اثرات سیگار بر زیبایی و سلامت شما

دوقلوهای همسان سیگاری

کدامیک از دوقلوهای شکل بالا سیگاری هستند؟

هیچ راهی مطمئن تر از سیگار کشیدن به پیر شدن زودرس شما کمک نمی کند! سیگار کشیدن می تواند ظاهر را با تغییر دندان ها، مو و پوست تغییر دهد. گذشته از ظاهر، سیگار کشیدن موجب تضعیف قلب،ریه ها و استخوان ها و کاهش باروری می شود. در شکل بالا دقت کنید، کدامیک از دوقلوها سیگاری هستند؟ آیا می توانید تفاوت هایشان را ببینید؟

نشانه هایی از سیگار

نشانه هایی از سیگار:

در شکل بالا دقت کنید، دوقلوی سمت راست به مدت 14 سال، نیم بسته در روز سیگار می کشیده است در صورتی که دوقلوی سمت چپ سیگاری نبوده. یکی از نشانه های سیگاری بودن شل شدن پوست زیر چشم است که این موضوع خود موجب می شود که فرد مسن تر به نظر بیاید. این فقط یکی از نشانه های پوست آسیب دیده است.

پوست ناهموار

پوست ناهموار:

سیگار کشیدن بر رگهای خونی که اکسیژن و مواد مغذی دیگر را به بدن می رسانند تاثیر می گذارد. هنگامی که پوست از این مواد مغذی محروم می ماند، حتی در دوران پیری هم شروع به تغییر می کند. به این صورت که در افراد سیگاری گوست کم رنگ تر است و یا اینکه رنگ پوست در نواحی مختلف متفاوت است .

افتادگی پوست و چین و چروک

افتادگی پوست و چین و چروک:

دود سیگار حاوی بیش از 400 ماده شیمیایی است که بسیاری از آن ها سرطان زا شناخته شده اند. بسیاری از این مواد عامل های شناخته شده سرطان هستند و خیلی از آن ها نیز مواد آسیب رسان به کلاژن و الاستین (مربوط به پوست) هستند. حتی قرار گرفتن در معرض سیگار نیز به آسیب های پوستی منجر میشود که می توان از میان آن ها به افتادگی پوست و چین و چروک های عمیق اشاره کرد. مناطق آسیب پذیر در افتادگی بیشتر شامل سینه ها و بالای بازوها هستند.

خطوط و چین و چروک در اطراف لب ها

خطوط و چین و چروک در اطراف لب ها:

یکی از عواملی که موجب چین و چروک و خط افتادن در اطراف لب ها می شود آسیب به الاستین است. همانطور که در بالا گفتیم آسیب به الاستین مناطق زیادی از پوست را درگیر می کند که یکی از آن ها لب ها می باشد. این دو عامل نیز هر دو به نشانه های پیری زودرس منجر می شود.

لکه های پیری

لکه های پیری:

شکل بالا نمایی از صورت دو دوقلو است که دوقلوی سمت راستی بیشتر در معرض سیگار و آفتاب بوده است که همانطور هم که می بینید صورتش بیشتر در معرض لکه های پیری قرار گرفته. گرچه نور خورشید خودش یکی از عوامل ایجاد کننده لکه های پیری است اما مطالعات نشان داده اند که بین کسانی که در معرض نور خورشید قرار گرفته اند، افراد سیگاری خیلی بیشتر نسبت به غیر سیگاری ها مستعد لکه های پیری هستند.

لثه های و دندان های آسیب دیده

لثه های و دندان های آسیب دیده:

دندان زرد نشانه بارز افراد سیگاری است. اما افراد سیگاری سایر مشکلات دهان و دندان را نیز تجربه می کنند. بیماری های لثه، بوی بد دهان، از بین رفتن دندان ها مشکلات شایع افراد سیگاری است.

رنگ ناخن و انگشتان

رنگ ناخن و انگشتان:

لک شدن پوست دست و ناخن ها از دیگر نشانه های افراد سیگاری مزمن است که خوشبختانه این تغییر رنگ معمولا پس از قطع سیگار محو می شود.

ریزش مو

ریزش مو:

سیگار نازک شدن موها با افزایش سن را افزایش می دهد و این خود موجب طاسی بیشتر افراد سیگاری نسبت به بقیه می شود. مطالعات نشان می دهد که طاسی شکل مردانه در مردان آسیایی سیگاری نیز بیشتر از سایر نژادها است.

آب مروارید

آب مروارید:

سیگاری ها به احتمال بیشتری مبتلا به آب مروارید می شوند.

بیماری پسوریازیس

بیماری پسوریازیس:

این بیماری یک بیماری پوستی ناخوشایند است که با زخم‌های قرمز ملتهب و برجسته که روی آن‌ها یک پوشش نقره‌ای و سفید است قابل تشخیص می‌باشد. که معمولا در نواحی مانند آرنج، زانو، پوست سر و بیضه و با کمر قابل مشاهده است.

با ترک سیگار بهبودی حاصل می شود؟

با ترک سیگار بهبودی حاصل می شود؟

پس از ترک سیگار، جریان خون بهبود میابد در نتیجه پوست شما شروع به دریافت اکسیژن بیشتر می کندو سالم تر به نظر می آیید. دندان های شما کم کم شروع به سفید شدن می کند ولکه های روی ناخن و پوست دستتان نیز از بین می رود.

کرم

کرم ها: در راه مبارزه با آسیب های پوستی:

هر زمانی که شما شروع به ترک سیگار کنید در واقع نسبت به پیری زودرس یک قدم جلوتر هستید. رتینوئیدها موضعی و آنتی اکسیدان به بهبود ظاهر پوست شما کمک می کند و کرم های ضد آفتاب نیز از آسیب بیشتر جلوگیری می کنند.

جراحی زیبایی

جراحی زیبایی:

برخی از سیگاری های قدیمی از لیزر برای لایه برداری شیمیایی و بازگشت پوستشان استفاده می کنند. برخی پزشکان نیز جراحی های زیبایی و لیزر را یک انگیزه قوی برای اینکه پس از ترک دیگر به سراغ مواد نروند، توصیه می کنند.

استخوان های شکننده

استخوان های شکننده:

در حالیکه اثارت سیگار بر روی ریه ها برای همگان کاملا واضح است اما خوب است بدانید که سیگار خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی را نیز افزایش می دهد. که این موضوع می تواند به صورت انحنای غیرطبیعی و گوژپشت شدن فرد ظاهر شود.

بیماری های قلبی و اورژانسی

بیماری های قلبی و اورژانسی:

تنگی عروق کرونر قلب یک از خطرناک ترین عواقب سیگار است. از آنجا که سیگار فشار خون را نیز بالا می برد و احتمال لخته شدن خون نیز بالا می رود در نتیجه احتمال حمله قلبی نیز افزایش می یابد. اختلال در نعوظ نیز که به دلیل جریان خون تغییر یافته است در مردان سیگاری شایع است.

کاهش توانایی های ورزشی:

با درنظر گرفتن اثراتی که سیگار بر قلب و گردش خون می گذارد واضح است که فرد سیگاری به تنگی نفس و گردش خون ضعیف دچار است، پس نمی تواند یک ورزشکار هم باشد!!

مسایل مربوط به باروری:

زنان سیگاری نه تنها نسبت به بقیه دیرتر حامله می شوند بلکه مشکلات دوران بارداری شان نیز نسبت به افراد نرمال بیشتر است. هم چنین زنانی که سیگار می کشند به احتمال بیشتری سقط جنین یا وضع حمل زودرس و یا یک نوزاد کم وزن دارند.

یائسگی زودرس:

مطالعات نشان داده است که زنان سیگاری اغلب یکسال زودتر از سایرین به سن یائسگی می رسند. این امر به ویژه برای زنانی که به مدت طولانی سیگاری بوده اند صدق می کند.

سرطان دهان و دندان

سرطان دهان و دندان:

خطر ابتلا به سرطان دهان و دندان در افراد سیگاری به ویژه در آن هایی که الکل هم مصرف می کنند بیشتر است. سیگاری ها و الکلی ها با افزایش خطر 15 درصدی برای سرطان دهان روبه رو هستند. سرطان دهان معمولا با یک زخم در داخل دهان که خوب نمی شود شروع می شود. ترک سیگار خطر ابتلا به این سرطان را کاهش می دهد.

سرطان ریه:

نه نفر از هر ده نفر مرگ از سرطان ریه به علت سیگار است. این به این معنی است که 90% از مرگ های ناشی از سرطان ریه  قابل جلوگیری هستند. سیگار کشیدن باعث مشکلات ریوی دیگر مانند آمفیزم نیز می شود. همچنین خطر ابتلا به ذات الریه را نیز در این بیماران افزایش می دهد.

ترک سیگار

ترک کردن سیگار چگونه به بهبود سلامت شما کمک می کند؟

فشار خون و ضربان قلب بیست دقیقه پس از خاموش کردن سیگار به سطح نرمال بر می گردد. خطر حمله قلبی نیز پس از گذشت 24 ساعت کاهش می یابد. در هفته اول ریه ها شروع به بهتر شدن می کنند. مژه های کوچک نیز همانطور که در تصویر بالا می بینید شروع به پاکیزه شدن می کنند. خطر ابتلا به بیماری های قلبی بعد از یکسال به نصف می رسد. اما بعد از 10 سال از ترک سشگار خطر ابتلا به سرطان ریه همچنان وجود خواهد داشت.

ترک سیگار

آیا شما می توانید ترک کنید؟

البته که می توانید! ترک کردن هرگونه ماده مخدر سخت است اما ترک سیگار ممکن است. در حال حاضر در آمریکا تعداد سیگاری های ترک کرده (48 میلیون) نسبت به سیگاری ها (45 میلیون) بیشتر است! این یعنی که ترک سیگار برای 48 میلیون نفر امکان پذیر بوده است. شما می توانید در این مورد از درمانگرتان کمک بگیرید تا در زمینه داروهای مورد نیازتان و دیگر راهبردها در ترک سیگار هدایتتان کند.

فاطمه امیری فاطمه امیری – کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و نوروتراپیست 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *