نگاه کردن به کودک زیبا نوزاد شما را زیبا میکند؟

کودک خندان

نه.

این تنها یک باور سنتی است که  همه ی چیزهایی که یک زن باردار می بیند ،می چشد یا می شنود و لمس می کند بر نوزادش تأثیر می گذارد. در واقع بسیاری از سنت ها این اعتقاد را دارند که آنچه که مادر تجربه می کند بر کودک اثر می گذارد، اما این در مورد ظاهر فیزیکی او صدق نمی کند. چون ویژگی های کودک شما بر اساس ژن هایی که از شما و همسرتان دریافت می کند شکل می گیرد.

این باورها می تواند بسیار گمراه کننده باشد و حتی چند هفته ی اول بارداری شما را تحت تأثیر قرار دهد.

ژن کودک شما رنگ پوست، فرم بینی، رنگ مو و قد کودک در زمان بزرگسالی را تعیین می کند.شما کارهای بسیار جزئی می توانید برای تأثیر در ظاهر فیزیکی کودک انجام دهید.

نوزادان اغلب متفاوت از انتظار والدین به دنیا می آیند. دلیلش این است که ظاهر یک نوزاد به وسیله نحوه ی ماندنش در رحم و تولدش نیز متأثر می شود. ممکن است نوزاد:

● دارای سر مخروطی شکل باشد که به دلیل تولد طبیعی  از راه واژن استخوان سر جمع شود.

● پاهایی به شکل کمان به دلیل فضای کم داخل رحم

● بینی پهن شده روی صورت که  به دلیل عبور از مجرای تنگ واژن به هنگام تولدمی تواند آسیب دیده باشد.

که اثراتی به این شکل که از رحم مادر و تولد ناشی می شود موقتی است و در دو سال او زندگی کودک کم کم ناپدید می شوند.

شما تنها می توانید با تغذیه مفید و سالم  و ورزش کردن و کم کردن استرس اطراف خود و رساندن مواد مغذی لازم برای رشد کودک به سالم بودن کودک خود کمک کنید. و این سالم بودن کودک زیبایی او خواهد بود.


قسمت دوم

آیا نگریستن به طفل زیبا، نوزاد شما را زیبا میکند.

نوزاد ، ظاهر نوزاد

نوزادان عموما با آنچیزی که پدر و مادر انتظار دارند متفاوت هستند چرا که کودکتان براساس ژن هایی که از شما و شریک زندگی تان اخذ میکند شکل میگیرد.

اسرار به جهان آوردن نوزاد ی زیبا

قطعا هنگامی که باردار شده اید از بعضی قدیمی‌ها شنیده اید که شدیدأ بشما سفارش میکنند به کودکان و نوزاد ان زیبا نگاه کنید، با این تفکر که کودکتان هم وقتی به جهان آمد زیبا باشد.

ولی آیا حقیقتأ نگریستن به طفل زیبا، کودکتان را زیبا می‌کند؟ جواب منفی است.

اساسا این عقیده قدیمی است که هر چیزیکه خانم می‌چشد، می‌بیند، می‌شنود یا لمس میکند می‌تواند. جنین را مورد تاثیر خود قرار دهد.

باورهای غلط

این عقیده که نگریستن به نوزاد زیبا، کودکتان را هم زیبا میکند میتواند بسیار گمراه کننده باشد و گذرگاه ارتباطی شما با جنین را در روزها و هفته‌های اول پس از بارداری را تعویض کند.

در حقیقت سنتهای زیادی وجود دارد که به ما می‌گوید فعالیتهایی که مادر انجام میدهد می‌تواند جنین در حال رشد را مورد تاثیر خود قرار دهد ولی این بظاهر و زیبایی کودک ربطی پیدا نمی‌کند چون فرزند شما براساس ژن هایی که از شما و شریک زندگی تان اخذ میکند شکل میگیرد و این ژن است که نوع رنگ پوست، مو، شکل بینی و حتی قامت طفل را مشخص میکند.

نوزاد

ظاهر نوزاد

نوزادتان عوض میشود.

نوزادان عموما با آنچیزی که پدر و مادر انتظار دارند متفاوت هستند چون ظاهر نوزاد تحت تاثیر ۹ ماه ماندن در رحم مادر است. داشتن سر مخروطی شکل او به علت وضع حمل طبیعی و فشاری که از راه دهنه رحم وارد شده قرار دارد.

حتی پاهای خمیده کودک به علت محدودیت فضای موجود در رحم بوده است.

بینی له شده او هم به علت است که استخوان بینی نرم است و هنگام عبور نوزاد از مجرای وضع حمل این احتمال وجود دارد که شکلش عوض شود ولی مهم است که بدانید همه این اثرات موقتی است و در ۲ سال ابتدای زندگی کودک از میان میرود.

روش هایی قدیمی وجود دارد که برخی فکر میکنند یاری می‌کند ظاهر نوزاد اندکی تغییر نماید کارهایی مانند:

• فشار دادن سر برای آن که گرد شود.
• فشردن تیغه بینی با دست برای قلمی شدن آن
• مالیدن ترکیباتی بر پایه شیر روی بدن نوزاد برای نرمی پوست او
• صاف کردن پاها هنگام ماساژ

ولی اساسا هیچیک از این شیوه‌ها یاری دهنده نیست و حتی اثبات شده در حالتی که بیشتر از اندازه به کار رود پرخطر است.

از اینرو پسندیده‌تر است به نوزاد اجازه دهید نم نم رشد کند و ژنهایش به صورت تدریجی خود را نمایش دهد.

محیط زیست هم با اهمیت است.

برخی جنبه‌های ظاهری و فیزیکی وجود دارد که مازاد بر ژن تحت تاثیر محیط زیست هم هست.

ولی این تنها در مواردی مانند قامت و اندام که می‌تواند تحت تاثیر برنامه غذایی یا واقع شدن در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد ولی آرایه همگانی کودکتان بسیار قبل‌تر از زمان تولد چیده شده است.

در حالیکه شما بارداری د می‌توانید کارهایی انجام دهید که به اعتماد برسید موقع بدنیا آمدن نوزاد سالمی خواهید داشت چون بارداری سلامت، کلید داشتن نوزاد سلامت است. تغذیه تندرست و سالم ، ورزش و به کمترین حد رساندن اضطراب و نگرانی را به حداکثر برسانید.

تمام این‌ها در مجاور هم می‌تواند احتمال به جهان آوردن نوزادی زیبا را قوی میکند.


قسمت سوم

تاثیر اضطراب و نگرانی مادر طی ماه‌های حاملگی روی جنین
آیا اطلاع دارید اضطراب و نگرانی دوره حاملگی مادر با جنین چه می‌کند؟
برای تولدش هزار جور تهیه و تدارک دیده بود.

لباس‌های رنگ و وارنگ نوزادی، اشکال و انواع پتو و رختخواب که آن‌ها را توی تخت وگهواره پهن کرده بود.

شیشه شیر، ناخن گیر نوزاد، شامپو و صابون و روغن حمام، کالسکه، روروک، صندلی ویژه غذاخوردن، انواع وسیله بازی، حتی فکرش را کرده‌بود که وقتی کودکش به کلاس اول برود چه کیفی برایش بخرد! ولی همه این‌ها با کلی اضطراب و نگرانی و فشار آماده شده بود.

چه میزان سر اینکه بجز گهواره قطعا تخت چوبی رنگی هم بخرند، با شوهرش بحث و مجادله کرده و حرص خورده‌بود.آخرش هم همسر بیچاره برای اینکه به خانم حامله‌اش فشار عصبی وارد نیاید، حاضر شده بود زیر بار قرض برود! قطعا با خود می‌گویید خوب اشکالی ندارد، این چیز‌ها عادیست و با به جهان آمدن نوزاد همه چیز فراموش می‌شود! اشتباه نکنید.
احتمال دارد بدهی‌ها پرداخت شده و لباس و تخت برای کودک کوچک شود، ولی اضطراب و نگرانی مادر طی ماه‌های حاملگی، اثری بر کودک گذاشته که فراموش نخواهد شد.

دست کم اش این است که پژوهشگران به تازگی گفته‌اند: نوزاد مادری که در حاملگی اضطراب و نگرانی داشته باشد، در آتیه گرفتار اضطراب و مشکلات روانی میشود.

فکر میکنید داشتن یک اتاق زیبای کودک ارزشش را دارد؟!
پژوهشگران به تازگی دریافته‌اند اضطراب و نگرانی شدید مادر طی ماه‌های حاملگی، امکان دارد سبب دچار شدن کودک او به شیزوفرنی در آتیه شود.

تیم پژوهشگران کالج منچستر با بررسی ۸۳/۱ میلیون دانمارکی بین سال‌های ۳۷۹۱ تا ۱۹۹۵ به این جمع بندی رسیده و آن را در گاهنامه روانشناسی همگانی به چاپ رسانده‌اند.در این بررسی معین شد درصد مبتلا شدن به شیزوفرنی و اختلالات شبیه درفرزند خانمهایی که یکی از عزیزان خود را در ۳ماهه ابتدای حاملگی از دست داده‌اند؛ حدود ۶۷ درصد زیادتر است.

ضروری است بدانید این ارتباط (یعنی رابطه مابین داغداری و احتمال شیزوفرنی) در اشخاصی که پیشینه بیماری روانی نداشتند، مشاهده شد.

● ژن، هورمون، محیط
یافته تازه محققان تاییدی بر این تئوری است که وضعیت روانی مادر اثری ژرف بر کودک زاده نشده‌اش دارد.

جالبه که بدانید تحقیقات قبلی پژوهشگران نشان داده بود که اضطراب و نگرانی مادر در حاملگی میتواند ریسک زایمان زودتر از موعد مادر را زیاد کند و سبب کم کردن وزن نوزاد در وقت تولد شود.

بررسی‌های دیگر هم نمایانگر این است که اختلالاتی در ساختمان و کارکرد مغز این نوزادان در آتیه بوجود میاید که با شیزو فرنی در ارتباط است. و به‌نظر می‌رسد آغاز این تغییرات از فازهای ابتدایی مسیر تکاملی نوزاد است.

با وجود این پژوهشگران هنوز نتوانسته‌اند شواهدی بیابند. که فقدان یکی از عزیزان در وقت دیگری از حاملگی (۶ ماه دوم) اثری بر نوزاد داشته باشد.

پژوهشگران فکر میکنند مواد شیمیایی که در جواب به اضطراب و نگرانی از مغز مادر آزاد میشود اثر مستقیم بر مغز جنین- که درحال مسیر تکاملی است- دارد.

این اثر امکان دارد در اوایل بارداری که سد محافظ بین مادر و جنین هنوز کامل نشده، بیشتر باشد.

افزون بر این احتمال شیزوفرنی به عوامل دیگری از جمله ژن‌ها هم ربط دارد.

پروفسور فیلیپ بیکر از مرکز درمانی سن ماری منچستر می‌گوید: به آهستگی ما داریم متوجه می‌شویم محیطی که جنین در رحم مادرش در آن قرار میگیرد نقش گزینش کننده‌ای در سلامت بلند مدت او دارد با وجود این ما نمی‌خواهیم مردم را بیشتر از اندازه نگران کنیم.

● دو دلیل عمده مرگ نوزاد
متأسفانه از هر ۵۰ زن باردار یک نفربه دلیل اضطراب و نگرانی بارداری مبتلا به آشفتگی در خوردن میشود.

اهمیت این موضوع هم در رابطه این مشکل با بدنیا آمدن نوزاد اندک وزن و نارس است.

نامطلوب نیست بدانید که این‌ها دو دلیل عمده مرگ نوزاد بعد از تولد و فرد بیمار شدن کودک در آتیه است.

مقصود از اختلال خوردن بی‌اشتهایی عصبی (آنورکسیا) است که در آن شخص از هراس فربه شدن، خوراک نمی‌خورد و هم چنین بولیمیا که بعد از خوردن برای اینکه چاق نشود، خود را وادار به استفراغ میکند.جالبه که بدانید اثر اضطراب و نگرانی مادر در حاملگی در جنین پسر و دختر متمایز است.

پژوهشگران کالج مگدیبورگ آلمان اثر اضطراب و نگرانی در ۳ماهه سوم بارداری موش‌ها را وارسی کرده و دریافتند بچه‌ها چنین موش‌هایی ارتباطات مغزی پایین‌تر بین دو نیمکره مغز داشته و بنابراین کم‌تر قادر به کنترل احساسات و عواطف خود هستند.

افزون بر این در دیگر قسمت‌های مغزی هم الگوی متفاوتی از انشعابات عصبی نسبت به شرایط طبیعی مشاهده شد که گرچه در پسر و دختر با هم فرق داشت.

● پسر‌ها اندک طاقت ترند!
بعضی اینکار سبب که اضطراب و نگرانی بارداری سبب دختر شدن کودک خواهد شد.

این نخستین بررسی است که ارتباط اضطراب و نگرانی با جنس جنین را نشان داده‌است.

آنچه پژوهشگران دانمارکی در گاهنامه پزشکی تولید نسل آدم چاپ کرده‌اند نمایانگر این است که احتمال دختر شدن نوزاد درمادران باردار پر اضطراب و نگرانی تا پنج درصد زیادتر از مادرانی است که آرامش خیال دارند.

با توجه به اینکه کروموزوم پدری تعیین‌کننده جنسیت جنین است، امکان دارد سطوح بالای هورمون تنش و استرس لانه‌گزینی جنین پسر را در رحم سخت کرده و سبب سقط جنین‌های پسر شود.

● مشکل رفتاری با منشأ جنینی!
کودکی که چالش رفتاری دارد، مضطرب وترسوست، امکان دارد در دوره جنینی در مواجه با اضطراب و نگرانی مادر قرار گرفته‌باشد.

پژوهشگران کالج بریستول انگلیس در یافته‌اند اضطراب در اواخر حاملگی با افزایش میزان کورتیزول (یا همان هورمون استرس) در ۱۰ سالگی کودکی که مقرر شده است به جهان بیاید، مرتبط است.

جالبه که بدانید کورتیزول خون جنین را میتوان از هفته ۱۷ جنینی مقدار گرفت.

متخصصان اعتقاد دارند مقادیر بالای کورتیزول از جفت رد میشود.

این هورمون در حالت عادی به جسم یاری میکند که با شرایط پر اضطراب و نگرانی به خوبی کنار بیاید.

ولی مواجهه درازمدت با آن میتواند اشخاص را گرفتار افسردگی، اضطراب و ملال و خستگی شدید کند.

بررسی‌های قبلی در حیوانات هم نشان داده بود که اضطراب و نگرانی حیوانات باردار بر ساختار جواب به اضطراب و نگرانی در بدن یعنی محور هیپوتالاموس- هیپوفیز- آدرنال که اضطراب و نگرانی را کنترل می‌کند، موثر است.

آخرین تحقیقات پروفسور ویوت گلوور از کالج سلطنتی لندن نیز نشان میدهد بچه‌ها بانوانی که طی دوره حاملگی اضطراب و نگرانی داشته‌اند، مستعد مشکلات رفتاری و روانی مانند بیش‌فعالی و اندک دقتی (ADHD) هستند.

افزون بر این کودکانی که دردوران مسیر تکاملی در مواجه با کورتیزول زیاد قرار بگیرند، در ۱۸‌ماهگی IQ وهوش پایین‌تر خواهند داشت. این کودکان بچه‌هایی بسیار ترسو و مضطرب هستند.

نامطلوب نیست بدانید نزدیک به یک میلیون طفل در انگلیس از مشکلات ناشی از فقدان مسیر تکاملی عصبی مانند تاخیر شناختی، ADHD و اضطراب رنج میبرند که پژوهشگران اعتقاد دارند ۱۵ درصدشان امکان دارد در اثر اضطراب و نگرانی قبل از زادروز باشد.

در این تحقیق پژوهشگران عوامل اضطراب و نگرانی مادر در حاملگی را بررسی کرده و دریافتند اثر این اضطراب و نگرانی در مسیر تکاملی آتیه کودک در خانمهایی که همسرشان در حاملگی نسبت به آن‌ها بی‌رحم بوده و خشونت کرده‌اند، بسیار واضح است.

بنابر این شوهران وظیفه مهمی در کاستن از استرس زن باردار دارند.

عوامل ژنتیکی و محیط زندگی کودک پس از متولد شدن هم عوامل دیگری هستند که در مسیر تکاملی کودک نقش دارند.

● یک اثر بزرگ!
طبق این تحقیق، اضطراب و نگرانی مادر درصد مبتلا شدن به یکسری مشکلات را افزایش میدهد.

به عنوان مثال امکان مبتلا شدن کودک به بیش فعالی و کم‌توجهی را ۲ برابر میکند.

بنابر این ضروری است اضطراب و نگرانی مادران طی ماه‌های حاملگی، سنجیده شود و درصورت نیاز مداخله به منظور کاستن آن انجام پذیرد.

در حقیقت با کاستن از استرس مادر در حاملگی می‌توان غیر مستقیم بر پیامد حاملگی و التیام و بهبود مسیر تکاملی نوزادان تاثیر گذاشت.

البته همین حرف‌ها و برآیند تحقیقات هم نباید دلواپسی شما زن حامله را مهیا آورد وگرنه نقض غرض شده‌است. دکتر دیوید کاگهیل از دانشگاه داندی دراینباره میگوید: ما درباره مقادیر خیلی زیاد اضطراب و نگرانی صحبت می‌کنیم و گرنه اندکی اضطراب و نگرانی بخشی طبیعی از زندگی هر روزه است که بدن به خوبی از عهده‌اش برمی‌آید.

این هشداری است برای شما که خود را پیش روی اضطراب و نگرانی شدید قرار ندهید و همینطور برای اطرافیان تا طی ماه‌های حاملگی کاری نکنند که میزان اضطراب و نگرانی شما از حد مجاز فراتر رود.

متخصصان برای کاستن این استرس‌ها راه‌هایی را توصیه میکنند که کلاسهای پیش از وضع حمل یکی از آنهاست.

در این کلاسها آنچه خانم‌ها ضروری است درباره بارداری، وضع حمل و سلامت کودک بدانند و شیوه‌های آرامش یافتن به آن‌ها آموزش داده میشود.

● ریشه نگرانی را ببر
۱) ورزش، تمرکز و ممارست آرامش و ممارست نفس عمیق کشیدن نه فقط در کاستن از استرس بارداری مؤثرند بلکه به آسانی وضع حمل هم یاری میکنند.
۲) محرومیت از خواب کافی، نداشتن غذای مناسب و اندوهگین بودن خودشان عوامل اضطراب و نگرانی زا بحساب میآید و شما را مستعد زیان در مقابل هر اضطراب و نگرانی حتی کوچک میکنند.

بنابر این مراقب خواب و تغذیه خود باشید و زیاد مواد کافئین‌دار نخورید.

۳) امیدوار باشید و نگرش مثبت به وقایع داشته باشید.

دیدگاه شما به عوامل اضطراب و نگرانی زا میتواند اثر آن‌ها بر شما را اندک و زیاد کند.

چنانچه امیدوار باشید، بر اضطراب و نگرانی مناسب‌تر غلبه میکنید.

۴) بچه‌دارشدن بزرگ‌ترین تغییر زندگی شماست و احتمال دارد برای این که با این دگرگونی کنار بیایید احتیاج به پشتیبانی فامیل و رفیقان داشته باشید.

بنابر این حتی پیش از بدنیا آمدن نوزاد از اطرافیان خود برای مواجهه با تشویش کمک بخواهید.

۵) اگر پس از به‌کار گرفتن تمام این شیوه‌ها اضطراب و نگرانی داشتید به روانشناسان و روانپزشکان مراجعه کن.

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *