است. پزشک اطفال یا متخصص گوش و حلق و بینی می تواند لوزه های کودک را معاینه کرده و تشخیص دهد که اندازه آنها منجر به انسداد مسیر هوایی و بروز آپنه خواب هستند یا خیر.

برای تایید تشخیص خواب کودک در آزمایشگاه مخصوص مورد بررسی قرار می گیرد. لزوما همه کودکان دارای لوزه بزرگ یا خر و پف شبانه دچار آپنه خواب نیستند.

گزینه درمانی مناسب برای کودکان دارای لوزه ها و آدنوئید بزرگ جراحی می باشد. دیگر روش های درمانی برای کسانی به کار می رود که به دلیل حساسیت یا دیگر عوامل در طول شب دچار مشکل تنفسی می شوند.

آیا سندروم پای بیقرار با ADHD در ارتباط است؟

بررسی ها نشان می دهند که نوعی ارتباط بین اختلال خواب و ADHD و سندروم پای بیقرار وجود دارد. در سندروم پای بیقرار نوعی احساس خزیدگی در پاها و گاهی در دست ها وجود دارد. این احساس باعث حرکت ناگهانی دست ها یا پاها می شود. سندروم پای بیقرار باعث مختل شدن خواب شب و خواب آلودگی روز می شود.

افراد مبتلا به سندروم پای بیقرار و دیگر اختلالات خواب در طول روز احساس بی توجهی، بدخلقی و بیش فعالی می کنند – که همه اینها علائم ADHD هستند. برخی محققان معتقدند که افراد مبتلا به سندروم پای بیقرار و برخی افراد مبتلا به ADHD دارای یک مشکل مشترک مربوط به ماده شیمیایی در مغز هستند که دوپامین نامیده می شود. با این حال تمام کودکان مبتلا به ADHD دچار سندروم پای بیقرار نیستند.

چگونه به کودک مبتلا به ADHD کمک کنیم بخوابد؟

  • مصرف کافئین خانواده را کاهش دهید. مراقب کافئین پنهان موجود در رژیم غذایی کودک خود باشید. غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین را از خانه خود حذف کنید.
  • منظم و پایبند باشید. یک برنامه روزانه منظم داشته باشید و ساعت خواب و بیداری ثابتی و خوردن غذایتان نیز ثابت باشد.
  • مراقب صداها باشید. اگر صداها باعث آزار فرزند شما در هنگام خواب می شوند، سعی در کاهش این صداها داشته باشید و در هنگام خواب گوش های کودک را بپوشانید تا مانع هر گونه صدای آزادهنده شوید.
  • اتاق خواب کودک را در طول خواب تاریک کنید. قرار گرفتن در معرض نور منجر به اختلال در تولید ملاتونین و در نتیجه مختل شدن خواب کودک می شود.
  • از مصرف داروهای خواب برای کودک اجتناب کنید. اگر داروها خیلی ضروری هستند با پزشک صحبت کنید.
  • مشکلات پزشکی دیگر را در نظر داشته باشید. آلرژی، آسم یا شرایطی که باعث درد می شوند منجر به اختلال در خواب می شوند. اگر کودک شما با صئای بلند خر خر می کند و در تنفس های وی وقفه مشاهده می کنید، به پزشک اطلاع دهید. مشکل در خوابیدن ممکن است مربوط به اضطراب یا افسردگی نیز باشد.
  • از ورزش روزانه کودک خود اطمینان حاصل کنید. از ورزش کردن قبل از خواب اجتناب کنید. بررسی ها نشان داده اند که ورزش منظم به خوابیدن کمک می کند.
  • دوش آب گرم قبل از خواب را امتحان کنید. خواب معمولا پس از یک چرخه کاهش دمای بدن اتفاق می افتد. پس از اینکه کودک دوش گرفت، هوای اتاق خواب او را کمی خنک کنید. این امر شاید به بهتر خوابیدن کودک کمک کند.
  • از تماشای تلویزیون و انجام بازی های کامپیوتری خشن قبل از خواب اجتناب کنید. تمام این موارد تحریک کننده می باشند.
  • داروهای فرزند خود را بررسی کنید. در مورد مشکلات خواب کودک خود با پزشک مشورت کنید و در مورد تغییر زمان و میزان مصرف داروها با وی صحبت کنید.

لینک منبع: اینجا کلیک کنید.

نگارنده: سمیه محمدی 

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *